Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plop  (gelezen 9944 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Plop
« Gepost op: 2009/11/29, 22:54:39 »
Bedankt voor het nieuwe artikel over de PLoP bootmanager:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/TeOudBiosEnMoederbord

Ik heb het hernoemd naar community/PLoP en een verwijzing naar de PLoP site toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 22:56:51 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Plop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/29, 23:05:04 »
Goed om hier een artikel over te hebben.

Persoonlijk me het beste om de ik vorm eruit te halen.

Re: Plop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/29, 23:26:33 »
Ik heeft het toch geschreven ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 23:57:16 »
@Gijsbert: Ja, een "ik" heeft het geschreven.  :)

Volgens onze RichtlijnenVoorstel wordt de lezer aangesproken met "u". Ik ga er van uit dat Vistaus (of iemand anders) dit gaat omschrijven zodat het aansluit bij de overige artikelen.

De "ik" vorm is meer voor een blog dan voor een wiki. Een wiki artikel wordt door meerdere gebruikers (iedereen?) onderhouden en dan is de "ik" vorm niet handig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Plop
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/30, 00:04:26 »
Oke, ik stoor mij er in ieder geval niet aan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Plop
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/30, 12:41:18 »
Volgens onze RichtlijnenVoorstel wordt de lezer aangesproken met "u".
Meen je dat nou? Goed dat ik het weet. Ik heb dat vormelijke ge-'u' juist afgeleerd en gebruik altijd 'je' in instructieve teksten. Jammer van die richtlijn. Het voelt als twintig jaar teruggaan in de tijd... :(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Plop
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/30, 12:44:05 »
Ik denk dat dat te maken heeft met een cultuurverschil. In België wordt iedereen met "u" aangesproken, in NL is dat veel minder het geval.
Om de documentatie een beetje uniform te houden, is er voor "u" gekozen. Beter voor de Belgen, en geen probleem voor Nederlanders :)

Re: Plop
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/30, 12:54:03 »
Ik had het in het topic van Sandermans ook aan geschreven; volledigheidshalve hier herhaald:
Misschien is het overzichtelijker om in de WIKI de stukken code in een kader te zetten.
Nu lopen teksten van code en toelichting door elkaar.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Plop
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/30, 16:24:35 »
Hallo allemaal,

Ik heb de How-to nu helemaal veranderd hij ziet er nu netjes en overzichtelijker uit.
En ja het was in de ik vorm omdat ik ^^ het eerst meer uitlegde dan dat het een how to van had gemaakt.
Ik heb alleen die in wiki veranderd.

MVG,
sandermans15

Re: Plop
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/30, 16:40:27 »
De reden dat er "ik" stond, was omdat ik het letterlijk had gekopiëerd van sandersmans15 zijn bericht ;) Ik wilde het nog netter gaan maken, maar dat is al gebeurd, bedankt daarvoor :)

Re: Plop
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/30, 16:52:54 »
yep ik was je voor, graag gedaan

en wat maakt het uit dat er je staat. als het om linux gaat zijn we allemaal een grote familie :p

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Plop
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/30, 18:54:46 »
Ik denk dat dat te maken heeft met een cultuurverschil. In België wordt iedereen met "u" aangesproken, in NL is dat veel minder het geval.
Om de documentatie een beetje uniform te houden, is er voor "u" gekozen. Beter voor de Belgen, en geen probleem voor Nederlanders :)
Mijn persoonlijke mening: u of je, wat boeit het...

Wat betreft het gebruik van ik ben ik het wel mee eens. Het is niet zo netjes om dat te gebruiken. En als je geen zin hebt om u te gebruiken kun je de zinnen ook zo formuleren dat je uberhaupt geen u of je hoeft te gebruiken. Je moet in het begin misschien wat langer nadenken over je zinnen, maar het is wel altijd mogelijk...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Plop
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/30, 19:00:43 »
Er staat trouwens in de eerste alinea iets van 6 keer ik :P

En "opbooten" moet volgens mij "booten" of "opstarten" zijn. Of is dat ook belgisch? Ik weet niet wat de richtlijnen daarover zeggen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plop
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/30, 19:37:58 »
Mijn persoonlijke mening: u of je, wat boeit het...
De wiki is geen persoonlijk blog. Ook is de wiki geen verzameling losstaande artikelen. Het idee is om gezamenlijk geïntegreerde Nederlandstalige documentatie te hebben.

