Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na verwijderen Ubuntu start Windows 8.1 niet meer op (win via C:/ op X schijf)  (gelezen 987 keer)

Offline someb

  • Lid
Goedendag,
Na deinstallatie van Ubuntu 16 en aanpassing grub met efibootmgr (verwijzingen naar Ubuntu verwijderd) heb ik de partities waar ubuntu op stond verwijderd. Windows start nu niet meer op maar steeds wordt de laptop gecheckt op fouten en schiet dus in een loop. Via de command prompt in windows kwam ik er achter dat de HDD in windows overall de letter X heeft en geen partities meer kent. Wanneer ik via Ubuntu Gparted de partities bekijk zijn die nog steeds opgesplitst zij het dat de verwijderden thans unallocated zijn (zie bijlage). Bij het opstarten van gparted krijg ik overigens de melding
"The driver descriptor says the physical block size is 2048 bytes, but Linux says it is 512 bytes"

Ik heb geen recovery disk echter wel een recovery partitie; terugzetten fabrieksinstellingen heeft overigens ook niet geholpen. Overigens heb ik een UEFI boot. Anders dan met een opstartbare Usb met OS (ic Ubuntu) kan ik niet via de USB bijv een bootmgr opstarten (melding geen OS). Dat geldt ook voor een gebrande CD met dergelijke prgramma's. Ik heb ook geen idee hoe ik dat in mijn Bios moet instellen. Ik kan de USB wel als eerste plaatsen maar de opstart gaat direct door naar windows behalve wanneer ik de USB met Ubuntu als eerste plaats.

Efibootmgr geeft het volgende overzicht
ubuntu@ubuntu:~$ sudo bash
root@ubuntu:~# efibootmgr
BootCurrent: 0002
Timeout: 1 seconds
BootOrder: 0002,0000,0001
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0001* ubuntu (P0: ST500LM000-1EJ162)
Boot0002* UEFI: SanDisk
Dat er nog naar een andere Ubuntu wordt verwezen heeft te maken dat ik eerst naast Win Linux Mint had geinstalleerd. Later bleek Ubuntu 16 mij beter te bevallen. Beetje dom geweest om ook die laatste volledig te installeren wat mij nu tot bovenstaande situatie heeft geleid omdat ik de HDD wat anders wilde inrichten tbv de overzichtelijkheid. Overigens heb ik op de HDD geen data staan dus ook een clean install is geen probleem, anders dat ik wel windows nodig heb voor een aantal specifieke programmas.

Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen windows weer opnieuw werkbaar te krijgen. Ubuntu daarnaast installeren lukt mij dan wel weer :) Eventueel een PM is ook welkom (someb45@gmail.com)

Bvd
Ben

Offline jan11000

  • Lid
Misschien een linux opnieuw installeren, dan kun je via grub naar je windows, windows zou dan weer toegevoegd worden in je grub.

Of dit werkt weet ik niet,
supergrub, met deze bootable cd, kun je direct booten naar iedere partitie, of dit met windows werkt of met uefi weet ik niet.
Als je kunt booten naar windows,
dan repair van boot van windows proberen, zoek met google bootfix of fix boot of bootrec, dacht ik, dan kun je windows repareren(het boot gedeelte.

of je zet je backup van je gehele harde schijf, die je gemaakt hebt, toen je de pc/laptop gekocht hebt.

Offline someb

  • Lid
Thx.

Nieuwe feitelijke installatie van U16 heeft idd geholpen. De optie Windows bootmgr was weer aanwezig. Na een paar keer opstarten en steeds voor die optie kiezen, werd windows opnieuw geïnstalleerd.

Overigens denk ik wel dat de bij de installatie van U16 gestelde vraag of de drives moeten worden ontkoppeld met ja moet worden beantwoord.

Iig heeft eea bij mij gewerkt.

Grtz and again Thx