Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering  (gelezen 1631 keer)

Offline teuni

  • Lid
Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Gepost op: 2013/11/18, 11:01:08 »
Hallo allemaal,
Ik ben de schoolkrant van mijn kinderen aan het samenstellen en gebruik daarvoor Scribus. Ik ben dus geen professionele dtp-er. Ik heb een standaardsjabloon gebruikt van Scribus (newsletter_1). Nu krijg ik helaas de paginanummering en de Newsletter Header onderaan de pagina niet weg. Heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/18, 12:37:41 »
-> Rechtsklik op het tekstkader.
-> Als het goed is zie je een vinkje staan bij 'Is vergrendeld'.
-> Klik erop om het kader te ontgrendelen.
-> Nu kun je met een simpele klik op Delete het kader volledig verwijderen.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline teuni

  • Lid
Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/18, 12:50:08 »
Hoi,
Bedankt voor de uitleg. Helaas kan ik niet op deze kaders klikken. Het lijkt dus als of het ergens automatisch wordt aangemaakt...

Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/18, 15:02:58 »
Met de linkermuisknop werkt dat inderdaad niet. Maar als je de rechtermuisknop op het kader klikt, dan werkt het wel. Er verschijnt dan een menuutje met onder meer de optie 'Is vergrendeld'. 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/18, 15:05:21 »
Druk anders eens op CTRL+A, en ga dan naar het menu 'Item'. Klik in dit menu op 'Is vergrendeld' en de vergrendeling verdwijnt. 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/18, 15:15:36 »
Of zit het misschien in een andere laag?

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Probleempje met Scribus: verwijderen paginanummering
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/19, 09:10:46 »
De paginanummer zit verwerkt in het paginasjabloon.

1. Ga naar Bewerken, Sjablonen.

2. Voor zowel de InnerPageRight als de InnerPageLeft kun je nu het kadertje voor de paginanummering verwijderen.

Dus, inderdaad, het zit in een andere laag :-)