Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Donker scherm  (gelezen 1110 keer)

Offline olekike

  • Lid
Donker scherm
« Gepost op: 2014/04/10, 14:12:49 »
Hallo, gisteren heb ik wibu geinstalleerd (ubunti naast windows XP). De installatie is goed gegaan. Probleem: wanneer ik kies voor Ubunti i.p.v. windows, blijft het scherm zwart. er was een melding , iets van 'low graphics' en dat Ubunti dat niet zelf kon oplossen en dat je dat zelf moest doen.

Wat is er aan de hand? en hoe is het op te lossen?
aub uw hulp hierin.

mvg,
Hendrik

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/10, 14:17:23 »
Onder "apparatenbeheer" vond ik onder "beeldschermadapters": VIA Chrome9 HC IGP.

Kunt u daar iets mee?

mvg,
Hendrik

Re: Donker scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/10, 14:32:29 »
VIA wordt slecht ondersteund op Linux... Welke versie van Ubuntu gaat het om?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/10, 20:34:17 »
Voordat iedereen doorborduurt op de antwoorden (betrap mezelf daar ook regelmatig op, zelfs als ik niet reageer ín het topic) ipv op de vraag:
De TS geeft inconsistente informatie in de allereerste zin:
Citaat
gisteren heb ik wibu geinstalleerd (ubunti naast windows XP
óf WUBI (neem ik aan, niet wibu (= in XP) óf naast windows= dualboot. Wat is het?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/10, 23:41:34 »
VIA wordt slecht ondersteund op Linux... Welke versie van Ubuntu gaat het om?

Het gaat om versie: 12.04.4-rev280

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/10, 23:43:43 »
Voordat iedereen doorborduurt op de antwoorden (betrap mezelf daar ook regelmatig op, zelfs als ik niet reageer ín het topic) ipv op de vraag:
De TS geeft inconsistente informatie in de allereerste zin:
Citaat
gisteren heb ik wibu geinstalleerd (ubunti naast windows XP
óf WUBI (neem ik aan, niet wibu (= in XP) óf naast windows= dualboot. Wat is het?
het komt van deze site: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieWubi.
het is Wubi (Ubuntu installeren in Windows) en het is dualboot, ik kan kiezen voor draaien onder Windows of onder Ubuntu.
 

Offline koos4401

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/11, 10:15:44 »
Dacht al dat het WUBI was. Het lijkt op die installatie-manier een dual-boot, maar is het nét niet helemaal.
Lees dit verhaal eens:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Advies mijnerzijds: omzetten. Adviezen opvolgen is echter niet verplicht  ;)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

FrSu

  • Gast
Re: Donker scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/11, 10:24:36 »
Het gaat nu niet over Wubi of Wibu ;) maar over een donker scherm bij het opstarten van Ubuntu.
Over het liever niet gebruiken van Wubi zijn wij het hier allemaal wel eens, zeker als je dit ook nog in XP hebt.

OT: Heb je eerst een Live CD/USB gebruikt om te kijken of alles wel werkte?

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/11, 12:51:29 »
Dacht al dat het WUBI was. Het lijkt op die installatie-manier een dual-boot, maar is het nét niet helemaal.
Lees dit verhaal eens:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Advies mijnerzijds: omzetten. Adviezen opvolgen is echter niet verplicht  ;)
Al het advies neem ik ter harte, zeker omdat het nog groen is achter mijn oren.
Zo ik lees, is het beter om Ubuntu apart van Windows te installeren.
wat bedoel je met 'omzetten'?

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/11, 12:54:13 »
Het gaat nu niet over Wubi of Wibu ;) maar over een donker scherm bij het opstarten van Ubuntu.
Over het liever niet gebruiken van Wubi zijn wij het hier allemaal wel eens, zeker als je dit ook nog in XP hebt.

OT: Heb je eerst een Live CD/USB gebruikt om te kijken of alles wel werkte?
Dat heb ik niet geprobeerd, omdat de USB stick die ik heb is 'te klein' voor Ubuntu. En een goede stick 3.0 is meteen 45 euro  (volgens de consumentenbond) en dat geld heb ik niet. En ik heb de cd niet geprobeerd, omdat ik las dat een usb stick de voorkeur heeft boven een cd. Wat raad je mij aan, toch maar Ubuntu eerst apart proberen op een stick en niet meteen installeren?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 12:58:25 door olekike »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/11, 15:08:16 »
wat bedoel je met 'omzetten'?
Ik ga er van uit dat je toch zal moeten sleutelen. Daarom: de WUBI eruit gooien en doen wat Pjotr aanraadt.
Dat bedoel ik met omzetten.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

FrSu

  • Gast
Re: Donker scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/11, 15:16:03 »
Het gaat nu niet over Wubi of Wibu ;) maar over een donker scherm bij het opstarten van Ubuntu.
Over het liever niet gebruiken van Wubi zijn wij het hier allemaal wel eens, zeker als je dit ook nog in XP hebt.

OT: Heb je eerst een Live CD/USB gebruikt om te kijken of alles wel werkte?
Dat heb ik niet geprobeerd, omdat de USB stick die ik heb is 'te klein' voor Ubuntu. En een goede stick 3.0 is meteen 45 euro  (volgens de consumentenbond) en dat geld heb ik niet. En ik heb de cd niet geprobeerd, omdat ik las dat een usb stick de voorkeur heeft boven een cd. Wat raad je mij aan, toch maar Ubuntu eerst apart proberen op een stick en niet meteen installeren?

