Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.  (gelezen 31918 keer)

KasparB

  • Gast
Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Gepost op: 2008/12/01, 20:15:53 »
Goedendag,

Vandaag heb ik een nieuwe switch gekocht die 1000 Mbit kan.
Na het insalleren branden de lampjes van alle 1000 Mbit apparaten bij de aanduiding 1000 Mbit, en de rest brand bij aanduiding 10/100.
Het lijkt er dus op dat alles goed werkt, alleen als ik een dvd-tje kopieer, naar me nas, gaat het maar met 6 MB/sec, dat is dan toch minder dan 100 Mbit?  volgensmij nog geen 50 Mbit.

Ik heb ook een router beneden staan, waarvandaan een 4 aderige utp kabel naar de switch loopt, omdat daar alleen de modem aan zit, maakt dit toch niets uit? Of gaat het verkeer altijd via een router, als daar een dhcp server loopt?

De kabels zijn cat5 en niet langer dan +- 10 meter.

Hoe kan ik zien waarop deze netwerk kaart nu werkt?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 20:27:52 »
Teneerste Gigabit ethernet gebruikt alle 4 aderparen volgens:

http://www.zytrax.com/tech/layer_1/cables/tech_lan.htm#1000

Die vieraderige kabel zal dus nooit gigabitethernet aankunnen.

Ten tweede, de meeste NAS-apparaten bevatten een vrij trage processor, zo'n 200 MHz meestal. De elektronica kan dan wel de Gigabit standaard aan, maar de NAS zelf kan nooit zo'n hoeveelheid aan data verstouwen.

KasparB

  • Gast
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 20:37:38 »
Ik heb ook een router beneden staan, waarvandaan een 4 aderige utp kabel naar de switch loopt, omdat daar alleen de modem aan zit, maakt dit toch niets uit? Of gaat het verkeer altijd via een router, als daar een dhcp server loopt?

Het verkeer boven, dat wel via utp 8 aderig draad loopt, gaat dat alsnog via de router?

Toen ik nog XP had, ging hij bij deze nas 100 Mbit, helemaal bovenaan de grafiek!

Dat is dan toch +- 12,5 Mib/sec?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 20:44:05 »
Hoe heb je de NAS en de computer aangesloten?
Zoiets als dit?

NAS<--->Switch<--->Computer
            ^
            |
          Router

Dan zou je de vole snelheid die je computer en de NAS aankunnen moeten halen.
Let er wel op dat veel NAS-apparaten bij lange niet de snelheid van 1 Gb/s halen. Sommigen zijn nou eenmaal traag.
Het maakt ook nog uit welk protocol je gebruikt: SMB is berucht omdat het trager is dan noodzakelijk. FTP en NFS zijn stukken sneller.

KasparB

  • Gast
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 20:54:28 »
Juist, zo zit hij aangesloten.
Ik vind het wel raar dat hij toen er nog XP op stond een stuk sneller was.

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 21:10:52 »
Al je data verkeer gaat via de router,
Alle consumenten routers hebben een switch uitgang met 4 poorten.
Die ingebouwde switch kan meestal maar 10/100 aan, en de slechtere apparaten zitten allemaal rond de 10Mb.
Ze adverteren wel met 10/100 maar dit haal je niet.

Nu is het dus volkomen zinloos een Gig switch te hangen aan een 10/100 switch want je snelheid word er geen bitje meer door.

2e prob is idd de kabels.
je moet echt Cat5 of nog liever Cat6 kabels gebruiken die 8 adres hebben.

3e prob is je netwerk kaart,
die moet uiteraard ook 1 Gig verbindingen aan kunnen,
dit geld zowel voor de computers als voor de NAS of eender welk apparaat je eraan hangt.

Daarnaast zijn de netwerk snelheden afhankelijk van diverse instellingen.
De allerbekenste is MTU.
Voor internet met een PPPoE verbinding houd je het beste aan een MTU van 1492.
Dit omdat een hogere MTU packetloss kan veroorzaken en dus je internet snelheid naar beneden haalt omdat er meerdere pakketjes verstuurd moeten worden als nodig is.

