Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: hardware driver moederboard  (gelezen 4177 keer)

Offline GerritA

  • Lid
OPGELOST: hardware driver moederboard
« Gepost op: 2010/12/11, 22:35:28 »
Na lekker te zijn gemaakt wilde ik een paar maanden geleden ook eens ubuntu proberen.

Nu blijkt dat er een driver via een floppydisk [ik wist niet dat die nog bestonden] geladen moet worden zodat het AsRock moederboard de Hard Disk herkend.
Helaas werd er alleen bij windows gevraagd om deze disk dus na veel gehals heb ik via [het regelmatig verguisde Windows] een versie van Ubuntu erop gekregen.

Trouwens ook problemen met de interactie tussen  de onboard LAN. [dat is een fout in een van de drivers van Ubuntu] waardoor je 1 seconde internet hebt [?!] dus nu via een losse, wel herkende, lan kaart in contact met het internet. En na dagen pielen eindelijk een werkende up to date versie van ubuntu.

helaas tot vanavond, ik was zo dom om een update te draaien. dit heeft tot gevolg dat ik nu 'grub rescue' in beeld krijg ... wat nu?
Heeft iemand enig idee waar te beginnen zonder direct te vervallen in sudo sub dinges streepje komma  enzovoort?

NB: Dit is imho de "zwakte" van Ubuntu. een Pakket met een prachtige grafische interface maar zodra er iets mis is loop je tegen een verhipte hoop commando's aan waarbij je heel goed moet weten wat je doet en hoe het werkt, Tot compileren van de kernel aan toe. En dat dames en heren gaat mij net als een groot gedeelte van diegene die het proberen gebruiken te iets te ver.





« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 21:25:11 door GerritA »
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/11, 23:38:51 »
Tja, bij de meeste ijzerwaar draait alles vlekkeloos in Ubuntu. Uit-de-doos, of na een kleine ingreep. Als je pech hebt met 't ijzer (stuurprogramma's), dan kan 't ooit weleens ploeteren worden.

Enfin, daarvoor zijn we hier: omdat we niet te beroerd zijn om bij andere mensen 't ploeteren wat te verlichten.  :P

Begin eens met een opsomming van je ijzerwaar:
- Processor
- Moederbord
- Hoeveelheid RAM-geheugen
- Videokaart
- Harde schijf (of schijven)

En ook: welke versie van Ubuntu draai je?

Offline chaos7

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/11, 23:49:27 »
ik ben absoluut geen linux deskundige. ubuntu heb ik nu 2,5 jaar en voor mij is het een bevrijding. geen enkele OS is foutloos, ook ubuntu niet. maar de vrijheid die je hebt als je even iets meer doorzet is ongekend. mijn belangrijkste les was; denk niet als die andere OS maar doe bij problemen letterlijk wat er staat en uiteindelijk komt het weer goed.

ik heb het idee dat je hier een aantal zaken door elkaar haalt, helaas ben ik met zulke analyses erg slecht, ik ga meestal op mijn gevoel af en het werkt. gaat het mis, dan zoek ik verder en kom er achter dat ik weer eens een domme fout gemaakt heb, eigenlijk is linux heel erg simpel en begrijpelijk, wij zijn gewend geraakt moeilijk te doen en denken.

voor zover ik je verhaal begrijp heb je ubuntu via een wubi installatie geïnstalleerd, immers je moest eerst een driver installeren om je harddisk te laten herkennen. ik herken dit probleem niet als je volledig ubuntu installeerd.

als je hulp wilt hebben zal je meer specifieker moeten zijn hoe je wat gedaan hebt. heb je de cd er in gestoken toen windows nog draaide en toen met installeren begonnen of heb je de pc opgestart met de cd er in en toen gedaan wat er stond?

[edit]pjotr is mij voor en ik moet zeggen dat zijn aanpak veel beter is dan die van mij[/edit]
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Laus_2

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/11, 23:50:30 »
nou heb ik een Asus mobo (moederbedrijf van Asrock). Maar de laatste keer dat ik een floppy heb aangeraakt is toch minstens 5 jaar geleden. Als je PC van ongeveer die leeftijd is...zou je BIOS wel eens dwars kunnen liggen met grote schijven. Dat heeft dus niks met linux te maken...

'met de interactie tussen de onboard lan'. Die snap ik niet...wat bedoel je?

In hoeverre doet de 'Live'-versie het bij je? (draaien vanaf CD)
(mocht die het niet doen zou ik zeggen: forget it)

Offline GerritA

  • Lid
OPGELOST: Re: hardware driver moederboard
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 19:30:56 »
Dank voor jullie reacties.

