Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Munchen van Linux terug naar Windows  (gelezen 6815 keer)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/19, 07:49:50 »
Ik heb het ook gelezen.
Het is echter maar 1 politicus die zo hoog van de toren loopt te blazen en dat wordt op geblazen tot een olifant.

Wel kunnen hieruit een aantal knelpunten zichtbaar worden.
Als het verhaal van het ontbreken van een goede combinatie van agenda, kalender en mail ontbreekt klopt moet daar idd wat aan gebeuren.

Wat mij zou benieuwen als ze alsnog terug gaan is wat er dan opeens aan knelpunten lang komen.  ;)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/19, 08:04:06 »
Inderdaad Erik, het is maar 1 politicus die in het rondte schreewt en Microsoft zou al gereageerd hebben?  Deze politicus is vast uit op een kleine tegemoetkoming van Microsoft. (smeergeld)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/19, 10:46:46 »
Thunderbird met plugins kan alles wat ze willen.
Wanneer het bericht waar is, dan is de IT afdeling slecht, niet Linux ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/19, 11:04:33 »
Gelukkig lijkt het niet serieus te gaan worden. Maar toch: je weet nooit hoe dit uiteindelijk uitpakt.

Ik ben trouwens niet echt verbaasd. De domheid van sommige mensen is grenzeloos.... Ik heb zoiets, op microscopisch kleine schaal natuurlijk, helaas ook zelf meegemaakt.

Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk gedaan bij een verblijfsaccommodatie, waar ik de bedrijfscomputers allemaal had overgezet op Linux (Xubuntu, om precies te zijn). Draaide allemaal jarenlang perfect; de boekingsprogrammatuur was een wolkdienst, dus dat ging gewoon vanuit Firefox. E-mail via Thunderbird, met onder de motorkap Gmail. Rekenblaadjes en tekstdocumenten via Libre Office, met automatische opslag als .xls en .doc.

Iedereen (tientallen vrijwilligers) was in een mum van tijd gewend. Oerstabiel, veilig, storingsvrij, nauwelijks onderhoud nodig (alleen updates binnenhalen!). Heeft vier jaar lang probleemloos gewerkt.

Maar toen kwam er een nieuwe voorzitter. Die als secretaresse een vrijwilligster had, die liever met Microsoft Office werkte dan met Libre Office. "Dus" kreeg ik ineens een e-mail: "we hebben besloten om alle computers weer terug te zetten op Windows en Microsoft Office. We hopen dat je daaraan wil meewerken".

Zonder enig overleg, pats-boem. Donderslag bij heldere hemel. Tja, toen heb ik er dus direct het bijltje bij neergegooid. Hoe jammer ik het ook vond.

Maar dat soort idioterie gebeurt nu eenmaal. En dat zou zomaar ook in München kunnen gebeuren.

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/19, 11:40:57 »
Ik zie het probleem ook niet met die kalender enzo. Ze kunnen toch Thunderbird gebruiken voor mail met de Lightning-plugin voor agenda? En anders Evolution? En anders een cloud-oplossing, zoals bijv. MS Outlook (waarmee je met 1 klik direct doorkunt naar de agenda) of GMail + Google Agenda? Of Zafara (of hoe het ook heet)? Lijkt me dus allemaal geroeptoeter om niks...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/19, 11:53:52 »
Lijkt me dus allemaal geroeptoeter om niks...
Dat is het ook, maar "Meneer De Burgemeester Heeft Thuis Ook Windows". En alles wat mis gaat, is de schuld van Linux. Zelfs als het regent bij de carnavalsoptocht.

Zo werkt het maar al te vaak, helaas. De domheid regeert, wat dat betreft.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/19, 11:56:31 door Pjotr »

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/19, 11:58:24 »
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat bij hun smartphones gaat. "Dit gaat mis, dus het is Blackberry's fout. Nu moeten alle politici aan de iPhone." (natuurlijk kun je mijn voorbeeld door elke gewenste telefoon/elk gewenst OS vervangen)
:rolleyes:

"De domheid regeert, wat dat betreft."

