Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan geen VOB-videobestanden afspelen  (gelezen 5202 keer)

Offline morjos

  • Lid
kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Gepost op: 2014/07/06, 17:51:11 »
Beste mensen,

Graag had ik wat hulp of raad van jullie gekregen.

Ik heb 14.04 Ubuntu er op gezet en alle media-bestanden bij geinstalleerd. Zodanig dat ik voorbespeelde DVD's (van videotheek) zonder probleem kan afspelen, echter :

DVD-bestanden op de HD (de VOB-bestanden dus) van bv. geripte DVD's op mijn HD wil niet lukken......zelfs wanneer ik met rechts klik op VIDEO TS bestand krijg ik in het keuzemenu zelfs geen Mediaplayer aan geboden ("openen met "), hoewel ik VLC er heb opstaan.....

Bij AVI-bestanden krijg ik dit wel bij rechterklik.

Hopelijk kan iemand mij raad geven, want ik kijk nogal veel films op PC

Alvast dank


Offline sidonia

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/06, 21:31:40 »
VLC opstarten en vanuit vlc openen van Map.

Dan zou het moeten werken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/06, 22:18:42 »
Beste mensen,

DVD-bestanden op de HD (de VOB-bestanden dus) van bv. geripte DVD's op mijn HD wil niet lukken......zelfs wanneer ik met rechts klik op VIDEO TS bestand krijg ik in het keuzemenu zelfs geen Mediaplayer aan geboden ("openen met "), hoewel ik VLC er heb opstaan.....

De optie Openen Met voor mappen zit helaas niet meer in Nautilus Ububuntu, erg jammer.
Je kan wel VLC in je Unity werkbalk vast zetten en met bestandsbeheer de map VIDEO TS naar VLC slepen, VLC zal dan de video gewoon afspelen.
(In bv het bestandsbeheer van Linux Mint cinnamon, Nemo genaamd is de optie Opnenen Met voor mappen nog wel aanwezig)

Offline morjos

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/06, 22:31:13 »
@Sidonia : Dank u....zo lukt het....

Wel een tekortkoming vind ik in een overigens geslaagde 14.04. dat je in het keuzemenu van een map de optie "openen met" niet meer hebt....hopelijk wordt er in de toekomst via een update een mouw aan gepast.....

Bedankt voor de reacties

Gr
jos

Offline PKing

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/07, 09:34:26 »
In Xubuntu 14.04 kan het gewoon door op het betreffende bestand te gaan staan en dan met de rechtermuisknop openen met te kiezen.
Dat is dus bij Ubuntu niet zo?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/07, 09:56:55 »
Met een VOB bestand kan dat wel, maar dan speel je alleen dat ene bestand af. Misschien is het openen van het ifo bestand een mogelijkheid om de ganse DVD te open.

Offline PKing

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/07, 10:06:15 »
Klopt ik gebruik het IFO bestand, en dat werkt met VLC player.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/07, 10:09:55 »
Of misschien is de DVD beveiligd tegen kopiëeren (er zijn vele soorten protecties !),
dan kan je ze hoogstens met een goede decrypter proberen (!) te rippen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/07, 11:19:56 »
Of misschien is de DVD beveiligd tegen kopiëeren (er zijn vele soorten protecties !),
dan kan je ze hoogstens met een goede decrypter proberen (!) te rippen.
Aartje, het probleem is al opgelost, en heeft dus niets met jouw reactie te maken.
Het probleem is dat (x)ubuntu geen optie heeft om mappen te openen met Open Met ,  het kan wel met losse bestanden
Met Xubuntu kan je zelf deze optie toevoegen:
Openen met  in Xubuntu
In  Thunar via de optie Aangepaste acties,
 Aangepaste acties instellen.
Bij opdracht vul je in: vlc %f
Omschrijving vul je in: openen met vlc
Bij weergavevoorwaarden zet je een vinkje voor mappen
Nu heb je met de rechtermuisklik wel die optie om de VIDEO_TS map te openen met vlc

Maar wat sidonia schreef kan natuurlijk ook, gewoon vlc starten en vanuit vlc een map openen

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/07, 11:44:26 »
Als je echt wil, dan zou je ook bij nautilus wel terug dergelijke actie voor folders toevoegen met Nautilus-Actions, te vinden in het softwarecentrum.

Offline Tom

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/07, 11:47:42 »
Bij Xubuntu vul je bij Verwijderbare stations en media dit in >  vlc dvd://%d    als u dan een dvd insteekt start VLC meteen op en speelt uw film of wat dan ook af.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/03, 16:15:02 »
Bij Xubuntu vul je bij Verwijderbare stations en media dit in >  vlc dvd://%d    als u dan een dvd insteekt start VLC meteen op en speelt uw film of wat dan ook af.

Super bedankt! Ik heb me echt gek gezocht op internet. En eigenlijk ging dit topic niet eens over automatisch starten van dvd's. Heb net xubuntu voor mijn zus geïnstalleerd, die moet voor haar werk vooral dvd's bekijken, en het leek me wel erg sneu als xubuntu dat niet automatisch kan.

Ik vraag me wel af waarom het antwoord op zo'n voor de hand liggende vraag zo moeilijk te vinden is. Iedereen verwacht toch van dvd's dat ze direct opstarten? Waarom is dat niet standaard geregeld als je bij bestandssoortassociaties VLC opgeeft? Of waarom is Voorkeurtoepassing zo beperkt, anders gezegd?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/21, 23:50:28 »
Thunar met xubuntu heeft ook nog "custum actions", google hier op, dan kun je extra acties toevoegen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/22, 13:04:41 »
Leuk, niet gezien.
Maar dan heeft deze draad toch bovenaan gestaan, misschien door iemand iets gewijzigd.
Edit: dus via een andere topic daar terecht gekomen, dus ik heb niet opgelet.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/22, 16:40:58 door jan11000 »

Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/22, 15:15:34 »
Ik heb hier naar verwezen in een ander topic van gisteren.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87968.0
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: kan geen VOB-videobestanden afspelen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/22, 15:30:54 »
Als je in Ubuntu 14.04 in systeeminstellingen op Details drukt en verwijderbare media en wat te doen,kan je daar toch op VLC mediaplayer kiezen voor het openen van een DVD...En nog meer natuurlijk...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.