Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu minimaliseren vensters  (gelezen 988 keer)

kubuntu minimaliseren vensters
« Gepost op: 2014/11/30, 13:31:05 »
Kubuntu is een goed programma, vind ik, maar nu heb ik een probleem wat gewoonweg irritant is. Het is altijd zo geweest dat wanneer ik een venster minimaliseer, dat er een tegel, rechthoek oid in de taakbalk onderin komt te staan en als ik daar op klik staat het weer open. Ik moest kubuntu herinstalleren om mijn ssd te gaan gebruiken maar als ik nu schermen minimaliseer, dan verdwijnen deze in de zijkant van het scherm en ik heb geen idee hoe ik ze terug haal.
Als je lekker in je werktempo probeert te komen is dat bloedirritant dus wie kan mij vertellen wat voor instelling ik over het hoofd zie?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/30, 13:35:30 »
Alt  tab indrukken misschien?

Ik gebruik geen kubuntu, maar vermeld wel welke versie je gebruikt, er kunnen wijzigingen zijn van versie naar versie, en een gebruiker die jou versie gebruikt kan kijken hoe je vraag werkt.

alt+` (above the tab key on a us keyboard) will tab between open windows of the application your in. In the alt+tab menu, pressing alt+up will open the group of windows for that application, or simply pausing on the application for about 3 seconds will unfold it as well so you can tab through it's windows.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1754809

https://www.youtube.com/watch?v=e2ntBrcX8KI
« Laatst bewerkt op: 2014/11/30, 13:45:58 door jan11000 »

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/30, 13:37:58 »
tab haalt niets uit. Ik gebruik versie 14.04.
Toch bedankt voor meedenken uiteraard.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/30, 13:48:07 »
tab haalt niets uit. Ik gebruik versie 14.04. 

Daarom schreef Jan ook Alt+Tab, dus niet alleen Tab.

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/30, 13:57:37 »
Jan, ik las inderdaad over tab heen en dan kan ik geminimaliseerde vensters terug halen. Echter, ik wil gewoon een tegeltje onderin mijn taakbalk hebben.
(wat ik van Windows makkelijk vond, hoeft niet nu ineens in de ban :P). Dus, wie gebruikt kubuntu 14.04 of anderszins distro op basis van de laatste KDE, en kan mij vertellen hoe ik deze instelling goed zet?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/30, 14:08:08 »
Op youtube zie ik gewoon een taakbalk onderin met de programma's die open zijn.
Vergelijk jou scherm eens met die van youtube, en vertel wat het verschil is.

Kijk eens of je taakbalk tevoorschijn kunt halen, door met de muis naar onder te gaan.

Kijk eens of rechts of links waar de taakbalk zou moeten zijn of daar geen knopje zit om de taakbalk te voorschijn te halen.

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/30, 14:09:46 »
Jan, ik las inderdaad over tab heen en dan kan ik geminimaliseerde vensters terug halen. Echter, ik wil gewoon een tegeltje onderin mijn taakbalk hebben.
(wat ik van Windows makkelijk vond, hoeft niet nu ineens in de ban :P). Dus, wie gebruikt kubuntu 14.04 of anderszins distro op basis van de laatste KDE, en kan mij vertellen hoe ik deze instelling goed zet?


Alt+Tab werkt ook op Windows. Eigenlijk op zo'n beetje elk OS ;) Maar goed, dat is slechts ter informatie. Ik heb KDE al heel lang niet meer gebruikt dus ik weet het antwoord helaas niet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/30, 14:19:44 »
http://askubuntu.com/questions/109530/how-do-i-restore-my-kde-desktop-to-default
Dit kun je nog proberen.
Wel controleren of dit op jou 14.04 van toepassing is.
Als je de files hernoemt, dan kun je ze altijd nog terug zetten.

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/30, 14:22:10 »
Dat zal het niet wezen Jan, daar het een nieuwe Kubuntu installatie betreft en e.e.a schijnbaar al zo stond. Maar heb je de youtube link voor me waar jij naar gekeken hebt?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.


Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/30, 14:27:35 »
Dacht ik al, hij stond inmiddels al aan ;). Simpel: als je een programma opent zie je het venster van het programma en de rechthoekige tegel in de taakbalk. Bij minimaliseren, verdwijnt het venster van het programma in die tegel en door hier weer op te klikken maximaliseer je weer. Die tegel is bij mij weg en ik wil hem weer terug. Zo heb ik geen idee hoe dat ding heet in vaktermen, wellicht zou dat helpen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/30, 14:32:06 »
Citaat
No minimize windows on system tray
It sounds like you need to run the Taskbar applet on the KDE panel. You can add this by right clicking on the KDE panel and selecting Add Applet and selecting Taskbar.  -   Bron:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=995098
BTW: ik kende dit aparte gedrag van Kubuntu niet

Re: kubuntu minimaliseren vensters
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/30, 14:59:54 »
Ok, het ging dus om het widget: takenbeheer dat niet stond ingeschakeld en dat wist ik nou net niet.
Opgelost, mijn dank allen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.