Inderdaad...

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/19, 13:47:40 »
Als mijn familie hier op visite is, met een verjaardag bijvoorbeeld dan krijg ik vaak de vraag "en jij, je werkt nog steeds met Linux, Ubuntu"  Ja, zeg ik dan vol trots en dan komt steevast de vraag maar kun jij dit en kun jij dat wat wij allemaal op Windows kunnen. Natuurlijk, is mijn antwoord en laat ze weer eens mijn draaiende pc zien terwijl ik snel even laat zien hoe gemakkelijk ik een programma installeer. Hun ogen kijken verbaasd en zeggen dan "dat gaat wel erg makkelijk zeg, en je hebt geen virusscanner nodig enz enz. Ze zijn hoogst verbaasd, en waar werken ze zelf mee......Juist, Windows. Windows is er bij veel mensen met de paplepel ingeslagen.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/19, 16:18:29 »
Sommige mensen geloofde blijkbaar dat opensource goedkoper is maar dat ligt genuanceerder.
Daarnaast blijkt van kostenbesparing weinig. de besparing op licentiekosten op Windows wordt teniet gedaan door eigen programmeerwerk.
Licentiekosten zijn slecht een deel van de totale kosten (en daar staat soms ook iets tegenover zoals een goed product kunnen gebruiken).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ramana

  • Lid
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/19, 17:32:15 »
Een belangrijke update op Webwereld:

Update 15.11: De gemeenteraad van Munchen heeft verbijsterd gereageerd op de uitlatingen van Schmidt en gezegd nog vierkant achter het Linux-project LiMux te staan. Veel partijen zien eerder een probleem in de IT-afdeling en de verouderde hardware dan in de open source. Het onderzoek naar de problemen wordt wel ondersteund. Ook de Free Software Foundation Europe wil een dergelijk onderzoek, meldt Heisse.

Zelfs het beste paard van stal krijgt problemen als het niet goed wordt verzorgd.

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/19, 19:40:29 »
Maar is dit niet het oude verhaal wat ook wel in andere topics zijn besproken.
En dat is dat bepaalde software voor (ik noem maar) Ubuntu, voor sommige (de meeste) mensen die Windows gewent zijn, niet zo vertrouwd zijn met alternatieven die nou eenmaal wel goed werken met Ubuntu.
Maar deze die met Windows werken kunnen (willen) daar niet aan wennen.
En ik vind dat zelf toch wel het grootste probleem van Linux.
Dat je dus niet die programma's kan gebruiken die je gewent was voor de overstap naar Linux.
En ja ik begrijp dat dit ook wel een hoop te maken heeft met commercie, maar toch.

Begrijp mij niet verkeerd, ikzelf vind Xubuntu heerlijk werken voor mij!
Maar als je iets anders hebt gebruikt wil je misschien niks anders meer.
Omdat je er verder niks van af weet.
Alleen maar dat alles werkt.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/20, 08:07:30 »
Dat er een hoop Windows programma's zijn die je op Linux niet meer kan gebruiken is idd een groot  probleem.
Omgekeerd geld dat ook, al is dat in mindere mate.

Helaas is het vanuit Linux lastig tot niet op te lossen. De makers van Wine doen gelukkig goed hun best.
Windows programma's native in Linux laten draaien moet echt van de makers van de betreffende programma's komen.

Hier is er echter een kip/ei verhaal. Gelukkig wordt dit langzaam verbroken door projecten als in München.

