Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?  (gelezen 1781 keer)

Offline vissertw

  • Lid
KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Gepost op: 2012/01/04, 13:45:12 »
Hallo,

Ja, ik weet dat ik hier op het Ubuntu forum zit maar hier zijn weet ik ook Kubuntu gebruikers.

Op de PC waar ik Kubuntu draai staat standaard KTorrent geinstalleerd, deze heb ik helemaal volgens de aangegeven richtlijnen ingesteld.
In KTorrent staan drie poorten aangegeven, op de router opengezet, ook de download/ upload waarden naar verhouding ingesteld.
Als browser gebruik ik Google Chrome, helemaal goed.
Maar als ik beide tegelijk gebruik wordt Chrome zeg maar lamgelegd, een pagina verversen duurt minuten en het lijkt wel dat het naarmate  de PC een uurtje of wat niet gebruikt wordt de boel steeds trager wordt waarbij ik tegen het eind van de dag de genoodzaakt ben de PC te herstarten.
Het vreemde vind ik dat een snelheidstest bij Ziggo geen vreemde waardes laat zien, nagenoeg 40Mbit/s down en 4Mbit/s up, precies wat ze beloven.
Als ik KTorrent sluit is Chrome ook weer supersnel.

Happy Ubuntu year!

Ton.

Ik heb overigens ook Transmission en Vuze gebruikt, zelfde verhaal, ik kan me toch niet voorstellen dat het aan Kubuntu kan liggen maar wie het denkt te weten mag het zeggen.

Het lijkt er nu op dat het probleem ergens anders ligt, het probleem in Chrome is er nog steeds, maar ik heb KTorrent al uren niet aan staan, kom nu bij de PC en Chrome reageert als stroop bij het ontwaken uit de slaapstand, het duurt echt vele minuten voor ik iets kan doen, een bericht in GMail openen gaat niet, een pagina verversen gaat niet, website's die zichzelf verversen zoals bv nu.nl staan op niet bereikbaar en na vele minuten komt eea heel langzaam tot leven.
Overigens heb ik verschillende snelheidstests gedaan, geven min of meer hetzelfde resultaat, datgene wat Ziggo belooft, ik geloof niet dat het daar aan ligt.
Wat of elke instelling zou er nu voor kunnen zorgen dat het systeem om het zo te zeggen zo diep in slaap raakt dat het vele minuten kost om weer op te veren en de boel zo te vertragen?
Ik heb wel eens iemand zien beweren dat Ubuntu veel sneller is dan Kubuntu maar ik ben nog niet zo ver om terug te gaan van Kubuntu naar Ubuntu.

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/04, 19:17:22 door vissertw »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: KTorrent vertraagt Chrome
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/04, 13:52:19 »
Probeer eens de up- en downloadsnelheid van je torrentclient te verlagen.
Verlaag ook het aantal verbindingen die hij mag maken, want veel huis-tuin-en-keukenrouters gaan over hun nek bij teveel verbindingen.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/04, 13:54:10 »
Ik neem aan dat je bij Ziggo abbonee bent? Dan zou ik niet de snelheidstest bij Ziggo doen, in de trant van: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend..."

Het aantal torrents dat je hebt openstaan zal van invloed zijn op je internetsnelheid, je kunt je bandbreedte maar op een manier gebruiken. Wanneer je wilt surfen en wilt downloaden tegelijk gaat voor beide ten koste van de snelheid.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/04, 20:34:29 »
Zo heb ik een supersnelle verbinding, ik klik KTorrent weer aan en binnen no time kan ik geen pagina's in Chrome meer verversen. En dan praat ik niet over enorme downloadsnelheden, 40KiB/s moet toch niet zo'n probleem zijn? Het gekke is dat ik wel via Skype kan chatten en via GMail mail kan versturen, supersnel terwijl Chrome op hetzelfde moment  zo traag is als wat.
Waarbij het er op lijkt dat het 's morgens na het aanzetten van de PC minder erg is dan later op de dag, kan er in Kubuntu of Chrome ook iets van een geheugen vollopen, en zo ja, waarom zou dat dan alleen maar een probleem geven als er een Torrent programma aanstaat?

Ton.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/04, 21:17:55 »
En wat voor waarden heb je ingesteld voor je verbinding ik je torrentprogramma?
Als die tienduizenden verbindingen op probeert te zetten kan je modem/router het niet aan. Het geheugen loopt vol en er kunnen dan geen nieuwe verbindingen meer worden aangemaakt totdat 1 van de bestaande verbindingen stopt.
Je kan proberen of het herstarten van je router helpt.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/04, 21:37:58 »
Zelfs met de meest minimale waardes ingesteld in welk torrent programma ook begint Chrome te protesteren, geen pagina meer te verversen en de pagina's die dat automatisch doen zeggen dan dus onbereikbaar te zijn.
Terwijl er in diezelfde situatie te chatten en te mailen is, supersnel.
Torrent programma geheel sluiten, ook op de achtergrond , een minuutje wachten en de openstaande tabbladen in Chrome zijn weer supersnel te verversen.

