Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!  (gelezen 523 keer)

Offline dendikke

  • Lid
opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Gepost op: 2014/11/30, 22:02:43 »
Ik heb een nieuwe lenovo laptop en wil daar ubuntu opzetten, uiteraard de 14.04, echter bij de vorige versie kon ik kiezen om de hele schijf te gebruiken , installeren naast windows of iets anders.
Nu kan dat ineens niet meer, het was zo praktisch en dat hebben ze weer gewijzigd.
Ik heb al een partitie bijgemaakt en die heet nu sda6 ext3. Ik dacht dan kan ik daar voor kiezen maar nee dus.
Als ik dan terug wil installeren kom ik altijd op Apparaat voor opstartlader  /dev/sda ATA st500lo12 500.1gb.
Ik wil uiteraard windows niet kwijt omdat je voor sommige dingen niet zonder windows kan, helaas.
Iemand die slimmer is dan ik? ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/30, 22:44:13 »
Denk dat linux windows niet ziet, misschien door UEFI.
Zoek op uefi en hoe in te stellen bij linux/windows.

Op deze site staat dacht ik ook over uefi,
https://sites.google.com/site/computertip/

Offline Nero

  • Lid
Re: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/01, 12:31:19 »
De 'opstartlader' is meer bekend als bootloader of grubmenu. Heeft in wezen niet veel te zien met het naast elkaar zetten van diverse OS-en. Vooraleer de locatie van de opstartlader te kiezen krijg je altijd de mogelijkheid om de locatie van het OS te selecteren. Wat je aangeeft als /dev/sda is enkel de plaats waar de bootloader moet terecht komen, niet het OS.

Offline dendikke

  • Lid
Re: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/01, 20:39:45 »
ik kom er niet uit, ik heb de bios gewijzigd zoals ik gelezen had, maar ik kom bij precies dezelfde partities uit en ik weet niet welke kiezen, eender wat ik doe ook, altijd komt er "er is geen bestandssysteem geselecteerd "of zoiets, voor zo ver ik mij kan herinneren want ik kan er geen screenshot van maken,  waarom wil die nu niet ineens voor de ext 3 partitie kiezen?

Offline Nero

  • Lid
Re: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/02, 10:12:43 »
Je krijgt in elk geval de vraag waar je Ubuntu wilt installeren. Als je kiest voor 'Iets anders' kan je die sda6 selecteren. Daarna moet je wel 'Wijzigen'->ext4->'aankoppelpunt /' kiezen.

Offline dendikke

  • Lid
Re: opstartlader is niet meer wat hij geweest is!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/02, 20:08:50 »
Ik kreeg inderdaad de keuze voor "iets anders" maar installeren naast windows was een stuk eenvoudiger vroeger.
Ik heb een you tube video gevolgd en eerst een swap partitie aangemaakt. Dan de sda6 een aankoppelpunt gemaakt /
Maar als je daar niet veel van kent is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend allemaal.  zeker niet wanneer je dan bij het installeren ziet dat hij de opstartlader toch op je eerste schijf gaat schrijven.
Het is zo wel gelukt, maar waarom er nergens duidelijke uitleg te vinden is, hoe je dat moet doen vind ik wel wat vreemd, voor beginners vanaf nul is dat zeker geen positieve ervaring.