Offline JvH

  • Lid
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/20, 08:57:23 »
Het is denk ik ook en kwestie van ergens voor open staan, en je bewust zijn van de consequenties en implicaties van een switch naar een ander platform.
Als je switcht naar een andere omgeving (Windows naar Linux in dit geval), lijkt het me niet meer dan logisch dat je op andere software bent aangewezen. Geldt ook als je bijv. zou switchen van Windows naar iOS.
Bij software als Office kan ik me voorstellen dat dat lastig zou kunnen zijn, maar bijv. een e-mailclient... Dat is toch geen onoverkomelijke horde?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/20, 10:00:46 »
Het is echter maar 1 politicus die zo hoog van de toren loopt te blazen en dat wordt op geblazen tot een olifant.
Of 2?
De eerste en tweede burgemeester van München willen Windows.
Thunderbird met plugins kan alles wat ze willen.
Het gaat onder meer over het synchroniseren tussen mobiele apparaten en de (linux)server. Welke Thunderbird plugin kan dat oplossen?
Het zou München onder meer ontbreken aan een uniforme manier om e-mails, contacten en afspraken te synchroniseren tussen mobiele apparaten en de server
« Laatst bewerkt op: 2014/08/20, 10:07:52 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

JohPoe

  • Gast
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/20, 10:38:16 »
Het is denk ik ook en kwestie van ergens voor open staan, en je bewust zijn van de consequenties en implicaties van een switch naar een ander platform.
Het was niet de keuze van de gebruiker om te switchen naar een ander platform en dan staat de gebruiker er wat anders tegenover. Stel je brengt als gebruiker een verbeterpunt aan (omdat het in windows ook kan) en IT gaat er niet in mee (heeft geen tijd of kan het niet oplossen). Na verloop van tijd is de wens dan een klacht geworden. De burgemeester ziet zijn wens (mail/agenda sync) niet snel opgelost worden en gaat op de afdelingen vragen of er meer klachten zijn en dan komt er een vloedgolf aan niet vervulde wensen.
Afwachten wat het rapport gaat zeggen over de echte problemen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/20, 11:06:09 »
Het gaat onder meer over het synchroniseren tussen mobiele apparaten en de (linux)server. Welke Thunderbird plugin kan dat oplossen?
Daarom gebruik ik altijd POP en geen IMAP, zodat ik altijd alles op alle apparatuur kan lezen.
Nadeel is, dat ik het ook op elk apparaat moet verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/20, 11:30:35 »
Het is denk ik ook en kwestie van ergens voor open staan, en je bewust zijn van de consequenties en implicaties van een switch naar een ander platform.
Als je switcht naar een andere omgeving (Windows naar Linux in dit geval), lijkt het me niet meer dan logisch dat je op andere software bent aangewezen. Geldt ook als je bijv. zou switchen van Windows naar iOS.
Bij software als Office kan ik me voorstellen dat dat lastig zou kunnen zijn, maar bijv. een e-mailclient... Dat is toch geen onoverkomelijke horde?

Zelfs Office is geen probleem. MS Office Online werkt ontzettend goed, zelfs op kleinere platformen als AmigaOS 4 en Haiku. Gewoon omdat het in HTML5 is geschreven dus in elke moderne browser werkt :) Maar zelfs als ze iets meer functionaliteit willen, dan werkt bijna heel MS Office onder Wine of anders kunnen ze altijd nog een virtuele machine opzetten met seamless mode aan.
E-mail-client is ook geen probleem. In het ergste geval kunnen ze zelfs 1 server inrichten als Exchange-server. Dan zijn ze op 1 server na MS-vrij dus hebben ze nog steeds een hoop 'winst' van open source.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/20, 16:01:55 »
Exchange ?
Kerio
Zarafa
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/20, 16:19:33 »
Het gaat onder meer over het synchroniseren tussen mobiele apparaten en de (linux)server. Welke Thunderbird plugin kan dat oplossen?
Daarom gebruik ik altijd POP en geen IMAP, zodat ik altijd alles op alle apparatuur kan lezen.
POP synchroniseert helemaal niet(s) maar kan alleen e-mail ontvangen. Het nieuwere IMAP kan wel synchroniseren maar (volgens Wikipedia) alleen e-mail  en geen contactgegevens of agenda's.