Hopelijk heb ik deze week tijd om de hardware op te sommen [ik moet dan doosjes beschrijvingen etc opzoeken]
En het zal wel uitdraaien op kast uitbouwen kap eraf en letterlijk gaan kijken.
Zelf verwacht ik niet dat ik deze week voor vrijdag met deze gegevens boven water kom. a) ik moet deze dagen nogal veel werken b) in deze warme dagen rond kerst zijn er nogal wat social events waar ik graag in participeer ;). c) Van mijn bedrijf uit zijn ze zo onhandig om een drietal cursussen te plannen en daar moet ik veel voor lezen voorbereiden.

De live versie werkte destijds wel echter zonder HD[hence driver problem]. dus destijds eerst windows terug erop[illegaal maar ja wat kan je doen?] En daarna vanuit windows Ubuntu erop. Een van jullie noemde dat een Wubi  XD.  [gewetensvraag: ben ik dan nog steeds schuldig aan piratery?]
Als mijn geheugen mij niet bedriegt heb ik ook ooit een BIOS update gedaan. Maar het zou kunnen dat er inmiddels nieuwe BIOS bestaat.

Wat weet ik wel, kan verschillen ik doe het uit mijn geheugen: ASROCK MOBO type weet ik niet, AMD Athlon 3500, 4 Gb, 2x HD 1x samsung SATA 500Gb, 1x WD 250GB of 200Gb IDE/ATA. Videokaart is een NVIDIA met 1 mb
Het onboard LAN is van het type/chipset SIS190

NB ik ben niet anti linux hoor! mijn vorig desktop [486] is geinstalleerd met kbuntu. Draait prima grafisch goed, start snel op en heeft nog een tijd dienst gedaan bij iemand anders voor mailen surfen en de toevallige brief. Dus chapeau ubuntu


« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 21:25:56 door GerritA »
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline GerritA

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 20:12:42 »
ik ben absoluut geen linux deskundige. ubuntu heb ik nu 2,5 jaar en voor mij is het een bevrijding. geen enkele OS is foutloos, ook ubuntu niet. maar de vrijheid die je hebt als je even iets meer doorzet is ongekend. mijn belangrijkste les was; denk niet als die andere OS maar doe bij problemen letterlijk wat er staat en uiteindelijk komt het weer goed.

ik heb het idee dat je hier een aantal zaken door elkaar haalt, helaas ben ik met zulke analyses erg slecht, ik ga meestal op mijn gevoel af en het werkt. gaat het mis, dan zoek ik verder en kom er achter dat ik weer eens een domme fout gemaakt heb, eigenlijk is linux heel erg simpel en begrijpelijk, wij zijn gewend geraakt moeilijk te doen en denken.

voor zover ik je verhaal begrijp heb je ubuntu via een wubi installatie geïnstalleerd, immers je moest eerst een driver installeren om je harddisk te laten herkennen. ik herken dit probleem niet als je volledig ubuntu installeerd.

als je hulp wilt hebben zal je meer specifieker moeten zijn hoe je wat gedaan hebt. heb je de cd er in gestoken toen windows nog draaide en toen met installeren begonnen of heb je de pc opgestart met de cd er in en toen gedaan wat er stond?

[edit]pjotr is mij voor en ik moet zeggen dat zijn aanpak veel beter is dan die van mij[/edit]

Ja Pjotr is geduldiger, maar we zijn niet allemaal hetzelfde natuurlijk, alle hulp is welkom  :D

Wat bij mij ontbreekt is inderdaad kennis over Ubuntu. te beginnen met een algemene opbouw in filosofische zin, en een technische opbouw. Van origine ben ik ingestapt ttv DOS 2 en ben wel bekend met command line oriented OS. Wat ik vind als ik zoek naar info is heel eenvoudige uitleg enof technisch heel gedetaileerde info met allerlei details die niet relevant zijn. Maar goed je zult dat zelf ook wel zijn tegengekomen.

mijn huidige probleem is  grub rescue.... en dan niets dus ? Wat is GRUB? Vermoedelijk een boot selektie prog?

