Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux wil niet booten  (gelezen 3632 keer)

Offline satshow

  • Lid
Linux wil niet booten
« Gepost op: 2014/07/09, 20:06:45 »
Ik heb deze vraag al elders gesteld maar ben benieuwd of hier mensen zijn die deze computer kennen en wel via dual boot linux aan de praat gekregen hebben.
Ik heb deze pc van asus M11AD-NL004S. Hier staat standaard windows 8.1 op geinstalleerd.
Nu heb ik van tevoren de secure boot uitgezet en EUFI bios op legacy gezet.

Daarna heb ik linux geinstalleerd, ging prima maar na de installatie zie ik geen grub maar start windows vrolijk op.. Zijn er toevallig nog instellingen in de bios die ik ook moet aanpakken?

Ik heb de optie "other OS'" aangevinkt, heb niet echt een optie om het vinkje weg te halen van secure boot.
Vervolgens heb ik onder CSM de bootoptie "legacy" aangezet. Ik heb ook de UEFI boot achteraan gezet.

Daarna heb ik de installatie gedaan maar dat werkt dus niet. Misschien ergens wat mis ingesteld of vergeten maar kan het niet vinden of is simpelweg niet mogelijk om op deze pc linux te installeren.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/09, 21:03:42 »
Als je de cd op " legacy BIOS" hebt gestart dan start Ubuntu zonder de efivars en installeert hij grub in de mbr.... Die er niet is op een gpt-gepartitioneerde schijf, je BIOS/uefi ziet dat hij een gpt-schijf heeft en straft vervolgens de Windows uefi-loader.

Dit kun je oplossen door simpelweg Ubuntu opnieuw te installeren via uefi, of via de live cd te chrooten in je partitie en grub-pc te vervangen door grub-efi.
Het probleem is dus dat Windows 8 efi gebruikt, en je in een dual-boot opstelling Ubuntu dus ook via efi moet installeren! Legacy-bios werkt alleen als je Ubuntu de instructie had gegeven om Windows volledig te wissen, want dan word de schijf opnieuw gepartitioneerd in mbr.

Ik heb zelf een keer een usb-stick gemaakt die zowel op BIOS als efi kon starten dat doe je door op een mbr-gepartitioneerde schijf zelf een fat32 partitie aan te maken met het label EFI-SYSTEM en daar je .efi files in te mikken....

Offline daniel

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/10, 09:21:49 »
Ik heb zelf geen ervaring met windows 8 gebruik maar zou je de grub niet gewoon kunnen herstellen met de Linux bootcd?

Start de linux bootcd in de live modus en ga daarna naar de terminal.

type voor de linux partitie te bekijken..

sudo fdisk -l

staat linux als voorbeeld op sda1 dan ga je als volgt te werk.

sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
sudo umount /mnt

herstart de computer en dan zou die normaal gesproken de grub weer moeten laten zien, alleen heb ik geen ervaaring met window 8


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/10, 11:18:11 »
dat kan met de live cd, maar de live-cd moet in UEFI-mudus gestart worden, NIET met legacy-bios, omdat dan je EFIVARS context niet aanwezig is en hij grub-pc gaat configureren in plaats van grub-efi die je moet hebben.

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/10, 18:06:28 »
Ik had van tevoren in de bios aangegeven dat hij kon kiezen uit UEFI of legacy, blijkbaar werkt dat dus niet en moet ik dus alleen laten booten in EUFI. Ik doe gewoon even een nieuwe installatie gaat net zo snel.
Ik heb ook gelezen dat mensen helemaal niet meer kon booten na de installatie van linux, dus niet in windows maar ook niet in linux. Welke opties zijn er dan eigenlijk nog om de zaak aan de gang te krijgen?

Kan iedere linux versie via deze manier geinstalleerd worden of alleen die deze ondersteunen?

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/13, 12:23:58 »
Heb zojuist de pc geinstalleerd in UEFI en nu werkt alles zoals het hoort. Alleen krijg ik vanaf linux mijn windows partitie niet geopend.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/13, 12:26:42 »
Heb zojuist de pc geinstalleerd in UEFI en nu werkt alles zoals het hoort. Alleen krijg ik vanaf linux mijn windows partitie niet geopend.
Heb je "snel opstarten" uitgeschakeld in Windows 8? Anders kan Ubuntu de schijf niet aankoppelen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8
Klik links bovenin op Documentatie

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/13, 13:22:42 »
Ja snel opstarten was al uitgeschakeld in windows 8 zie ik.
Ik zie als in dolphin klik op die partitie een behoorlijke lap tekst in het rood oa iets van unsafe state de NTFS partie
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 13:34:45 door satshow »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/13, 13:51:53 »
Heb je "snel opstarten" uitgeschakeld in Windows 8? Anders kan Ubuntu de schijf niet aankoppelen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8
Ja snel opstarten was al uitgeschakeld in windows 8 zie ik.
Ik zie als in dolphin klik op die partitie een behoorlijke lap tekst in het rood oa iets van unsafe state de NTFS partie

dat betekent meestal dat windows 8 niet correct is afgesloten
open in windows 8 een opdrachtprompt (cmd.exe) en tik in:
chkdsk /flet op: vergeet de /f niet!!