Ton.

Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/04, 22:19:15 »
Is dat alleen bij Chrome of ook bij andere webbrowsers? Firefox en Rekonq?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/04, 22:25:17 »
Een kwestie van QoS instellen in de router misschien?

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/05, 08:24:28 »
Goedmorgen,

Ik gebruik normaal gesproken geen andere browser, dat is natuurlijk bij wijze van proef wel een keer te doen.
Qos is geen optie, dat komt niet in de instellingen van mijn router voor.
Ik heb nu alleen de computer aangezet waar Ubuntu op draait, ja met Chrome, eens kijken hoe deze zich gedraagt door de dag heen.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/05, 21:48:34 »
Ik denk dat ik het nu wel gehad heb met Kubuntu.
Ik heb de andere PC die doorgaans minder intensief wordt gebruikt vandaag de hele dag als enige aangehad. Daarop heb ik in grote lijnen hetzelfde gedaan als op mijn PC met Kubuntu, Chrome heeft de gehele dag met diverse tabbladen open gestaan, er is wat gedownload met Transmission er is een update binnen gehaald en tot nog toe heb ik niet het idee dat er iets vertraagd wordt.
Voor de duidelijkheid, uiteraard op hetzelfde router zonder ook maar een instelling te hebben veranderd.
Is zoals sommigen beweren  Kubuntu dan toch (veel) minder snel dan Ubuntu?

Ton.

Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/05, 22:19:04 »
KDE neemt misschien iets meer geheugen in beslag, maar dit is niet meer dan 100MB in vergelijking met GNOME. Unity is trouwens ook niet zo snel, KDE nou niet trager dan Unity. Volgens mij is er dan toch iets mis met jouw installatie, overweeg dan ook eens een herinstallatie van Kubuntu?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/06, 04:15:35 »
Of gebruik in Kubuntu ook eens Transmission ipv Ktorrent. Misschien ligt het wel aan (de instellingen van) het torrentprogramma.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/08, 14:44:07 »
Het probleem lag misschien toch in Chrome, ik heb browsegegevens gewist, dat zou moeten helpen. Ik heb ook nog Konqueror geprobeerd, niet mijn smaak, voorlopig blijf ik dus bij Chrome,

Groeten,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/09, 09:08:04 »
Mijn laatste bericht was van kwart voor drie gistermiddag, daarna niet veel met de pc gedaan, tot een uur of acht gisteravond, weer zat Chrome volkomen vast, pagin's waren niet te verversen en op zelfs afsluiten duurde minutenlang. Hierna de pc herstart en was alles weer normaal. Gister overigens geen torrents gedownload.
Vanmorgen FF in gebruik genomen, ziet er ook erg goed uit, zo goed dat ik mijzelf afvraag waarom ik het zo lang niet heb gebruikt.Ben zeer benieuwd hoe het aan het eind van de dag ervoor staat.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/11, 20:50:48 »
Ik kom hier weer op terug, maar met een andere vraag.

Eerst de situatie, omdat ik er nog steeds niet uit ben heb ik een soort test opgezet.
Twee PC's naast elkaar, vrijwel dezelfde configuratie, dwz op de ene draait Ubuntu, en op de andere Kubuntu beide systemen up to date.
Er staan geen andere programma's open dan Chromium in beide gevallen met het gelijke aantal tabbladen geopend. In beide gevallen dezelfde versie van Chromium.
Beide computers zijn ongeveer vier uur lang niet aangeraakt geweest, op de PC met Ubuntu verversen de tabbladen in een oogwenk na vier uur, een website die dat zelf doet zoals bv vk.nl heeft dat gedurende die vier uur netjes zelf gedaan.
Nu die PC met Kubuntu, het verversen van een website duurt meer dan een minuut, en dan is het verstandig om niet verschillende tabbladen tegelijk opnieuw te laden, want dan duurt alles nog veel langer, de websites die zichzelf horen te verversen hebben dat niet gedaan en ik weet uit ervaring dat als ik op dat moment zou besluiten Google Chromium af te sluiten, hetzij direkt hetzij via het sleuteltje dat ook daar geen reaktie op zou komen althans niet direkt, ook dat zou minuten duren.

Die andere vraag is nu wel duidelijk, waar komt dat verschil tussen Ubuntu en Kubuntu vandaan?

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/12, 13:12:45 »
Ofwel, om de vraag op een andere manier te stellen, wat of welke instelling kan er in Kubuntu voor zorgen dat de PC na enkele uren geen gebruik zo diep in "slaap" raakt?

Ton.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: KTorrent vertraagt Chrome, of is het andersom?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/12, 15:31:41 »
Ik las ergens dat sommige gebruikers last hebben van een bug in Kwin, de window manager van KDE.
Je zou dus kunnen proberen of het overschakelen naar Compiz het oplost.