Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere distributies  (gelezen 809 keer)

Robienske

  • Gast
Meerdere distributies
« Gepost op: 2007/12/11, 22:31:37 »
Ik zou graag naast Windows XP en Ubuntu (met aparte homepartitie), Fedora 8 met KDE installeren. Alleen zit ik aan mijn maximum van logical partities. Dus ben ik van plan om mijn windowspartitie te verwijderen.
Maar ik zit met de vraag: wat kan ik allemaal in een ext partitie schuiven? Ik weet dat swap erin kan, maar mag mijn homepartitie daar ook instaan? Of mag ik mijn root partities daar ook in zetten?

zo ziet het er nu uit:



hda1: Windows XP
hda2: Ubuntu 7.10 root
hda3: Ubuntu 7.10 home
hda4: Linux swap

Meerdere distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/11, 22:34:40 »
Je kan ook op een extended installeren, je moet Windows niet verwijderen als je dat niet wil. Swap is niet ext(3) Het is gewoon swap, nies meer :)

JimZ

  • Gast
Meerdere distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 01:00:13 »
Robienske schreef:
Citaat
Alleen zit ik aan mijn maximum van logical partities.
Je bedoelt waarschijnlijk primaire partities, daar kun je er inderdaad maximaal vier van hebben.

Kortom: je (primaire) Windowspartitie met rust laten, de overige drie verwijderen, en één extended (uitgebreide) partitie aanmaken die de gehele resterende schijfruimte omvat.

Vervolgens kun je in die extended partitie naar hartelust logische partities aanmaken (het maximum is 256............) en die gebruiken voor je linux distro's.

Windows wil namelijk persé van een primaire partitie opstarten maar linux is niet zo lastig en is dik tevreden met logische partities.

Gr,
Jim

Robienske

  • Gast
Meerdere distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/12, 13:46:18 »
Ik bedoelde idd primaire :P
Bedankt voor de info. Is het mogelijk om mijn root partitie van ubuntu te verwijderen en mijn home in ext te schuiven? Zo verlies ik mijn home map niet en hoef ik enkel ubuntu te herinstalleren.

JimZ

  • Gast
Meerdere distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/12, 14:01:51 »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "mijn /home in ext te schuiven".

Je zou evt. die primaire /home-partitie kunnen handhaven maar nadeeltje daarvan (vind ik tenminste) dat je dan na het aanmaken van een nieuwe uitgebreide partitie met daarin de benodigde logische stations een behoorlijk onlogische en "rommelige" partitienummering krijgt t.o.v. de werkelijke volgorde op schijf.

Technisch zou  het wel gewoon moeten werken maar ik ben persoonlijk nogal gehecht aan orde en overzicht.

Maar jij bent mij niet dus de keus is aan jouw.

Heb je een externe schijf bij de hand dan kun je natuurlijk tijdelijk daar de inhoud van je /home parkeren en na het herindelen weer terugzetten.

Gr,
Jim