Voor je eigen netwerk kan je makkelijk een MTU van 1500 aanhouden.
Dan kan je optimale snelheid krijgen.

Let op dat je dit ook goed instelt in je NAS server.

Dus alles nalopen en goed zetten voordat je een optimaal gebruik kan maken van de netwerk snelheden.
En breng die switch maar weer terug en koop dan een goede kwaliteit Router die echte Gig verbindingen aankan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 21:12:38 »
Vertel anders even welke NAS je precies hebt, en of je via Samba probeert bestanden te delen. Andere relevante informatie is ook nuttig. Daar schieten we meer mee op dan alles maar gokken. Mijn glazen bol is stuk, dus ik kan hiervandaan niet zien wat jij thuis allemaal hebt staan of wat je probeert.

Tussen 2 Ubuntu computers haal ik via NFS 50 MB/sec, dus het hoeft echt niet traag te gaan. Die 50 MB/sec is waarschijnlijk de limiet van de harde schijven ofzo. Als ik benchmark met iperf of een andere tool, kom ik op 800 MBit/sec uit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 21:16:24 »
Al je data verkeer gaat via de router,
Alle consumenten routers hebben een switch uitgang met 4 poorten.
Die ingebouwde switch kan meestal maar 10/100 aan, en de slechtere apparaten zitten allemaal rond de 10Mb.
Ze adverteren wel met 10/100 maar dit haal je niet.

Nu is het dus volkomen zinloos een Gig switch te hangen aan een 10/100 switch want je snelheid word er geen bitje meer door.

Ehh?
Ik heb een modem met ingebouwde switch (100 Mbit), met daarachter een losse Gbit switch. Alleen het poortje op de Gbit switch waar de router op is aangesloten gaat op 100 Mbit, de rest van de poorten gaat gewoon op 1 Gbit. Uitwisselen tussen computers op die switch gaat dus ook gewoon heel rap.

Citaat
2e prob is idd de kabels.
je moet echt Cat5 of nog liever Cat6 kabels gebruiken die 8 adres hebben.
Vanaf Cat5e is Gbit snelheid te verwachten. Op gewone Cat5 werkt het soms wel, maar dat is niet gegarandeerd.

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/01, 23:08:34 »
Citaat
Ehh?
Ik heb een modem met ingebouwde switch (100 Mbit), met daarachter een losse Gbit switch. Alleen het poortje op de Gbit switch waar de router op is aangesloten gaat op 100 Mbit, de rest van de poorten gaat gewoon op 1 Gbit. Uitwisselen tussen computers op die switch gaat dus ook gewoon heel rap.
srry johan maar ik ben het niet met je eens.

Allereerst heb je idd wel merken routers die werkelijk 100Mb halen op hun switch.
Ik zij daarom ook ( het meeste consumenten spul)
Dus hoe duurder de switch hoe beter die erin gebouwd zit en dan haal je het wel ja.

BTW heb ik het nog niet over de troughput die de router zelf kan afhandelen, want die is voor de meeste apparaten bar slecht.....


maagoe, routers hm ?

Al je data verkeer gaat over de gateway, toch ?

1e de DHCP die de ip adressen uitdeelt.
2e NAT wat het verkeer afhandelt.

Dus al het netwerk verkeer gaat door je router en wanneer je een switch aankoppelt aan de router gaat het normaal gesproken toch nog steeds eerst door de router heen.
Per saldo heeft het dus weinig zin een Gig switch aan een 100Mb poort te hangen.

In het uitzonderlijke geval je een directe verbinding maakt met een andere pc zal het wel kunnen, echter zodra je een router gebruikt zal je met een subnet moeten gaan werken vrees ik.

nog wat basic leesvoer over routers...