Rest van de info staat in een post onderaan deze thread. tot aankomend weekend!  =D
En als je de kerstman ziet zeg dan dat ik em nog wat wil vertellen.
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/12, 20:37:16 »
Zo kun je "automatisch" een handig overzicht maken van de ijzerhandel, met gebruik van de Ubuntu-CD (start een live-sessie, dus PC eerst ff opstarten vanaf de CD):
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

Voeg het bestand als bijlage bij je antwoordbericht (klik op Extra opties...). Eerst even de extensie van het bestand veranderen in .txt, want anders slikt de forumsoftware 't waarschijnlijk niet. Ik verander dat wel weer in .html, zodra ik 't heb binnengehaald.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 20:38:57 door Pjotr »


Re: hardware driver moederboard
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/14, 10:30:14 »
En op je vraag:
Citaat
dus destijds eerst windows terug erop [illegaal maar ja wat kan je doen?] En daarna vanuit windows Ubuntu erop. Een van jullie noemde dat een Wubi  xD.  [gewetensvraag: ben ik dan nog steeds schuldig aan piratery?]

Je beantwoord al zelf je vraag over piratery met: [illegaal maar ja wat kan je doen?. Wat betreft Ubuntu nee, wat betreft Windows ja dus.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 10:33:59 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline ruujan

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/14, 12:29:08 »
Waarom een wubi-installatie en niet gewoon direct vanaf de live-cd de installatie starten?  Dan ben je ook niet illegaal bezig.

Offline GerritA

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/14, 20:40:50 »
Wat is GRUB?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Dankjewel voor de verwijzing. Dus GRUB= Grand Unified Bootloader en ook nog aan te passen aan je eigen smaak. is prima Mikel
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline GerritA

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/14, 20:42:57 »
En op je vraag:
Citaat
dus destijds eerst windows terug erop [illegaal maar ja wat kan je doen?] En daarna vanuit windows Ubuntu erop. Een van jullie noemde dat een Wubi  xD.  [gewetensvraag: ben ik dan nog steeds schuldig aan piratery?]

Je beantwoord al zelf je vraag over piratery met: [illegaal maar ja wat kan je doen?. Wat betreft Ubuntu nee, wat betreft Windows ja dus.  ;)

hahaha er zijn mensen die altijd op het randje leven wat mag/ wat wordt gedoogd ... ik probeer m'n  leven te beteren.  :D
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline GerritA

  • Lid
Re: hardware driver moederboard
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/14, 20:46:08 »
Waarom een wubi-installatie en niet gewoon direct vanaf de live-cd de installatie starten?  Dan ben je ook niet illegaal bezig.

Dat lukte niet  ??? mijn desktop bleef volhouden dat deze geen harddisks had echter bij windows werd de vraag gesteld of er 3rd party drivers geinstalleerd moesten worden. Zo gezeg zo gedaan dus een wubi install.
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline GerritA

  • Lid
OPGELOST: Re: hardware driver moederboard
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/14, 21:23:21 »
Dank Allen voor de reactie en het meedenken.

Gisteravond heb ik een doorbraak gehad. Wel een hulplijn gebruikt voor een reflectie wat het probleem allemaal zou kunnen zijn? "maer edoch.. geluckt"

In het kort.. in het BIOS een setting gewijzigd.. HardDisk van "RAID" naar "non RAID" --- Aha vandaar die driver zullen jullie nu zeggen! Ik voel me wel onnozel. Maar ook een oplossing voor het grootste probleem. En dat wil ik delen. ;)

Beide bootsectoren in software beschadigd door/tijdens de update van ubuntu --- Geprobeert Ubuntu op te starten vanaf live-disk resulteerde in foutmeldingen, hangen systeem, etc.
Dus formatteren C: met de installatiedisk van Windows. Het is verboden om een nieuw geinstalleerde versie van windows met WGAhack-tool voorzien van een wallpaper en verwijderen van de genuine valitation nag-splash.
Downloaden van een nieuwe image van ubuntu, branden op cd en daarna installeren, formatteren partitie naar ext2, swapdisk aanmaken, grubloader op sdb1 ---> Hoera ! het werkt buiten windows om! met een optie om via het grubmenu te kiezen voor windows. De in bezit zijnde versie [Hardy Heron]was kennelijk niet goed meer dus die deed niet wat je zou verwachten. Dus nu kan ik printen via windows [ik zie namelijk geen kans om drivers voor linux voor mijn canon mp610 te installeren].
En kijk hier nu eens een gelukkig kereltje zitten!

