Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xdotool en security, xdotool en xkbmap  (gelezen 862 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Xdotool en security, xdotool en xkbmap
« Gepost op: 2014/11/03, 10:50:58 »
Ik wil een aantal eenvoudige acties automatiseren in mail, zoals het afprinten van een mail en het verplaatsen van deze mail naar een folder (de filter daarvoor is reeds aangemaakt). Ik heb een beetje geĆ«xperimenteerd met xdotool en dat lijkt mij het ideale tool: eenvoudig en krachtig. Ik heb toch twee  vragen waarover ik op internet geen goede info gevonden heb:

Om van keyboard layout te veranderen (xdotool vertaald de toetsencodes begrijpelijk als keyboard US), gebruik ik xkbmap -layout us, daarna commando's zoals bv. xdotool type "Een tekst" en dan keer ik terug met xkbmap -layout be. Dit werkt goed maar verandert voor alle xterminals en alle applicaties de layout van het keyboard. Het gebruik van de parameter - display :0.0 helpt hier blijkbaar niks aan. Kan men de xterminal beter specifiƫren in het xkbmap commando zodat enkel het keyboard in het gewenste terminalvenster de bedoelde layout heeft?

De tweede vraag gaat meer over security: is het installeren van xdotool geen extra risico voor hackers die bv. een keyboard grabber op je systeem willen loslaten?