Routers verbinden soortgelijke en ongelijksoortige netwerksegmenten in Internetwerken
Routers zijn 3 layer (lagen) netwerkapparaten.
Terwijl repeaters bij de fysieke 1e layer werken dit anders dan  bridges (en switches) die bij de data verbinding layer werken oftewel (layer 2).
 
De traditionele router is een box met twee of meer interfaces. De interfaces zorgen voor verbindingen voor netwerken en/of voor point-to-point verbindingen. Er is meestal een
trapsgewijze interface voor het verbinden met een management ‘console’. Deze interface laat managers toe om een router veilig te configureren, door te voorkomen dat management informatie die over het netwerk gaat gecontroleerd wordt door de router.

Routers kunnen ook informatie over routers ontdekken, inzamelen en samenvoegen op het netwerk, dat kan gebruikt worden om routeselectie te verrichten wanneer pakketten doorgestuurd worden. Dit word gehanteerd door routing protocols die in de router actief zijn, zoals RIP, OSPF, of BGP.

Een router kan functies hebben die een firewall ook heeft zoals een pakketfiltering en verwerping. Bijvoorbeeld, een pakket kan geweigerd worden als het IP adres niet klopt of als het voor andere niet toegestane toepassingen is.

Routers slaan datagrams op, sturen ze door en werken met netwerk-layer-informatie. Routers hebben routing-protocols die informatie over netwerktopologie ontdekken en verzamelen, ze berekenen routes naar andere netwerken en maken routinglijsten
sommige management functies zijn ook vereist. Deze vereisen één of meer processors en geheugen om de routinglijsten en andere informatie op te slaan.

Buffers zijn geheugens blokkeringen de tijdelijk pakketten vasthouden totdat ze verder kunnen gaan. Onthoud wel dat elke interface een invoerbuffer en uitvoerbuffer heeft.
De switching fabric mag ook zijn eigen buffers hebben. Buffers zijn het sleutelgedeelte van een router. De grootte van een buffer is kritiek. Netwerk verkeer kan sneller de router ingaan dan de router aankan. Buffers stoppen deze pakketten tijdelijk totdat de router ze weer kan verwerken. Als er te weinig buffers zijn, zullen de buffers zich gauw vullen en zullen pakketten worden verwijdert. Verwijderde pakketten vereisen opnieuw verzending, die het netwerk beïnvloeden. Te veel buffers kunnen voor veel vertragingen zorgen.

Het switchsysteem verbindt alle poorten en voorziet “any-to-any” verbindingen voor deze poorten. Er zijn verschillende types switchsystemen, standaard geheugen kan gebruikt worden om pakketten te wisselen, maar dit heeft een gebrekkige prestatie als gevolg. Een gedeelde bus is een andere methode. De meest voorkomende is een crossbar-switch-design waarin een link bestaat tussen alle invoerpoorten en uitvoerpoorten.

Wanneer een pakket bij een routerpoort arriveert, word het in een invoerbuffer geplaatst om af te wachten om gebruikt te worden. Een inkomend pakket kan in de router worden verzonden, maar de meeste pakketten moeten eerst toestemming hebben, zoals hieronder beschreven:

De Header van het pakketje wordt weggelaten, nu blijft enkel de data over (het datagram)
Controleer op fouten en stuur de datagram naar het geschikte protocolproces in de router (voor multiprotocol routers). Verkrijg het IP netwerk adres (het host gedeelte is niet relevant totdat het datagram het bestemmingsnetwerk bereikt).

Kijk naar het adres in de routinglijst om erachter te komen hoe je een pakket doorstuurt.
Je kunt het beste resultaat vinden door bij het langste resultaat te kijken, dat betekent dat het adres met het hoogste aantal bits dat overeenkomt met het bestemmingsadres wordt gebruikt. Als er geen overeenkomst wordt gevonden moet er een ICPM foutmeldingsreactie naar de bron worden verzonden (veronderstel dat het zicht steeds herhaald).