En nu off topic: zijn er verbeteringen in bovenstaande setup? zo ja waar staat een leesbare reader?.
On het hardware topic,Is er iets bekend van een doorbraak met de LAN sis190? driver icm ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 21:26:51 door GerritA »
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline heir4c

  • Lid
Re: OPGELOST: hardware driver moederboard
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/14, 21:41:42 »
Hoedje af, nog maar net bezig en toch doorzetten om het erop te krijgen. Proficiat. En dat is de spirit die je nodig hebt om door te gaan en meer te leren.
Voor je printer, zie de canon-website: http://software.canon-europe.com/software/0034312.asp?model
Zoek hier je driver voor Linux.
Met vragen kan je hier altijd terecht. Maak voor elk nieuw probleem een ander topic aan, zo houden we alles goed uit elkaar.

En wat bedoel je met een "leesbare reader"?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Roc.am

  • Lid
Re: OPGELOST: hardware driver moederboard
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/14, 22:59:09 »
Kijk eens in dit draadje:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/canon-mp600-all-in-one!!/msg681362/#msg681362

- Roc



[Moderator-Edit: Heb de link even tussen url-tags gezet in verband met de uitroeptekens in de link. Als er zo één of meerdere instaan stopt de link daar en linkt hij verkeerd door.]
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 23:04:24 door heir4c »

Offline GerritA

  • Lid
Re: OPGELOST: hardware driver moederboard
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/14, 23:19:56 »
Hoedje af, nog maar net bezig en toch doorzetten om het erop te krijgen. Proficiat. En dat is de spirit die je nodig hebt om door te gaan en meer te leren.
Voor je printer, zie de canon-website: http://software.canon-europe.com/software/0034312.asp?model
Zoek hier je driver voor Linux.
Met vragen kan je hier altijd terecht. Maak voor elk nieuw probleem een ander topic aan, zo houden we alles goed uit elkaar.

En wat bedoel je met een "leesbare reader"?
Sorry een stukje vooringenomenheid van mijn kant.
Wat ik tegenkom als ik linux info zoek is
1) veel informatie, mensen vanuit de community willen graag anderen informeren en zijn actief. Helemaal goed !
2) Veel is geschreven door gebruikers met een technische achtergrond die zijn doorgegroeit binnen dat besturingsysteem. Zij hebben in veel gevallen geen zorg dat er mensen zijn die schijnbaar de meest eenvoudige/basic commandos niet begrijpen. vanuit dat oogpunt geschreven handleidingen gaan al zo snel de diepte in dat het niet meer te volgen is. Vandaar 'leesbaar'.

Dit gaat zeker niet voor iedereen op, en ik wil zeker niemand op zijn tenen trappen of op deze manier een reactie uitlokken. Ook is het mij wel duidelijk dat Ubuntu commandline-oriented&multitaskin' is met een grafische laag eropver. . Dus men verzeilt al snel in command line's
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OPGELOST: hardware driver moederboard
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/14, 23:24:44 »
Ook is het mij wel duidelijk dat Ubuntu commandline-oriented&multitaskin' is met een grafische laag eropver. . Dus men verzeilt al snel in command line's

Verkeerde indruk, gelukkig. Terminalgebruik is tegenwoordig slechts zelden nodig. Al jaren....

Maar terminalgebruik is af en toe ook gewoon handig. Superkrachtig, snel, doelmatig. De terminal doet wat je zegt, zonder gezwam.  :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: OPGELOST: hardware driver moederboard
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/14, 23:32:54 »
In mijn 'handtekening' (onderaan dit bericht dus) staan drie linkjes naar interessante sites. De ene is de documentatie-site van Pjotr, de andere een link naar de ubuntu-wike en bij de derde een heleboel links die iets met linux te maken heeft. Daar staan heel interessante links tussen.

Ook de link van de ubuntu manual is interessant maar is nog in het Engels. Dit is nog nieuw en ze zijn bezig deze in het Nederlands te vertalen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 23:35:36 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: OPGELOST: Re: hardware driver moederboard
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/14, 23:43:23 »
En nu off topic: zijn er verbeteringen in bovenstaande setup?

Met mijn bescheiden kennis van zaken zou ik zeggen: ja. =D  Want waarom gekozen voor
Citaat
.......formatteren partitie naar ext2,.....

Ubuntu 8.04 zou ik op een ext3-partitie hebben gezet.
Bovendien, omdat er over een half jaartje geen (beveiligings)updates meer worden geleverd voor 8.04, zou ik Ubuntu 10.04 geïnstalleerd hebben. Op een ext4-partitie. ;)


Edit: nog een tip: om niet meer met illegale Windows-cd's bezig te moeten gaan  =D wanneer je 'iets' aan partities wilt wijzigen, kun je hier een iso downloaden van GParted. Als image branden op cd, zodat je een opstartbare cd krijgt.
Hier vind je een tutorial.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 23:58:48 door Mikkel »