Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot  (gelezen 1584 keer)

nahjo

  • Gast
Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Gepost op: 2019/02/01, 09:49:41 »
Als eerste het woordje kan in het onderwerp moet de nadruk hebben  ;)
Ik heb een Toshiba notebook die altijd wat moeilijk doet wanneer het om een linux distro gaat maar met wat moeite is het wel redelijk goed te krijgen.
Gisteravond een update uitgevoerd (Xubuntu 18.04) waar ook updates voor Grub in waren verwerkt. Het gevolg was dat de dualboot (Grub) weg was en alleen windows ging opstarten. Een herstel met een live USB (herstel Xubuntu) leverde niets op. In de BIOS (oudere versie) is geen keuze waar het systeem mee moet booten. Heb de partitie maar verwijderd en ga verder onder Virtual Box.

A) het gaat dus om een update Xubuntu van Grub
B) het gaat ook om een vervelende HD Radeon Toshiba notebook

Puur ter info  :)


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/01, 09:54:44 »
Net even getest  met "sudo update-grub" op mijn octal-boot BTO laptop, geen probleem, ook even "sudo grub-install /dev/sda" gedaan, alles is goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/01, 11:33:13 »
Missende distro(s) in Grub?
sudo os-prober
sudo update-grub
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

nahjo

  • Gast
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/01, 11:47:00 »
Missende distro(s) in Grub?
sudo os-prober
sudo update-grub
Nee helaas ging van een werkend grub bootsysteem naar een gewoon windows opstart (geen grub)

Kreeg bij het updaten de vraag om bestaande configuratie te houden, wat ik dus heb gekozen, maar na de reboot kwam direct windows op.
Bij gelegenheid ga ik weer opnieuw beginnen want dualboot bevalt mij beter dan onder VBox draaien.

De enige versie die wel vlekkeloos op die notebook heeft gedraaid was LM17.3 xfce maar om weer naar die versie te gaan lijkt me nu ook weer niet het beste van het beste  ;)

Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/01, 13:49:24 »
Volgens mij kunnen er bij dual boot regelmatig bios en grub problemen voor.
Volgens mij hoort dat bij het concurentie-spelletje wat door verschillende OS-en gestreden wordt. Of in elk geval minstens omdat zij geen rekening met elkaar houden (best begrijpelijk zelfs) en het misschien zelfs wel lachen vinden dat het lastig wordt.

Naar mijn idee hoort dit gewoon een beetje bij dual-boot. In elk geval zie ik over dual boot bios/grub problemen al zo lang als ik hier zit zeer regelmatig topics voorbij komen.
Ikzelf draai linux stand-alone, en nooit grub problemen. Net zoals de vele mensen die ik ken met een andere OS stand-alone die ook geen bios problemen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/01, 13:52:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/01, 13:54:58 »
In elk geval zie ik over dual boot bios/grub problemen al zo lang als ik hier zit regelmatig topics voorbij komen.

Maar bij de gebruikers waarbij het wel goed gaat die hoor je hier niet!

Verkeerde conclusie dus.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/01, 13:57:40 »
Maar bij de gebruikers waarbij het wel goed gaat die hoor je hier niet!

Verkeerde conclusie dus.

Met de grote regelmaat waarmee dit voorbij komt afgezet tegen andere problemen (en geen problemen stand-alone) denk ik dat het zo'n verkeerde conclusie niet is. En de reden waarom is ook helemaal niet zo onredelijk (conflictmatige belangen).

Er zijn wat problemen die toch vaker naar voren komen dan gemiddeld. Dual-boot is er zo een. Net als bijvoorbeel nvidia schermdrivers.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/01, 13:59:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/01, 16:13:08 »
Maar bij de gebruikers waarbij het wel goed gaat die hoor je hier niet!
100% mee eens  =D
Aangezien het verder stil is omtrent 'een probleem vanwege update grub' mag je de conclusie trekken dat dit dus alleen op mijn notebook van toepassing is.
De boot volgorde is gewijzigd (Windowsbootmanager als eerste) en die kan ik niet wijzigen in de BIOS of met efibootmgr. Probleem is eerder ook al voorbij gekomen op deze notebook. De enige werkende oplossing tot nu toe is alles (W + L) opnieuw schoon installeren en dan werkt het weer tot het moment dat W of L in Uefi gaat hakken.
Sneu voor mij maar deze notebook is niet geschikt voor dualboot. Dat is het probleem  :'(
Toshiba Satelite C870D-116 HD Radeon 7310

Offline jolo

  • Lid
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/01, 19:35:50 »
Dat probleem komt me bekend voor. Een probleem dat kan gebeuren op een UEFI pc/laptop met Windows 10 in dual-boot met (X)ubuntu/Linux Mint. Als Het herstel met een (X)ubuntu live USB zoals in deze Ask Ubuntu inderdaad niets oplevert, dan kan dit probleem waarschijnlijk alleen opgelost worden in Windows 10. Namelijk zoals wordt uitgelegd in https://itsfoss.com/no-grub-windows-linux/

Nadat ik hier in de Windows 10 opdrachtprompt dat bcdedit commando had uitgevoerd, had ik na de reboot het grub menu weer terug. Tenminste op de hoofd pc uit mijn onderschrift. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

nahjo

  • Gast
Re: Let op! Update Grub kan problemen veroorzaken bij dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/01, 23:02:30 »
Dank jolo voor de gouden tip  :)
De bcdedit optie onder W10 die deed het dus ook bij mij.