sluit daarna windows 8 af, en houd tijdens het afsluiten de SHIFT ingedrukt (dan weet je zeker dat hij volledig afsluit)
probeer t daarna opnieuw.


en UEFI betreft: https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Citaat
Case when Ubuntu must be installed in EFI mode

Having a PC with EFI firmware does not mean that you need to install Ubuntu in EFI mode. What is important is below:

    if the other systems (Windows Vista/7/8, GNU/Linux...) of your computer are installed in EFI mode, then you must install Ubuntu in EFI mode too.

    if the other systems (Windows, GNU/Linux...) of your computer are installed in Legacy (not-EFI) mode, then you must install Ubuntu in Legacy mode too. Eg if your computer is old (<2010), is 32bits, or was sold with a pre-installed Windows XP.
    if Ubuntu is the only operating system on your computer, then it does not matter, you can install Ubuntu in EFI mode or not.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 13:55:25 door niekn »

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/13, 14:02:15 »
Ik kan
Citaat
chkdsk /f
niet uitvoeren, krijg geen toegang er toe in windows.

Als ik eens wil gaan experimenteren met distros die UEFI niet ondersteunen kan ik die ook gewoon erbij installeren of maakt dat niet uit.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 14:09:28 door satshow »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/13, 19:50:34 »
Het commando chkdsk in Windows moet uitgevoerd worden in de cmd als administrator.
Zoekfunctie in Win: cmd; dan niet gewoon openen, maar Rechtsklikken en kiezen voor "als admin...."
Win rebooten. Als eerste wordt dan chkdsk uitgevoerd. Als alles in orde is (gemaakt) toch maar weer Win rebooten. Opent die normaal, dan terug naar je Linux(probleem).
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/13, 21:08:17 »
Heb bovenstaande uitgevoerd maar het probleem is er nog steeds in linux. Heeft inderdaad ermee te maken heeft dat windows niet goed afgesloten wordt op de 1 of andere manier.
Heb overigens ook chkdsk /f als admin uitgevoerd, die ging scannen nu tijdens het opstarten maar ook hier blijft het probleem.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/13, 21:11:49 »
Voor de goede orde: WIN chkdsk vond dus geen fouten?
Zo nee, zoek dan eens op het internet (of in de WinHandleiding) hoe je de opslagRUIMTE voor sleep en hybernate "vermoordt" oftewel verwijdert.
Zo'n methode bestaat wel, meen ik me te herinneren. Je forceert Windows dan tot een "nette" afsluiting.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/13, 21:16:57 »
Nee er werden geen fouten gevonden.  Zal eens rondkijken of daar iets over te vinden is, misschien iemand anders die daar wat meer vanaf weet en dan ook in combinatie met windows 8 of maakt dat niets uit.


Re: Linux wil niet booten
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/14, 15:42:45 »
Ik heb deze vraag al elders gesteld maar ben benieuwd of hier mensen zijn die deze computer kennen en wel via dual boot linux aan de praat gekregen hebben.
Ik heb deze pc van asus M11AD-NL004S. Hier staat standaard windows 8.1 op geinstalleerd.
Nu heb ik van tevoren de secure boot uitgezet en EUFI bios op legacy gezet.

Daarna heb ik linux geinstalleerd, ging prima maar na de installatie zie ik geen grub maar start windows vrolijk op.. Zijn er toevallig nog instellingen in de bios die ik ook moet aanpakken?

Ik heb de optie "other OS'" aangevinkt, heb niet echt een optie om het vinkje weg te halen van secure boot.
Vervolgens heb ik onder CSM de bootoptie "legacy" aangezet. Ik heb ook de UEFI boot achteraan gezet.

Daarna heb ik de installatie gedaan maar dat werkt dus niet. Misschien ergens wat mis ingesteld of vergeten maar kan het niet vinden of is simpelweg niet mogelijk om op deze pc linux te installeren.
Dus je ziet bij het opstarten van je pc geen opstartregels staan? op welke partitie heb je deze geplaatst?

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/14, 21:37:32 »
Wel als je een stuk hierboven leest werkt het nu inmiddels wel. Ik had onder CSM ook legacy en  UEFI aangezet tijdens de eerste installatie en dat wilde niet werken. Door de Legacy uit te zetten en alleen dus EUFI bios en "other OS"aan te vinden onder secure boot kon ik de tweede keer wel gewoon installeren en heb ik nu keurig de grub waar ik kan kiezen tussen linux en windows

De links hierboven ga ik morgen even bekijken.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/14, 22:28:19 »
Leuk volgehouden en gefeliciteerd met het succes!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux wil niet booten
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/15, 18:15:43 »
Het enigste wat nog niet werkt en dat is dus dat ik niet vanaf linux in mijn windows account kan kijken. Heb de links hierboven bekeken en ik sluit gewoon via die manieren die genoemd zijn gewoon af, heb de classic shel als ik me niet vergis daarvoor geinstalleerd.