Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: facebook nodig?  (gelezen 9808 keer)

Re: facebook nodig?
« Reactie #50 Gepost op: 2020/10/01, 10:30:09 »
Het is de Facebook pixel die de boosdoener is. Staat op veel sites en is onzichtbaar. Dus ook als je geen fb account hebt, wordt je gevolgd.
Op mijn pc staat wel dit:
https://www.ubuntushop.be/index.php?option=com_content&view=article&id=344
Dit lijkt een interessant systeem.
De "Blocker" staat echter niet in het softwarebeheer van Ubuntu en Mint.

Na wat zoeken kwam ik hier terecht: https://www.unixmen.com/block-website-ubuntu/
En dit is precies té simpel, doch het werkt.
Het volstaat in /etc/hosts 1 regel toe te voegen:
127.0.0.1  www.facebook.comEn je krijgt dit resultaat als FB een verbinding wil maken:
Deze site is niet bereikbaar     www.facebook.com heeft de verbinding geweigerd.

Dit is, mijn idee, een elegante en eenvoudige oplossing.

Dit lijkt me handiger dan de NoScript standaard te laten werken, want Noscript belet hier veel te veel acties van "normaal gebruikte" websites.
Zelfs de besturing hier op dit forum: het keuzemenu voor de opmaak om dit te schrijven is er niet.
Je moet in NoScript te veel ingrijpen om iets toe te laten, terwijl in /etc/hosts enkel dat wat je niet wil genoteerd wordt.

Eens kijken hoe dit loopt...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: facebook nodig?
« Reactie #51 Gepost op: 2022/09/13, 14:30:58 »
« Laatst bewerkt op: 2022/09/14, 14:11:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline loti

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #52 Gepost op: 2022/09/13, 16:52:40 »
Roerend mee eens Partyrabbit, ik betaal nog in guldens en btw doe ik ook niet aan mee.

PS  volgende reactie in 2024!

Re: facebook nodig?
« Reactie #53 Gepost op: 2022/09/14, 12:17:26 »
Waarom reageer je zo gepikeerd? Jee, doe niet zo over de zeik.

Joh, ik zei het alleen omdat ik er nu blij mee ben, en het misschien nog iemand op ideeën kan brengen waar hij iets aan heeft.
Jammer dat je zo reageert. Reageer dan gewoon niet.

Maar laat maar met dat negatieve gedoe. Deleted.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/14, 14:13:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline loti

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #54 Gepost op: 2022/09/14, 17:27:50 »
Sorry, ik zal het niet meer doen.

Re: facebook nodig?
« Reactie #55 Gepost op: 2022/09/15, 15:51:46 »
De Facebook Container extensie van Mozilla lijkt me toch een simpeler oplossing en net zo doeltreffend.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #56 Gepost op: 2022/09/16, 09:14:08 »
Die is handig als je naar faciesbook wilt zonder dat faciesbook ziet wat je nog meer doet.
Helaas heeft faciesbook op diverse site scripts draaien om data te graaien, en dan heb je meer aan NoScript
www.facebook.com blokkeren in je host file is niet voldoende, er wordt ook gebruikt van oa fb.net en nog een berg adressen

Offline aartje

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #57 Gepost op: 2022/09/16, 10:15:26 »
Ik weet niet meer waar, maar er zou een nieuw datacenter (Wieringermeer?) voor fakebook
gebouwd worden. Dit ene datacenter zou net zoveel energie gaan verbruiken als de hele
Nederlandse spoorwegen. Verder was de planning dat er nog een heel stel van zulke datacenters
gebouwd zouden worden in Nederland. Zo schiet het wel lekker op met de energietransitie  :o

Offline rico70

  • Lid
Re: facebook nodig?
« Reactie #58 Gepost op: 2022/09/16, 11:03:37 »
Ik dacht dat dat (voorlopig) van de baan is


Re: facebook nodig?
« Reactie #60 Gepost op: 2022/09/17, 12:29:01 »
Het is algemeen bekend dat datacenters veel verbruiken (en vervuiling uitstoten. Je pc in een ongeventileerde kamer is ook ongezond).
Het internet behoeft nu eenmaal veel daarvan, en internet uit zetten is geen optie meer met alle online diensten.

Daar tegenover wordt alles (brieven, rekeningen, tarieven, aanmaningen) weer digitaal verzonden. Een gigantische winst aan bomen voor papier, en soort nog gebruik van vervuilende inkt. En stukken minder postbodes in diesel busjes. Geen wachtrijen bij hulp- of servicebalies (wat moet je met hulp of service?), geen medewerkers meer. Geen boze mensen aan balies, maar gewoon thuis ontevreden.
Vroeger moest men naar vrienden rijden om gezellig bij te kletsen, terwijl men nu voortaan veelal via Facebook en Whatsapp zijn 'vriendschappen' onderhoudt. Scheelt weer een hoop vervuiling en brandstof  =D
Je hoeft niet eens meer helemaal naar de winkel te rijden (brandstof, tijd, parkeerruimte)  ;)
Kunt voortaan gewoon lekker thuis op de bank hangen ... onder een dekentje bij je omgekeerde bloempot. Hoe oldschool gezellig.

Elk nadeel hep sijn voordeel (J. Kruijf)

« Laatst bewerkt op: 2022/09/17, 12:46:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore