Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie OS's op verschillende schijven?  (gelezen 562 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Installatie OS's op verschillende schijven?
« Gepost op: 2011/06/30, 13:57:30 »
Windows en Ubuntu zijn als dual te installeren op een en dezelfde hardeschijf: GRUB zorgt voor een keuze om een van beiden op te starten.
Let wel: eerst Windows installeren en DAARNA Ubuntu met zijn GRUB 1 of 2.
Ook kunnen deze OS's op ieder zijn eigen disk. Om dit uit te proberen heb ik dat gedaan door ieder OS afzonderlijk te installeren, d.w.z. een van beide SATA connectors los te koppelen en dus Ubuntu installatie zonder dat GRUB de eerdere Windows installatie kon waarnemen.
Gevog: na beide HD's weer aan te sluiten werd geen keuze menu (dmv GRUB) gepresenteerd (boot vanaf Ubuntu schijf).
Vraag: Heeft iemand ervaring met een "betere" werkwijze, nl. wel alle twee HD's aansluiten bij installatie van Ubuntu en op welke HD moet dan GRUB geinstalleeerd worden?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installatie OS's op verschillende schijven?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/30, 13:59:46 »
Probeer eerst eens het commando (op de livecd) sudo update-grub :)

Re: Installatie OS's op verschillende schijven?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/11, 15:40:11 »
Hoe is dit nu afgelopen?

Ik ben namelijk van plan om mijn 1TB-schijf te gebruiken voor Ubuntu en de 80GB schijf voor XP.
Echter, de 80GB-schijf met XP er op, zie ik niet in BIOS om als boot te gebruiken. Deze schijf heeft mogelijk een overspanningstik gehad toen de bliksem verderop in de straat insloeg.
Vandaar dat ik nu probeer Ubuntu op de nieuwe LEGE schijf te zetten en later XP weer op de 80GB-schijf (na formattering).

Bij het installeren van Ubuntu op de 1TBschijf, krijg ik nu steeds de mededeling: "er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd, gelieve dit te herstellen van uit het schijfindelingsmenu" Kan iemand mij hier mee helpen?

Moederbord: Asrock 890GM PRO3
Processor: AMD PHENOM II X4 955
« Laatst bewerkt op: 2011/07/11, 15:43:04 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie OS's op verschillende schijven?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/11, 19:37:03 »
"er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd, gelieve dit te herstellen van uit het schijfindelingsmenu"
Er dient altijd een basis te zijn, een partitie of HD, die "/" heet.
Dit kan je aangeven, door de partitie tijdens de installatie aan te geven en dan op "wijzigen" te klikken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.