U moet er zeker van zijn dat het datagram in de MTU (maximum transmission unit) van het volgende hopnetwerk past. MTU is de grootte van het datagebied voor de frame.
Datagrams kunnen gefragmateerd zijn om in de MTU te passen.

Zend het pakket naar de uitgaande wachtrij van de geschikte interface. Als de wachtrij vol is, weiger het pakket dan en zend een ICPM melding die de ophoping omschrijft naar de afzender.

Een layer 3 switch is een op hardware gebaseerde multipoortrouter die ASICs (application-Specific Integrated Circuits) en/of netwerk processors gebruikt om de routing prestatie sterk te verbeteren.
Veel van de stappen hier voorafgaand worden direct in de hardware uitgevoerd in tegenstelling tot relying bij software CPUs en gescheiden CPUs.

Een typische software-router laat 500.000 pakketten per seconde door. Een layer 3 met ingebouwde hogesnelheids-routing kan op elke poort 50 miljoen pakketten per seconde door laten. De meeste apparaten van dit type worden tegenwoordig vaak multilayer-switches genoemd omdat ze meer informatie kunnen verwerken dan een layer 3. De meeste kunnen toepassing layer data verwerken om te zorgen voor hogere prioriteit van pakketten en van QoS te voorzien. Multilayer switches zijn relatief goedkoop, daarom hebben managers grote flexibiliteit in ontworpen routed netwerken.

Internet-routers en routers voor grote ondernemingen ondersteunen MPLS, welke de traditionele hop-by-hop routing techniek uitschakelt en het vervangt door een label-switching aanpak die een snel switch weg door het netwerk creëert. De techniek is hetzelfde als ATM virtualcircuits en brengt QoS naar het Internet.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 07:37:34 »
Citaat
Ehh?
Ik heb een modem met ingebouwde switch (100 Mbit), met daarachter een losse Gbit switch. Alleen het poortje op de Gbit switch waar de router op is aangesloten gaat op 100 Mbit, de rest van de poorten gaat gewoon op 1 Gbit. Uitwisselen tussen computers op die switch gaat dus ook gewoon heel rap.
srry johan maar ik ben het niet met je eens.

Allereerst heb je idd wel merken routers die werkelijk 100Mb halen op hun switch.
Ik zij daarom ook ( het meeste consumenten spul)
Dus hoe duurder de switch hoe beter die erin gebouwd zit en dan haal je het wel ja.

BTW heb ik het nog niet over de troughput die de router zelf kan afhandelen, want die is voor de meeste apparaten bar slecht.....
Ik haal een kleine 50 MB/sec over NFS via de Gbit switch, ongeveer de limiet van de schijven in de oudste computer. Met een benchmark als iperf kom ik tot 800Mbit/sec. Het werkt hier dus prima, met gewoon consumentenspul.
De switch in de router heeft bij verkeer tussen 2 computers geen invloed op de snelheid, want alles gaat via de Gbit switch.

Citaat
maagoe, routers hm ?

Al je data verkeer gaat over de gateway, toch ?
Als het goed is niet. Het gaat van computer naar de Gb switch en van daaruit naar de andere computer. De gateway ziet het verkeer niet eens als het goed is.

Citaat
1e de DHCP die de ip adressen uitdeelt.
2e NAT wat het verkeer afhandelt.
1: klopt, maar dat is niet interessant hier.
2: NAT is alleen voor WAN->Router->LAN van belang. Intern netwerkverkeer doet niets met NAT, tenzij je allerlei routers binnen je interne netwerk hebt.

Citaat
Dus al het netwerk verkeer gaat door je router en wanneer je een switch aankoppelt aan de router gaat het normaal gesproken toch nog steeds eerst door de router heen.
Per saldo heeft het dus weinig zin een Gig switch aan een 100Mb poort te hangen.

In het uitzonderlijke geval je een directe verbinding maakt met een andere pc zal het wel kunnen, echter zodra je een router gebruikt zal je met een subnet moeten gaan werken vrees ik.
En dat klopt dus niet. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_(hardware)

Citaat
nog wat basic leesvoer over routers...

