Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gradient filter digikam  (gelezen 1224 keer)

Offline miel

  • Lid
gradient filter digikam
« Gepost op: 2016/08/20, 14:44:02 »
Goeden middag fotovrienden,

mijn standaard fotobewerkingsprogramma is Digikam. Ik zoek een tool om bovenkant van afbeelding  donkerder te maken. Ik denk dat het in Engels: horizontal gradient filter:  heet. Je kan die filters ook kopen om voor de lens van de camera te plaatsen. Maar ik wil dat digitaal voor elkaar krijgen. In GIMP zit  zoiets geloof ik  maar met GIMP raak ik altijd de weg kwijt.
Is het iemand bekend of zo een filter iets ook in Digikam gedownload kan worden?  Je kan het een beetje vergelijken met Vignetteren. Maar dan niet cirkelvormig doch  horizontaal. Ik gebruik ook Lightzone maar daar zit het niet in. 
een groet, Miel

Offline miel

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/20, 14:51:37 »
Pieker niet langer, ik heb net ontdekt dat het gradient filter in RAW therapy beschikbaar is. Dus deze vraag is opgelost. groet, Miel

Offline Ramana

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/20, 15:34:10 »
Voor maskers moet je bij Darktable, Lightzone of Photoflow zijn. Digikam en Rawtherapy missen helaas maskers of lagen.

Offline Ramana

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/20, 15:38:40 »
Tip: met Lightzone is het ook heel goed te doen! Allebewerkingen hebben onder in het dialoogvenster de maskeropties zitten.

Offline Jenske

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/20, 15:45:54 »
En toch even een kleine kanttekening maken.
Hoewel ik zelf ook al jarenlang digitaal foto's trek zonder (fysieke) gradient-filter, heb ik na mijn recente vakantie toch beslist om er me een aantal aan te schaffen. Het probleem zit 'em namelijk bij het foto-moment zélf; je zal dan hoe dan ook moeten beslissen waarop je belicht: hemel of voorgrond. En je toestel is nu eenmaal beperkt in zijn "captatie-mogelijkheden". Probleem is dat je bij een heldere hemel dus de voorgrond eerder zal onder-belichten, waardoor deze nadien bij de nabewerking er met méér ruis zal uitkomen (ervan uitgaande dat je die voorgrond nog wat wil oplichten in de software).

Anderzijds is het wel zo dat een goede filter niet bepaald goedkoop is.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gradient filter digikam
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/20, 16:01:02 »
Hoi Miel,

Mooi dat je de weg al gevonden hebt.

Zo'n graduated mask is een prachtig hulpmiddel en in GIMP zit er binnen de maskers grote mogelijkheden, maar je moet wel doorhebben hoe dat werkt. Het komt je niet zomaar aanwaaien. In dat heel erg beroemde professionele programma trouwens ook niet :D .

Mocht je daar wat meer van willen weten, ik heb daar een compleet artikel voor geschreven met een fraaie oefenfoto erbij inclusief een paar foutjes in het masker om op te lossen (ook netjes beschreven): http://handleiding.helpmij.nl/handleiding/view/?mid=867. De techniek is trouwens ook in andere programma's met lagen en maskers prima toepasbaar.

Succes!



Lukt het leuk: laat ons het zien in het Show hier je foto in de Off-topic sectie. Schroom niet om ook een mislukking te posten. Het is daar al een tijdje stil en wat beter dan samen gezellig ontdekken hoe het wel zou moeten?


groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/20, 18:35:56 »
Met grote verschillen is het lastiger om de juiste belichting te vinden. Maar het kan heel goed, vooral in Raw. Het lichterde deel mag nooit overbelicht zijn, behalve misschien de zon zelf. In het te donkere zit meestal nog voldoende informatie om er iets moois van te maken. Met maskers of lagen (maar het is waar ruis ligt op de loer). Nog beter gaat het met een fotostack van drie foto's met onderling 2 stops verschil en deze samen te voegen met hugin/enfuse. Dit lukt alleen voor plaatjes zonder al teveel beweging (een voorbijvliegende vogel is voor enfuse geen probleem). Enfuse werkt aanzienlijk beter en subtieler dan b.v. HDR.6
« Laatst bewerkt op: 2016/08/20, 19:11:30 door Ramana »

Offline miel

  • Lid
Re: gradient filter digikam
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/27, 13:18:35 »
Beste vrienden, sorry dat ik zo laat reageer. Hierbij  mijn antwoorden in het algemeen. Zogezegd, to whom it may concern.  Wanneer nodig gebruik ik applicaties die voorzieningen bieden die ik op dat moment nodig heb wanneer die niet in Digikam beschikbaar zijjn. Lightzone is eer een van omdat je daarmee erg nauwkeurig de dynamic range van een beeld kan bewerken. Met Digikam kan dat ook in de functie Color- curves  adjust en dat gaat goed. Daarmee kan je donkere partijen oplichten zonder de lichte partijen te wijzigen. (en andersom) Aantrekkelijk in Lightzone is dat je de bewerkingsfuncties kan laten uitvoeren naar keuze van kleur en range van die kleur. Ook aantrrekkelijjk in Lightzone is de functie waarmee je zelf een gebied bepaalt waarvoor de bewerking uitgevoerd moet worden. Ook  biedt Lightzone een functie "cloning" gebruik ik zelden maar is wel erg leuk. Gimp gebruik ik weinig of nooit ik vind het programma onvoorstelbaar moeilijk om te doorgronden. Ook mis ik in GIMP die fantastische database die Digikam biedt. Dat is voor mijn beeldbestanden, 30.00plus, een fantastische hulp om beelden te lokaliseren en of te vinden. Wat mij wel eens in de steek laat is mijn eigen geheugen met name als het gaat om de applicatie die mij biedt wat ik zoek. Zoals bij graduate filter. Voor het accentueren van onderwerp in een beeld gebruik ik vaak de Vignet functie van Digikam. Is een prachtige voorziening, eigenlijk een circular graduate filter. Jammer dat  dat nog niet horizontaal is gemaakt. Bedankt voor jullie aandacht en tips.