Iedereen is welkom om mee te werken, maar er zijn wel bepaalde richtlijnen afgeproken. Dit maakt het samenwerken aan (en onderhouden van) 1 duidelijke en geïntegreerde wiki als geheel eenvoudiger.

Al vanaf begin dit jaar wordt geprobeerd een nieuw voorstel voor deze richtlijnen op te stellen. In de discussie hierover was aanvankelijk ook mijn stem niet het formele "u" te gebruiken maar uiteindelijk is gezamenlijk deze richtlijn afgesproken:
Taalgebruik

Gebruik de correcte Nederlandse spelling en grammatica; schrijf je artikel in Standaardnederlands, zo kunnen alle Nederlandstaligen de tekst goed begrijpen. Spreek de lezer aan met de beleefdheidsvorm "u", maar overdrijf niet met formaliteit. Lees zeker de pagina omtrent taalgebruik in de documentatie, er staan ook enkele veelvoorkomende fouten opgesomd.


Let wel: Richtlijnen moeten meewerken en niet tegenwerken. Het is geen probleem als een artikel niet direct aan de richtlijnen voldoet. Dat kan altijd nog worden bijgeschaafd, het gaat natuurlijk in 1e instantie om de informatieve en correcte inhoud. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Plop
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/30, 22:07:11 »
Toch daarbij even een opmerking:

...
Ik heb het hernoemd naar community/PLoP en een verwijzing naar de PLoP site toegevoegd.

Die naam maakt voor mij niet duidelijk waar het om gaat.  "Plop" ?? ???   wat is dat ?  kun je dat drinken ? :P
Een naam zoals  "Hulprogramma_Voor_Het_Booten_Van_Oude_Computers"  zou de lading veel beter dekken toch ?

Een sprekende naam lijkt mij bijzonder belangrijk omdat er nog steeds geen goed instap-pagina is.

track
(deze keer met 2½ centen)

Offline hello

  • Lid
Re: Plop
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/30, 22:17:19 »
De naam van het topic trok mij wel aan vanwege een bepaalde kabouter...  ;)

Onderaan de how-to staat er ubutnuforum. Dat moet natuurlijk ubuntuforum zijn.

hello

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plop
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/30, 22:37:36 »
Die naam maakt voor mij niet duidelijk waar het om gaat.  "Plop" ?? ???   wat is dat ?  kun je dat drinken ? :P

HAHA, lees het artikel zou ik zeggen! ;)

Een naam zoals  "Hulprogramma_Voor_Het_Booten_Van_Oude_Computers"  zou de lading veel beter dekken toch ?
Denk van niet, onderwerp is PLoP. Het artikel zelf: "Hier is een HOW-TO over hoe je Plop kunt gebruiken met GRUB"

Bovendien zijn meer oplossingen/artikelen mogelijk:
 * Unetbootin, het huidige artikel op de wiki gaat uit van een USB stick maar met unetbootin kan je ook gebruiken met een losse schijf.
 * Wubi (# wellicht niet zo'n sterk argument ;)).
 * wie_weet_wat?


Maar dit gaat alleen om de naam van het artikel. De titel is prima "Een te oude bios of moederbord om van te USB booten?".

En een tekst als "Hulprogramma voor het booten van oude computers" kan prima verklarende tekst in het menu zijn?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Plop
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/30, 22:53:30 »
En een tekst als "Hulprogramma voor het booten van oude computers" kan prima verklarende tekst in het menu zijn?
Eens! Een kort zinnetje achter een titel in menu's kan veel meerwaarde leveren imho.

Want ik ben het ook wel met track eens. Vaak is 1 titel niet duidelijk genoeg.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline track

  • Lid
Re: Plop
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/30, 23:06:50 »
Het gaat mij eigenlijk om twee dingen:

- begrijp je waar het om gaat als je met de site-zoek de titel ziet staan ?  (zie Bijlage: vergelijk gewoon die 3 titels)
- staat een begrijpelijke titel in de inhoudsopgave: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/index  ?