Routers verbinden soortgelijke en ongelijksoortige netwerksegmenten in Internetwerken
Routers zijn 3 layer (lagen) netwerkapparaten.
Terwijl repeaters bij de fysieke 1e layer werken dit anders dan  bridges (en switches) die bij de data verbinding layer werken oftewel (layer 2).
 
De traditionele router is een box met twee of meer interfaces. De interfaces zorgen voor verbindingen voor netwerken en/of voor point-to-point verbindingen. Er is meestal een
trapsgewijze interface voor het verbinden met een management ‘console’. Deze interface laat managers toe om een router veilig te configureren, door te voorkomen dat management informatie die over het netwerk gaat gecontroleerd wordt door de router.

Routers kunnen ook informatie over routers ontdekken, inzamelen en samenvoegen op het netwerk, dat kan gebruikt worden om routeselectie te verrichten wanneer pakketten doorgestuurd worden. Dit word gehanteerd door routing protocols die in de router actief zijn, zoals RIP, OSPF, of BGP.

Een router kan functies hebben die een firewall ook heeft zoals een pakketfiltering en verwerping. Bijvoorbeeld, een pakket kan geweigerd worden als het IP adres niet klopt of als het voor andere niet toegestane toepassingen is.

Routers slaan datagrams op, sturen ze door en werken met netwerk-layer-informatie. Routers hebben routing-protocols die informatie over netwerktopologie ontdekken en verzamelen, ze berekenen routes naar andere netwerken en maken routinglijsten
sommige management functies zijn ook vereist. Deze vereisen één of meer processors en geheugen om de routinglijsten en andere informatie op te slaan.

Buffers zijn geheugens blokkeringen de tijdelijk pakketten vasthouden totdat ze verder kunnen gaan. Onthoud wel dat elke interface een invoerbuffer en uitvoerbuffer heeft.
De switching fabric mag ook zijn eigen buffers hebben. Buffers zijn het sleutelgedeelte van een router. De grootte van een buffer is kritiek. Netwerk verkeer kan sneller de router ingaan dan de router aankan. Buffers stoppen deze pakketten tijdelijk totdat de router ze weer kan verwerken. Als er te weinig buffers zijn, zullen de buffers zich gauw vullen en zullen pakketten worden verwijdert. Verwijderde pakketten vereisen opnieuw verzending, die het netwerk beïnvloeden. Te veel buffers kunnen voor veel vertragingen zorgen.

Het switchsysteem verbindt alle poorten en voorziet “any-to-any” verbindingen voor deze poorten. Er zijn verschillende types switchsystemen, standaard geheugen kan gebruikt worden om pakketten te wisselen, maar dit heeft een gebrekkige prestatie als gevolg. Een gedeelde bus is een andere methode. De meest voorkomende is een crossbar-switch-design waarin een link bestaat tussen alle invoerpoorten en uitvoerpoorten.

Wanneer een pakket bij een routerpoort arriveert, word het in een invoerbuffer geplaatst om af te wachten om gebruikt te worden. Een inkomend pakket kan in de router worden verzonden, maar de meeste pakketten moeten eerst toestemming hebben, zoals hieronder beschreven:

De Header van het pakketje wordt weggelaten, nu blijft enkel de data over (het datagram)
Controleer op fouten en stuur de datagram naar het geschikte protocolproces in de router (voor multiprotocol routers). Verkrijg het IP netwerk adres (het host gedeelte is niet relevant totdat het datagram het bestemmingsnetwerk bereikt).

Kijk naar het adres in de routinglijst om erachter te komen hoe je een pakket doorstuurt.
Je kunt het beste resultaat vinden door bij het langste resultaat te kijken, dat betekent dat het adres met het hoogste aantal bits dat overeenkomt met het bestemmingsadres wordt gebruikt. Als er geen overeenkomst wordt gevonden moet er een ICPM foutmeldingsreactie naar de bron worden verzonden (veronderstel dat het zicht steeds herhaald).

