Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren lukt niet.  (gelezen 5993 keer)

ubuntu installeren lukt niet.
« Gepost op: 2010/10/14, 13:58:58 »
hallo allemaal
ben nu al drie dagen bezig om ubuntu te installeren maar lukt me dus echt niet.
heb een rw cd gebrand met infra recorder en image bestand enzo geselecteerd maar wil maar niet lukken. ik heb een laptop dell inspiron 1521 zit vista op nu..
ook op lage snelheid gebrand. maar wil maar  niet lukken.

moet ik het op dvd branden zou dat helpen.
ik weet het niet meer namelijk
vista installeren lukt me met gemak,


wachtend op uw reactie met wat ik fout doe.

mvg

richard claassen
ede



edit moderator: titel even veranderd. Help met zoveel p's is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/14, 14:44:43 door femke98 »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: ubuntu installeren lukt niet.helppppppppppp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/14, 14:38:41 »
Welkom, 3 dagen is veel te lang dit moet in 20 minuten gepiept zijn ;)
Wat wil er niet lukken? Wil de laptop niet opstarten van cd? Staat de cd wel als eerste boot ? Weet je zeker dat je ervoor hebt gekozen het beeldbestand op de cd te branden? Je schrijft nl. image enzo... die enzo hoeft niet. Vaak lukt het wel met een cd rw. Maar probeer eerst anders eens een gewone cd.
En dan:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

edit F12 is op de meeste delletjes de truck voor de boot volgorde
« Laatst bewerkt op: 2010/10/14, 14:41:42 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: ubuntu installeren lukt niet.helppppppppppp
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/14, 14:42:38 »
nou ik kom wel in het menu uit van ubuntu,
en kan taal selecteren, maar verder gaat die niet met het laden van ubuntu.
het iso bestan heb ik als image bestand dus gebrand op een cd-rw.
op langzame stand.

of kan het liggen aan mij laptop een dell inspiron 1521 is 32 bit besturingssysteem met amd

Re: ubuntu installeren lukt niet.helppppppppppp
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/14, 14:44:57 »
boot volgorde was goed heb ik inderdaad met f12 gedaan en hij ging toen ook de cd lezen en kwam ik in het menu uit van ubuntu. waar je uit vier opties kan kiezen maar als ik voor ubuntu installeren kies reageert die wel maar installeert hem vervolgens niet.
en ik wil zo graag ubuntu want wil van windows af ..

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/14, 15:10:21 »
Heb je de optie al geprobeerd om de cd te controleren op fouten? En anders de alternate cd downloaden deze is text based dat kan helpen.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/14, 15:12:37 »
ja geprobeerd maar dat doet die ook niet ben nu aan het proberen via een usb stick
ben nu opnieuw ubuntu aan het downloaden en dan via universal  usb installer het op die stick te zetten en dan booten via usb. kijken of dat wil werken.

Offline elendil

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet.helppppppppppp
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/14, 15:28:04 »
boot volgorde was goed heb ik inderdaad met f12 gedaan en hij ging toen ook de cd lezen en kwam ik in het menu uit van ubuntu. waar je uit vier opties kan kiezen maar als ik voor ubuntu installeren kies reageert die wel maar installeert hem vervolgens niet.
en ik wil zo graag ubuntu want wil van windows af ..
Richard, ik weet er niet alles van maar zal proberen je te helpen.
Ik neem aan dat je een 32-bits .iso van de laatste versie (10.10) hebt gedownload en als image op een CD hebt gebrand.
Je moet dan de computer zodanig opstarten dat de CD-speler als eerste wordt gekozen als de drive waar zich het besturingssysteem op bevind.
Laat de CD opstarten en kies de gewenste taal en daarna voor het uitproberen van Ubuntu. Er wordt nu nog niets geïnstalleerd.
Op een gegeven moment kom je in het hoofdscherm van Ubuntu uit.
Hier kun je (er verandert nog steeds niets op je computer) je hardware en dergelijke uitproberen.
Als je denkt dat alles naar behoren werkt, kies er dan voor om Ubuntu ook inderdaad te installeren.
Wil je voordat je aan de gang nog meer weten, pluis dan dit artikel http://sites.google.com/site/computertip/uitproberen en de rest van de site uit. Er staan een schat aan informatie op.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/14, 15:39:10 »

of kan het liggen aan mij laptop een dell inspiron 1521 is 32 bit besturingssysteem met amd

Welke versie probeer je de i386 (32bit) of de AMD (64bit) ? Op een single core processor hoort natuurlijk 32bit.(Ook al is het een AMD )
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/14, 16:12:23 »
32 bit versie!

Re: ubuntu installeren lukt niet.helppppppppppp
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/14, 16:17:34 »
boot volgorde was goed heb ik inderdaad met f12 gedaan en hij ging toen ook de cd lezen en kwam ik in het menu uit van ubuntu. waar je uit vier opties kan kiezen maar als ik voor ubuntu installeren kies reageert die wel maar installeert hem vervolgens niet.
en ik wil zo graag ubuntu want wil van windows af ..
Richard, ik weet er niet alles van maar zal proberen je te helpen.
Ik neem aan dat je een 32-bits .iso van de laatste versie (10.10) hebt gedownload en als image op een CD hebt gebrand.
Je moet dan de computer zodanig opstarten dat de CD-speler als eerste wordt gekozen als de drive waar zich het besturingssysteem op bevind.
Laat de CD opstarten en kies de gewenste taal en daarna voor het uitproberen van Ubuntu. Er wordt nu nog niets geïnstalleerd.
Op een gegeven moment kom je in het hoofdscherm van Ubuntu uit.
Hier kun je (er verandert nog steeds niets op je computer) je hardware en dergelijke uitproberen.
Als je denkt dat alles naar behoren werkt, kies er dan voor om Ubuntu ook inderdaad te installeren.
Wil je voordat je aan de gang nog meer weten, pluis dan dit artikel http://sites.google.com/site/computertip/uitproberen en de rest van de site uit. Er staan een schat aan informatie op.
de taal optie kiezen lukte nog maar voor de rest gaat die niet verder!
ben nu bezig het op usb stick te zetten kijkend of dat misschien wel wil lukken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/14, 16:26:22 »
ik heb een laptop dell inspiron 1521 zit vista op nu..

Zou het kunnen dat op die Dell al vier primaire partities zijn aangemaakt? Ik dacht eigenlijk dat je in dat geval pas problemen kreeg bij het venster om de partitiegrootte(s) te regelen, maar alles kan in computerland. ^-^
Hoeveel geheugen zit er in die laptop?

Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/14, 16:31:28 »
ik heb een laptop dell inspiron 1521 zit vista op nu..

Zou het kunnen dat op die Dell al vier primaire partities zijn aangemaakt? Ik dacht eigenlijk dat je in dat geval pas problemen kreeg bij het venster om de partitiegrootte(s) te regelen, maar alles kan in computerland. ^-^
Hoeveel geheugen zit er in die laptop?

1790 mb
prossescor 1,80 ghz

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/14, 17:03:37 »
Een live sessie loopt wel?
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Re: ubuntu installeren lukt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/15, 15:48:20 »
Ik begin altijd met live / uitproberen al is het maar om vast te stellen of alles werkt.
Maar het is ook altijd een goed begin om te controleren of de download en de CD geen fouten bevatten.

Soms moet er bij opstarten voor aangepaste opties worden gekozen.
En uiteraard niets installeren voordat je weet dat er een werkende internetverbinding is.