Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met hardeschijf  (gelezen 669 keer)

gwen

  • Gast
probleem met hardeschijf
« Gepost op: 2007/10/14, 14:43:20 »
ik heb ubuntu op mijn pc geinstaleerd, nu alles is perfect verlopen (beter dan bij windows),
ik zit nog met een probleem.
In mijn pc zitten 2 hardeschijven  maar ik kan niets verwijderen van de schijven want het geeft dan de melding enkel lezen ?
wie weet hoe ik dit kan oplossen?
 Een van de hardeschijven is gesplitst in 2 op de ene stonden wat gegevens op en op de andere foto's nu zijn de foto's wel verdwenen en de gegevens op de ene partitie niet, op de partitie van de foto's staan nu wel dezelfde gegevens zoals op de hardeschijf met naam bestandssysteem.
hoe kan ik de twee partities verwijderen of leegmaken.
alvast bedankt.

Offline mcgyver

  • Lid
probleem met hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 15:29:19 »
Verhaal is mij niet zo duidelijk. Kan je het uitgebreider vertellen met meer details.

Geef de schijven namen en zeg wat op welke staat. Vertel ook wat je wil. Moeten de data (ook foto's dus) weg of niet? Hoe wil je de zaken verdeeld hebben? hoeveel partities? Dual boot of niet?

Offline vanadium

  • Lid
probleem met hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 15:32:33 »
Citaat
beter dan bij windows
Leuk. Dit hadden we verwacht!

Je moet ook nog wat leren over Ubuntu, en één ding is dat het systeem moeilijk door de gewone gebruiker kapot te krijgen is. Waarom? Omdat de gebruiker enkel kan doen en laten wat hij wil in zijn eigen home directory. Standaard kan hij elders niets, behalve kijken (zo restrictief is Linux nu ook niet). Wil je als gebruiker wat doen dat normaal niet mag? Dan moet je het vriendelijk vragen aan de root, de "systeembeheerder". Niet panikeren, die root, dat ben jij in dit geval (je hebt de PC geïnstalleerd) zelf. Alleen moet je je root petje optzetten: d.w.z., dingen doen onder root-bevoegdheid.

Wel opletten met die root-bevoegdheid. Je kan ermee je systeem inrichten zoals je wil, zelfs wars van alle conventies als je wil! Je kan er ook gans je systeem mee naar de vaantjes helpen, als je wil.

Even ter zake nu: hoe ga je nu aan jezelf als gebruiker rechten geven om op de tweede harde schijf te schrijven? Mijn advies is steeds: maak als root een directory op die harde schijf, geef die aan jezelf als user, en maak een link aan ernaartoe van in je home directory. Zo kan je rechtstreeks vanuit je home aan die schijf. Ik kan wel meer specifieke instructies geven als je dat wil én als ik meer weet.

Dat voor je eerste vraag.

Nu snap ik niet al te goed wat de toestand is van je tweede schijf uit je beschrijving. Ik kan wel een algemeen antwoord geven: partities verwijderen, aanmaken en wijzigen doe je (weer als root) met gparted (of met fdisk als je graag met de commandolijn werkt).

Vooraleer verder te gaan, kan je als je wil je huidige toestand eens posten. Dan kunnen we specifiek advies en instructies geven voor jou situatie. Om dit te doen open je een commando-terminal, je typt twee commando's en post de output hier (selecteer in terminal, rechts-klik, copy of ++C). Het eerste commando lijst alle partities op van je verschillende schijven. Het tweede commando leert ons welke partities waar gemount zijn in je bestandssysteem.

sudo fdisk -l
mount

de -l is de l van "list".

gwen

  • Gast
probleem met hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 19:41:51 »
probleem is opgelost
schijf moest nog ntfs compatibel gemaakt worden.
toch bedankt