U moet er zeker van zijn dat het datagram in de MTU (maximum transmission unit) van het volgende hopnetwerk past. MTU is de grootte van het datagebied voor de frame.
Datagrams kunnen gefragmateerd zijn om in de MTU te passen.

Zend het pakket naar de uitgaande wachtrij van de geschikte interface. Als de wachtrij vol is, weiger het pakket dan en zend een ICPM melding die de ophoping omschrijft naar de afzender.

Een layer 3 switch is een op hardware gebaseerde multipoortrouter die ASICs (application-Specific Integrated Circuits) en/of netwerk processors gebruikt om de routing prestatie sterk te verbeteren.
Veel van de stappen hier voorafgaand worden direct in de hardware uitgevoerd in tegenstelling tot relying bij software CPUs en gescheiden CPUs.

Een typische software-router laat 500.000 pakketten per seconde door. Een layer 3 met ingebouwde hogesnelheids-routing kan op elke poort 50 miljoen pakketten per seconde door laten. De meeste apparaten van dit type worden tegenwoordig vaak multilayer-switches genoemd omdat ze meer informatie kunnen verwerken dan een layer 3. De meeste kunnen toepassing layer data verwerken om te zorgen voor hogere prioriteit van pakketten en van QoS te voorzien. Multilayer switches zijn relatief goedkoop, daarom hebben managers grote flexibiliteit in ontworpen routed netwerken.

Internet-routers en routers voor grote ondernemingen ondersteunen MPLS, welke de traditionele hop-by-hop routing techniek uitschakelt en het vervangt door een label-switching aanpak die een snel switch weg door het netwerk creëert. De techniek is hetzelfde als ATM virtualcircuits en brengt QoS naar het Internet.
 


In het vervolg kan je misschien beter direct een linkje naar de wikipedia pagina geven ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Router

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 10:42:07 »
Zoveel tekst :)

In de opstelling zoals omschreven gaat alleen het verkeer van en naar het internet via de router. Verkeer tussen NAS en computers gaat over de switch, de router heeft daar helemaal niets te maken.

De reden waarom je geen gigabit haalt is omdat dit onmogelijk is. Enkele redenen:
1. Harde schijven van NAS en computer
2. Het gebruikte protocol

Waarom dan gigabit? Het gaat over bandbreedte, letterlijk hoe breed je lijn is. Stel dat je naast die file downloaden van je nas ook nog filmpje bekijkt en een VOIP gesprek voert, dat werkt met gigabit, met minder bandbreedte niet.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/02, 11:25:22 »
Het meest waarschijnlijke antwoord is al gegeven in post #2:
Ten tweede, de meeste NAS-apparaten bevatten een vrij trage processor, zo'n 200 MHz meestal. De elektronica kan dan wel de Gigabit standaard aan, maar de NAS zelf kan nooit zo'n hoeveelheid aan data verstouwen.
Veel NAS-apparaten zijn gewoon traag. En de meesten doen alleen aan Samba, wat de snelheid ook al niet ten goede komt.

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/02, 23:14:40 »
Ik zat er ff naast idd, door mijn thuis situatie... sigh

De data gaat idd van naar device en dus zou de Gig switch een betere performance moeten geven.
Weliswaar indien je hele netwerk Gig data verkeer aankan, incl. de NAS.

Mijn excuses hiervoor.

BTW je linkje voor dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_(hardware
is er nog niet  ;)

Wat wel mijn ervaring is dat ingepakte files als een gek over het netwerk razen en uitgepakte files zeer langzaam gaan.

Dus wanneer de NAS een 10/100 NIC heeft en je gaat er ook nog uitgepakte files over jagen gaat dit idd zeer langzaam......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/03, 01:53:05 »
Dit linkje doet het wel ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_(hardware)

Nu moeten we dus wachten tot de topicstarter meer informatie geeft.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/03, 17:08:26 »
Om kort samen te vatten kunnen we volgens mij wel stellen:

1/ Zowel switch als netwerkpoort op de computers moeten Gigabit aankunnen.

