Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers zoek  (gelezen 1514 keer)

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Gepost op: 2008/04/29, 16:34:28 »
Ik ben nu al een paar dagen bezig met ubuntu en begin het aardig te snappen. Ik snap alleen niet waar mijn drivers zijn?

De enige driver die ik schijn te hebben is een Broadcom B43 wireless driver die ik maar niet aan de praat krijg. Hoe kan de rest dan draaien als er geen drivers aanwezig zijn?

Wat ik ook niet aan de praat krijg en kan vinden is de driver voor mijn grafische kaart:

VGA compatible controller: Intel Corporation 82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller (rev 02)

Ik heb hier alledrie de driver maar gedownload maar ik kan er niet een vinden.
Ik wil compiz fusion laten werken maar er werkt weinig van. Geen 3D en geen kubus enz.

Wat doe ik fout?

Drivers zoek
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 19:26:22 »
Door wat tijdtekort zal ik proberen het kort en bondig uit te leggen.
De drivers van Ubuntu zitten in de Kernel, en hoeven dus niet apart geïnstalleerd te worden. Enkele apparaten hebben gesloten drivers nodig, welke geïnstalleerd kunnen worden via Systeem => Beheer => Hardware Drives (of Beperkt Ondersteunde Stuurprogramma's als je 7.10 draait). Het installeren geschied door het hokje aan te vinken, en de rest wijst vanzelf. Zelf drivers downloaden van sites e.d. zal niet nodig zijn.

Je hebt dus geen aparte CD's en downloads van sites nodig, Ubuntu regelt dit zelf. Een enkel uiterste geval zal hiervan afwijken, maar ik zie zo niks waarbij dat bij jou nodig is.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

kebab

edit: Compiz is ook al automatisch geïnstalleerd. Zoek in het menu Installeren/verwijderen (te vinden in menu Toepassingen) op "advanced desktop effects settings". Installeer deze. Onder menu Systeem => voorkeuren is nu het programma "advanced desktop effects settings" te vinden. Hier is alles betreffende de effecten in te stellen. Op voorwaarde dat je videokaart 3D-effecten ondersteund.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 20:13:43 »
Thnx kebabfish,

compiz fusion staat er al op maar veel effecten doen het niet.. Volgens mij komt dat door de driver.
Wat ik begreep is dat de driver voor mijn kaart er niet bij zat. Hij is te nieuw heb ik gelezen (pc is 2 weken oud) Intel verwijst ook door naar die pagina omdat ze zelf de driver niet hebben voor linux vandaar dat ik hem van die site af heb gehaald..
Mijn kaart heeft volgens mij gewoon 3D ondersteuning want met Vista draai ik ook de kubus enz..

Alleen mijn 3D dingen nog en mijn netwerkkaart en dan is het helemaal top. :p

Klaasvaak

  • Gast
Drivers zoek
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 23:40:45 »
gewoon een echte videokaart kopen :)

Drivers zoek
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/30, 00:36:36 »
Citaat van: ADHDer
Thnx kebabfish,

compiz fusion staat er al op maar veel effecten doen het niet.. Volgens mij komt dat door de driver.
Wat ik begreep is dat de driver voor mijn kaart er niet bij zat. Hij is te nieuw heb ik gelezen (pc is 2 weken oud) Intel verwijst ook door naar die pagina omdat ze zelf de driver niet hebben voor linux vandaar dat ik hem van die site af heb gehaald..
Mijn kaart heeft volgens mij gewoon 3D ondersteuning want met Vista draai ik ook de kubus enz..

Alleen mijn 3D dingen nog en mijn netwerkkaart en dan is het helemaal top. :p
Draadloze netwerkkaart? Even een kabeltje met de router trekken ;) Als dat niet mogelijk is, dan kan je een .deb file zoeken voor je netwerkkaart via een andere pc.
En qua videokaart... Nvidia heeft al kaartjes voor 30 euro die alle effecten met gemak draaien, maar ik snap dat dat niet de leukste oplossing is bij een nieuwe pc.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/30, 08:38:56 »
hehe nee..

Het is net een nieuwe pc. Het is wel een mooi en klein ding (het is net een boek)  maar het nadeel is dat alles op het moederbord gebakken zit.

Drivers zoek
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/30, 08:59:16 »
Nou moeten we wel heel creatief worden voor een oplossing... :P Maar je kan wel met die pc op internet? En anders moet je kijken of je iemand in de buurt hebt met een usb-wireless adapter. Kun je daarmee proberen op internet te komen, en zo de benodigde drivers binnen halen.
En die videokaart blijft dan eventjes een probleem, zit niks anders op dan wachten.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/30, 09:51:30 »
Ik heb wel internet via een draadje nu.. Maar het gekke is dat de driver (de enige die aangeven wordt) er gewoon op zit.. Een Broadcom..

Ik heb nog even gekeken. De grafische kaart heeft 3D ondersteuning.

glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes

Het komt er alleen niet uit..  :(

Ik laat het wel even zo.. Ik merk al dat ik de hele week al stiekem Ubuntu opstart ipv Vista.. Dus het gaat de goede kant op.. Misschien toch een linux freak?? :D

Offline Mij

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/30, 10:11:45 »
Citaat van: ADHDer
Ik heb wel internet via een draadje nu.. Maar het gekke is dat de driver (de enige die aangeven wordt) er gewoon op zit.. Een Broadcom..

Ik heb nog even gekeken. De grafische kaart heeft 3D ondersteuning.

glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes

Het komt er alleen niet uit..  :(

Ik laat het wel even zo.. Ik merk al dat ik de hele week al stiekem Ubuntu opstart ipv Vista.. Dus het gaat de goede kant op.. Misschien toch een linux freak?? :D
Hij heeft ook direct rendering, maar ik denk dat de driver (nog) niet zo goed is.

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/30, 10:21:36 »
Precies.. Die moeten ze effe maken Doan! :p

Drivers zoek
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/30, 10:28:15 »
Citaat van: ADHDer
Precies.. Die moeten ze effe maken Doan! :p
haha, ik duim voor je dat het snel klaar is ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ADHDer

  • Lid
Drivers zoek
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/01, 08:47:13 »
Ik heb de oplossing gevonden.
Ik moet hier zijn:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

Ik snap er alleen helemaal niks van???
Mijn engels is te slecht om hier kaas van te maken. :(

[edit]

Btw, vanaf vandaag is mijn ubuntu trouwens helemaal in het Nederlands. Sommige dingen waren nog in het Engels...