Je hebt geen 3.0 USB nodig, een gewone 2.0 doet het ook en is niet zo duur. Je hebt kennelijk een cd, die zou ik gewoon als live CD eens opstarten om te zien of alles goed werkt. In Win zou ik de Wubi install eerst verwijderen, zodat je gewoon Win weer terug hebt.

Laat even weten wat de live CD bij jou doet en of alles werkt, dan kunnen we verder kijken hoe we jou aan een dualboot kunnen helpen. Trouwens XP houden is niet zo zinvol meer.  Heb je je data wel ergens opgeslagen? Dat is sowieso verstandig om dat eerst te doen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 15:18:13 door FrSu »

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/11, 18:30:01 »
Het gaat nu niet over Wubi of Wibu ;) maar over een donker scherm bij het opstarten van Ubuntu.
Over het liever niet gebruiken van Wubi zijn wij het hier allemaal wel eens, zeker als je dit ook nog in XP hebt.

OT: Heb je eerst een Live CD/USB gebruikt om te kijken of alles wel werkte?
Dat heb ik niet geprobeerd, omdat de USB stick die ik heb is 'te klein' voor Ubuntu. En een goede stick 3.0 is meteen 45 euro  (volgens de consumentenbond) en dat geld heb ik niet. En ik heb de cd niet geprobeerd, omdat ik las dat een usb stick de voorkeur heeft boven een cd. Wat raad je mij aan, toch maar Ubuntu eerst apart proberen op een stick en niet meteen installeren?

Je hebt geen 3.0 USB nodig, een gewone 2.0 doet het ook en is niet zo duur. Je hebt kennelijk een cd, die zou ik gewoon als live CD eens opstarten om te zien of alles goed werkt. In Win zou ik de Wubi install eerst verwijderen, zodat je gewoon Win weer terug hebt.

Laat even weten wat de live CD bij jou doet en of alles werkt, dan kunnen we verder kijken hoe we jou aan een dualboot kunnen helpen. Trouwens XP houden is niet zo zinvol meer.  Heb je je data wel ergens opgeslagen? Dat is sowieso verstandig om dat eerst te doen.
Dank voor je hulp. Mijn plan was om van XP naar Ubuntu o.i.d. over te stappen. MIjn data heb ik op een aparte harde schijf staan en op een externe schijf, als back up.

Ondertussen heb ik wubi verwijderd en een live CD gemaakt. Dat was makkelijker dan ik dacht (met de juiste info) en geprobeerd.  Er verschijnt onder Ubuntu weer op het scherm:
"The system is running in low-graphics mode. Your screen, graphics and input device settings could not be detected correctly. You will need to configure these yourself."
Mijn muis doet het wel.
Daarna krijg je opties om een en ander te doen, die abacadabra voor mij zijn. Ik koos voor "Run low graphics mode for just one session". Dan gaat het scherm op zwart en zie ik links boven een rood streepje (lijkt op een cursor), maar die reageert op niets, ook niet op mijn toetsenbord.

Gisteren heb ik ook wat gegoogled en zag dat meer mensen dit probleem ervaren en er werd Openchrome gegeven als iets wat zou kunnen werken: https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome
En op die pagina ben ik afgehaakt, omdat ik niet weet wat het is en wat het doet, wat je moet doen....

FrSu

  • Gast
Re: Donker scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/11, 19:27:17 »
Heb geduld, er zijn hier forumleden die je daar vast verder mee kunnen helpen.

Nog even wat gezocht. Probeer deze eens als Live CD/USB:  Linux Mint 13LTS Mate
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 19:46:07 door FrSu »

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/12, 13:13:43 »
Heb geduld, er zijn hier forumleden die je daar vast verder mee kunnen helpen.

Nog even wat gezocht. Probeer deze eens als Live CD/USB:  Linux Mint 13LTS Mate

Beste FrSu, dat is een goede van je.  :) het scherm doet het nu! bedankt! Er komt geluid/muziek uit de boxen, muis, toetsenbord doen het. so far, so good.

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/12, 18:29:33 »
Heb geduld, er zijn hier forumleden die je daar vast verder mee kunnen helpen.

Nog even wat gezocht. Probeer deze eens als Live CD/USB:  Linux Mint 13LTS Mate

Beste FrSu, dat is een goede van je.  :) het scherm doet het nu! bedankt! Er komt geluid/muziek uit de boxen, muis, toetsenbord doen het. so far, so good.

Nog een vraag: na installatie over Linux Mint, wat is de volgende stap? installeren van je drivers, toch?

FrSu

  • Gast
Re: Donker scherm
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/12, 18:36:04 »
Nee, niet nodig als alles werkt. Ik zou wel eerst een volledige update doen. En je kunt later XP er nog altijd afgooien. Nu in elk geval niet met XP internet meer opgaan.

Mooi dat het werkt, was ergens tegengekomen dat Mint er minder problemen mee had. Vandaar de suggestie. Verder heb je nu een van de, zo niet de beste, distro's van dit moment.

Veel plezier ermee ;)

Offline olekike

  • Lid
Re: Donker scherm
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/13, 19:11:00 »
Nee, niet nodig als alles werkt. Ik zou wel eerst een volledige update doen. En je kunt later XP er nog altijd afgooien. Nu in elk geval niet met XP internet meer opgaan.

Mooi dat het werkt, was ergens tegengekomen dat Mint er minder problemen mee had. Vandaar de suggestie. Verder heb je nu een van de, zo niet de beste, distro's van dit moment.

Veel plezier ermee ;)
mooi. wat bedoel je met volledige update?