2/ Wanneer er twee of meerdere netwerken zijn dienen de routers ook Gigabit te ondersteunen. Wanneer de PC's in hetzelfde netwerk staan is dit niet nodig, dan gaat alle data van pc -> switch -> pc.

3/ Minimum bekabeling is Cat5 en dat niet langer dan 100 meter.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ruujan

  • Lid
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/03, 20:04:56 »
Citaat
Wat wel mijn ervaring is dat ingepakte files als een gek over het netwerk razen en uitgepakte files zeer langzaam gaan.

Waarmee het erop lijkt dat de vertraging eerder ontstaat door het aanmaken van nieuwe entries in de filetable dan door het netwerk.

Iets anders wat nog wel eens de snelheid zou kunnen beïnvloeden is het halfduplex of fullduplex zijn van het datatransport. Vaak wordt er tijdens het instellen van de netwerkverbinding niet allen onderhandeld over de beste snelheid (Gigabit in dit geval) maar ook over de duplexmode. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat onderhandelingsprotocol een foutje maakt.

KasparB

  • Gast
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/03, 21:51:53 »
Zo....., Jeetje, ineens veel reacties. (Waar ik natuurlijk erg blij mee ben)

De lijn tussen router en switch is een kabeltje met 4 aders. Deze verbinding is dus niet snel, maar het internet wat ik heb ook niet echt (4Mbit).

Maar dat heeft er dus niets mee te maken. (Ook maakt het dus niet uit dat de DHCP op mijn Vigor 2900 Router zit?) http://www.draytek.nl/pages/producten/2900/main.htm Ik heb er 1 met 2 antennetjes erop.

De router die ik gekocht heb is een Sweekx 8 poorts Gigabit switch http://www.goris.nl/products/information.php?product=14517.

De Nas heb ik ook pas nieuw, en is de Conceptronic Grab 'n Go http://www.conceptronic.net/site/desktopdefault.aspx?tabindex=0&tabid=200&Cat=60&grp=6030&ar=452&Prod_ID=2049&Prod=CH3SNAS#
Deze heeft geloof ik een processor van 500 Mhz. Er zitten 2 Nieuwe Samsung Spinpoint 16 MB 1TB Sata2 schijven in.
De schijven staan niet in raid.

Ik heb via Windows gekeken naar de snelheid en die is daar bij schrijven +- 14-15 %, (van de 1000 Mbit dan).
Onder Linux kom ik niet verder dan iets van 8 Mib lezen.
Ik verwacht geen wonderen, maar ik dacht wel aan de 250 - 300 Mbit bij lezen.

De Pc's die ik heb geprobeerd hebben beide natuurlijk ook een 1000 Mbit kaart, deze zijn allebei onboard.

De kabels zijn wel vrij goedkope kabels, die van de Nas zat erbij, dus die zal wel goed zijn denk ik, en die andere naar me PC is een UTP CAT5e Patch kabel, van 10M.

Misschien een idee om de Nas de DHCP op zich te laten nemen?, ik kan me toch voorstellen dat de router/DHCP er iets mee te maken kan hebben... 'edit (Kom met FTP server en DHCP door Nas op de 8MB/sec).'

Hoe kan ik zien of de verbinding op half of full duplex staat? (ben nieuw in Ubuntu).

Als nog meer info nuttig is hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 22:56:39 door KasparB »

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/03, 23:32:02 »
idd.
En het liefst slimme NIC kaarten zoals Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter
of die die het werk van de cpu ontlasten.
Zoals Intel PRO/1000 MT Server Adapter.

Ook opletten wanneer je meerdere NIC kaarten in PCI sloten stopt op 1 moederbord.
Dan is de performance ook niet optimaal omdat de slot capaciteit gedeeld moet worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/03, 23:42:58 »

De router die ik gekocht heb is een Sweekx 8 poorts Gigabit switch http://www.goris.nl/products/information.php?product=14517.

...

Ik verwacht geen wonderen, maar ik dacht wel aan de 250 - 300 Mbit bij lezen.

De Pc's die ik heb geprobeerd hebben beide natuurlijk ook een 1000 Mbit kaart, deze zijn allebei onboard.

Misschien een idee om de Nas de DHCP op zich te laten nemen?, ik kan me toch voorstellen dat de router/DHCP er iets mee te maken kan hebben... 'edit (Kom met FTP server en DHCP door Nas op de 8MB/sec).'


1) Ik heb zelf geen echt goede ervaring met Sweex producten, het blijft een budget merk en dat moet je ergens aan merken...
2) Je schijven zullen maximum halen van rond de 80 Mb/s. De 250 mbit die jij beschrijft moet volgens mij idd ook vlotjes haalbaar zijn. Nu heb ik ook al vreemde dingen meegemaakt met verschillende NAS'en (oa een Netgear) die echt niet vooruit ging, zelfs niet rechtstreeks aangesloten op de router waar de PC ook aan hing.
3) De NAS als DHCP lijkt me overbodig. Ik geef je gelijk dat dit er bijzonder weinig mee te maken kan hebben.

Wat wél een probleem kan zijn is name-resolving in je interne netwerk. Geef bij wijze van test eens in je '/etc/hosts' file het IP adres van je NAS in met de naam van je NAS. Het zou kunnen dat het dan plots wel een stuk sneller gaat. Als je het IP adres toevoegt in de hosts-file gaat 'ie de name-resolving overslaan en onmiddelijk naar het juiste IP gaan. Het is een (wilde) gok maar je weet maar nooit.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

KasparB

  • Gast
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/04, 00:11:15 »
Is er misschien ergens een tutorial van hoe ik die file dan moet aanpassen, of is dit heel eenvoudig?

De netwerk kaarten zijn deze,

LAN - Chip     Marvell Yukon 88E8001
LAN - Chip     Realtek RTL8111B

2 verschillende pc's

Hoe kun je zien op welke duplex hij staat???

Ik ga morgen ofzo, eerst eens proberen hoe de nas rechtstreeks aan de pc presteerd...
Moet ik wel even een switched kabel maken.

Inhoud van /ect.hosts

127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   kaspar

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
« Laatst bewerkt op: 2008/12/04, 00:15:11 door KasparB »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/04, 08:07:25 »
http://www.cnet.com.au/desktops/storage/0,239029473,339290220,00.htm
Hier zeggen ze dat ze zelf maar 18 MB/sec halen met lezen, en 13 met schrijven.
Dat is sneller dan wat jij nu haalt, maar waar het aan ligt? Geen idee.

Je kan proberen om de switch er tussenuit te halen en de nas direct op de pc aan te sluiten.
Zet dan tijdelijk de DHCP server in de nas aan (niet vergeten om uit te zetten aan het eind van je tests!)
Je hebt dan even geen internet, maar je kan wel kijken of de switch de schuldige is.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/04, 08:50:59 »
Denk ook aan de snelheid van je harde schijven. Hoe vlug kunnen die data wegschrijven?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/04, 12:16:49 »
Hoe kun je zien op welke duplex hij staat???
Hallo Kaspar, met het commando ethtool ethx in een terminal waarbij je de x vervangt met 0,1, of 2 al naar gelang de benaming die je ethernet kaart heeft gekregen.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/04, 12:43:59 »
Ik weet het niet precies vanbuiten en kan het op dit moment ook niet nakijken daar ik op windows zit. Kan je het ook niet zien met iplink?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Paul

  • Lid
Re: Snelheid Lan netwerk, geen 1000 Mbit.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/05, 23:35:31 »
Probeer eens met
dmesg | grep -i duplex

Dan kun je in ieder geval zien of je half of full duplex hebt

Of met

sudo ethtool eth0
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 23:48:39 door Paul »