Zo niet is de artikel alleen voor insiders te vinden.  Jammer.

Dat is eigenlijk mijn punt, anders kan het mij niet schelen.

track

Re: Plop
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/23, 11:30:03 »
ik ben deze nu aan het uittesten omdat op mijn oudere pc geen instal via usb mogelijk is en dat wil ik veranderen (hierdoor zal ik soms bij edit opmerkingen ofzo schrijven)
edit 1:
volgen mij staan er wel wat kleine foutjes in
de link naar de download klopt niet meer (versie is ondertussen 5.0.6) je kan de link misschien aanpassen naar "http://www.plop.at/en/bootmanagerdl.html" hier kom je op de download pagina ,altijd juist ;)
ook is het misschien handig de link in een ander venster te openen (tip)
edit2:bij grub 2 grub aanpassen staat er
sudo (kate of gedit) /boot/grub.cfgmoet dat niet zijn
sudo (kate of gedit) /boot/grub/grub.cfgbij ubuntu 9.10 die ik gebruik is dit de juiste uri
edit: 3
ook staat er bij toevoegen menuentry "Plop Boot Manager" {
        set root=(hd0,1)
        linux16 /boot/plpbt.bin
}
zal waarschijnlijk in 90% van de gevallen kloppen ,maar in mijn geval nu net niet (heb 2 hd's en ubuntu staat op de 2de
misschien als opmerking erbijzetten dat (hd0,1) kan verschillen
en je kan het makkelijk terug vinden net boven waar je dit moet zetten staan je regeltjes met ubuntu kernels en hun hd
(voorbeeld van mij)
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-16-generic-pae (recovery mode)" {
        recordfail=1
        if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
insmod ext2
set root=(hd1,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set 76850175-3d50-48fa-bd15-e7a730b74dcc
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-16-generic-pae root=UUID=76850175-3d50-48fa-bd15-e7a730b74dcc ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-16-generic-pae
hierdoor zie je dat je hd0,1 zal moeten vervangen door 1,1
poging 3 om het te gebruiken
edit 4 (en waarschijnlijk de laatste): de instalatie is gelukt , maar het programma loopt vast als je de optie usb kiest , later eens opnieuw proberen met nieuwere versie...
heb vandaag weer dingen over grub 2 bijgeleert (wat al positief is)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 12:21:03 door verhelsttje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plop
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/23, 23:09:35 »
edit2:bij grub 2 grub aanpassen staat er
sudo (kate of gedit) /boot/grub.cfgmoet dat niet zijn
sudo (kate of gedit) /boot/grub/grub.cfg
Ja en Nee. Wil je direct grub.cfg aanpassen? Na een update-grub wordt grub.cfg weer overschreven.  :|

Zou het beter zijn een bestandje in de map /etc/grub.d/ te maken of iets in /etc/grub.d/40_custom op te nemen?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Eigenmenukeuzes

Goede opmerking over de situatie met meerdere schijven. Enige uitleg dat (hd0,1) een voorbeeld is en hoe dit gezien moet worden is wel nuttig.

edit 4 (en waarschijnlijk de laatste): de instalatie is gelukt , maar het programma loopt vast als je de optie usb kiest , later eens opnieuw proberen met nieuwere versie...
Welke versie werkt niet? De wiki geeft aan van 8.04 t/m 9.10.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plop
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/24, 00:01:00 »
de link naar de download klopt niet meer (versie is ondertussen 5.0.6) je kan de link misschien aanpassen naar "http://www.plop.at/en/bootmanagerdl.html" hier kom je op de download pagina ,altijd juist ;)
Aangepast.

Waarom is er ook een http://www.plop.at/be/bootmanagerdl.html en http://www.plop.at/nl/bootmanagerdl.html? Deze sites bestaan wel maar zijn (helaas) niet Nederlandstalig zoals je bij de url zou kunnen denken.
Klik links bovenin op Documentatie