Volgens mij (en Wikipedia) is IMAP juist in het voordeel om vanaf verschillende locaties (met verschillende en mobiele apparaten) en met meerdere personen  mail te gebruiken.  Ook ondersteunt POP in tegenstelling tot IMAP geen mappenstructuur en download altijd alle bijlagen dus ik verwacht eerder dat het aantal klachten en de roep om Windows zal toenemen door POP te gebruiken in plaats van IMAP.
Maar zelfs als ze iets meer functionaliteit willen, dan werkt bijna heel MS Office onder Wine of anders kunnen ze altijd nog een virtuele machine opzetten met seamless mode aan.
Door licenties voor MS Office en licenties voor virtuele Windows machines zal het kostenvoordeel door opensource te (willen) gebruiken nog minder worden.
E-mail-client is ook geen probleem. In het ergste geval kunnen ze zelfs 1 server inrichten als Exchange-server. Dan zijn ze op 1 server na MS-vrij dus hebben ze nog steeds een hoop 'winst' van open source.
Begrijp dat ze dit idee zelf ook al hadden:
Het zou München onder meer ontbreken aan een uniforme manier om e-mails, contacten en afspraken te synchroniseren tussen mobiele apparaten en de server, waardoor er al een externe e-mailserver is opgezet om de mobiele werknemer te faciliteren.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/27, 11:37:31 »
Beetje offtopic, maar het is niet te hopen dat straks Windows gaat stoppen met versienummers want dat zou het voor iedereen wel een stuk moeilijker maken om te helpen ("Welke versie van Windows gebruik je?" "Oh, gewoon, Windows"): http://pureinfotech.com/2014/08/26/microsoft-changing-windows-updates-threshold/

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/28, 09:27:39 »
Maar deze die met Windows werken kunnen (willen) daar niet aan wennen.
En ik vind dat zelf toch wel het grootste probleem van Linux.

Dat is niet het probleem VAN linux, het is de collectieve onwil om iets nieuws te leren en dat heeft niet alleen te maken met linux.
om een voorbeeld te noemen:
ik moest voor mijn stage een kopie van mijn paspoort + BSN + handtekening meesturen.
Met die gegevens kun je een auto huren en een rekening openen op mijn naam, niet is wat ik in verkeerde handen wil laten vallen.
Daarom vroeg ik aan het bedrijf om hun  "public key" zodat ik de gegevens kon versleutelen met mijn private-key en hun public-key, zijn kunnen het dan ontsleutelen met hun private-key en mijn public-key.
op die manier ben ik veilig omdat een kwaadwillende zoals bijv. de NSA alleen 2 public keys heeft, en daarmee de bestanden niet kan ontsleutelen. (of t kost achterlijk veel moeite)
echter de secretaresse weigerde dat überhaupt te leren, hoe moet ik mijn persoonsgegevens beschermen als niemand iets wil weten van encryptie? de middelen zijn er!
Die "collectieve onwil om iets nieuws te leren" is misschien wel de grootste bedreiging voor onze veiligheid, meer zelfs dan computervirussen.

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/28, 11:39:51 »
@niekn: De collectieve wil om iets nieuws te leren zit hem eigenlijk alleen in alles behalve auto's en smartphones/tablets. Bij die 3 dingen is het allemaal geen probleem om iets nieuws te leren. Blijf het toch raar vinden...

Re: Munchen van Linux terug naar Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/29, 11:12:50 »
NIekn zei:
Citaat
..het is de collectieve onwil om iets nieuws te leren en dat heeft niet alleen te maken met linux. ...

Die "collectieve onwil om iets nieuws te leren" is misschien wel de grootste bedreiging voor onze veiligheid, meer zelfs dan computervirussen.

Eerlijk gezegd ben ik het hier aardig mee eens. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit te maken heeft met ons schoolsysteem, waarin de leergierigheid en creativiteit van de mens aardig om zeep wordt geholpen in de loop van een paar jaar.

En dat terwijl het nu juist heel belangrijk is om je te leren aanpassen en om oplossingen te vinden. De wereld verandert rap, het zou heel nuttig zijn als er een soort Windows-crisis komt, net als in de bankenwereld, zodat de mensen weer weten dat ook Windows niet blijvend is. Wanneer mensen teveel op één systeem leunen waar ze zelf niks van snappen, zonder een soort  alternatief, lijkt me dat heel gevaarlijk.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl