Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix  (gelezen 52324 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Gepost op: 2008/07/29, 00:06:00 »
Zoals al eerder bekendgemaakt op het forum, is er helaas een opvolger gekomen van Automatix:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/29986

Dat installatiescript gaat ongetwijfeld weer veel slachtoffers maken. En hier op het forum de nodige raadselachtige probleemmeldingen veroorzaken.

@ de leden van Ubuntu-NL: het zou goed zijn, als er een officiële waarschuwing tegen Ultamatix zou komen. In de gedragscode/richtlijnen. Net zoals er vroeger een waarschuwing was tegen Automatix. Willen jullie daarvoor zorgen?

De redenen voor het afkeuren van dit installatiescript zijn de volgende:
1. Het installeert soms dingen op de verkeerde manier. Dat kan instabiliteit van Ubuntu veroorzaken.
2. Het voegt onbekende pakketbronnen toe, met ongecontroleerde inhoud. Joost mag weten wat je je daarmee op je nek haalt.
3. Het installeert instabiele versies van software-pakketten (nightly builds).
4. Als je het script hebt gebruikt, dan kunnen we je hier niet helpen. Een volledige schone herinstallatie van Ubuntu is dan de enige oplossing.
5. Ultamatix is overbodig: alles wat het doet, kun je ook op de veilige officiële manier doen. Met maar weinig extra moeite.

Offline woteb

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 00:09:38 »
Dus een oproep voor een officiële waarschuwing is op dit de status van jouw oproep?
Inhoudelijk ben ik het overigens met jou eens.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 00:13:25 »
Ik heb de titel aangepast, omdat het geen officiële waarschuwing is. Nog niet in ieder geval.  Dit zou voor verwarring kunnen zorgen.

Ik neig ook naar een waarschuwing, maar wil eerst zelf even uitzoeken hoe en wat. Als het programma hetzelfde is als automatix, dan is een waarschuwing wel op zijn plaats.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/29, 00:38:29 »
Een paar mensen met testmachines op loslaten ??
Wil wel meedoen met dit Pentium3-ke hoor...
Als er iemand mij zegt waar ik op moet letten.. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 01:08:52 »
Wat dingen uitgezocht:
Veel taalfouten op de site. Dat geeft al veel vertrouwen...

De code lijkt hetzelfde als de code van Automatix. Waarschijnlijk hebben ze "Automatix"consequent vervangen door "Ultamatix". In de broncode komen nog wel variabelen als AXHOME voor, exact hetzelfde als in Automatix.

Er wordt nog veel melding gemaakt van Gutsy in de scripts (Ook van Hardy). Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is op de werking hiervan (ze kunnen de noodzakelijke dingen veranderd hebben in Hardy), maar dat geeft ook al geen vertrouwen.

Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van --force-yes.
Er vindt geen foutenafhandeling plaats.
Voorbeeld:
function bansheeremove {
dpkg_check
if ! sudo apt-get remove --purge --assume-yes --force-yes banshee
then
AX_fatal "An apt-based error occurred and installation was unsuccessful";
fi
cleanup
}
Er zitten andere gekke fouten in:
function amarok2install {
dpkg_check
echo "Adding Amarok repository"
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.bak
sudo echo "deb http://ppa.launchpad.net/project-neon/ubuntu hardy main" >> /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install --assume-yes --force-yes amarok-nightly amarok-nightly-tools amarok-nightly-taglib
echo "Restoring sources."
sudo cp /etc/apt/sources.bak /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
}
sudo echo "iets" >> /bestand/waar/je/rootrechten/voor/nodig/hebt werkt niet.
Alleen het echo commando werkt dan met rootrechten, het toevoegen van de tekst aan het bestand niet. Dat gaat dus mis. Als dit hele script al als root draait, dan werkt het wel, maar dan is het gebruik van sudo sowieso overbodig.

Bewijs:
johan@desktop:/tmp$ sudo touch test
johan@desktop:/tmp$ sudo echo "test" >> test
bash: test: Permission denied
(De vraag om het wachtwoord heb ik eruit geknipt)

Volgende "probleem": er wordt gebruik gemaakt van "nightly" en testing repository's. Hier zit vaak zeer onstabiele software in waar nog druk aan gewerkt wordt. Dit komt rechtstreeks van de developer vandaan en is niet getest. Het is mogelijk dat je de volgende dag een geheel verbeterde, of juist verslechterde versie downloadt.
Er zit wel een voordeeltje aan, namelijk dat de programma's die je zo installeert wel nieuwer zijn dan degene die standaard in Ubuntu zitten.

Ook wordt de sources.list tijdelijk aangepast om bijv. iets van medibuntu te installeren.
Nadat dit gedaan is, wordt de originele sources.list weer hersteld.
Dit is misschien handig omdat je zo maar 1 programma installeert vanuit die repo en niet andere programma's die daar misschien ook in zitten, maar het grote nadeel is dat je helemaal geen (veiligheids!)updates meer krijgt voor die programma's.
Hetzelfde (geen updates) geldt ook voor de losse deb bestanden die ze van allerlei sites halen.

Er zitten vast nog wel meer fouten of gekke dingen in, maar dat zie ik later nog wel.
Voorlopig maakt het geen goede indruk op me.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 01:11:25 »
Haal de tekst 'Voorstel:' maar weer weg. Deze zooi moeten we absoluut tegen waarschuwen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/29, 01:14:07 »
Citaat van: Dennis
Haal de tekst 'Voorstel:' maar weer weg. Deze zooi moeten we absoluut tegen waarschuwen.
Done :)
Ik zal het topic ook meteen maar vastzetten bovenaan het forum.

Quatroking

  • Gast
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/29, 02:03:53 »
Ik heb hier dus nog nooit van gehoord, maar wat doet het nu precies? Vieze installatie van ubuntu?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/29, 02:13:14 »
Het zou een handige en snelle manier moeten zijn om extra programma's, spellen enz. toe te voegen aan Ubuntu.
In de praktijk is het niet nodig, omdat je bijna alles al via de in Ubuntu ingebouwde software (synaptic enz.) kan doen.
Veel erger is dat het programma nogal wat dingen op een verkeerde manier doet en dus je systeem om zeep kan helpen.

Dwarrel

  • Gast
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/29, 02:34:08 »
Zal ik anders even verse install doen van 8.04 ultamatix installeren en alles instaleren via dat dan updaten? kijke welke fouten ik krijg?

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/29, 09:52:11 »
Ja, dat van die nightly-builds en zo, dat doet wel HUIVEREN. :(

En dan effectief het terugzetten van de oude sources.list waardoor er geen updates meer komen voor dat programma.... brrr.
Als je natuurlijk het geluk hebt om net een fantastische versie te installeren, dan is het effect zoveel als "force-version" en dan zit je (voor een tijdje) gebeiteld en op rozen.  Maar die kans is me dan toch te klein...

Probleem is ook dat je achteraf NIET meer weet waar het allemaal vandaan komt... Probeer dan maar eens problemen op te lossen. Of is er ergens een bestandje dat de "installatie-geschiedenis" bijhoudt ?  En dan bedoel ik met bijhouden "langer dan tot aan de volgende reboot"...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/29, 10:26:43 »
Toch is het principe voor een dergelijke tool niet verkeerd.
Zoals Dell de pjuters ook aflevert met alle multimedia werkend zou dat met een script ook wel zo fijn zijn.
Zonder de beschrijving erbij niet te doen(bedenk al die namen maar eens als dvdlibcss ofzo) en dan nog omslachtig met een deel terminal en een deel synaptic.

maar ja dit gaat veel verder natuurlijk dan alleen die basisbehoefte.

Offline gijsisok

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/29, 13:28:25 »
Alsof dingen installeren met Hardy nog niet makkelijk genoeg is, zelfs met Feisty stelde het niks voor. Meteen bannen dit stuk rommel!

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/29, 19:47:47 »
Dave: het principe is prima. De uitvoering is waardeloos en onveilig.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/29, 22:39:15 »
@ Dennis: +1

Vooral bij een upgrade naar een nieuwere versie maak ik me hele grote zorgen. + Het blijven niet gecontroleerde repo's waar de makers van dat progje op onverwachte momenten hele gekke dingen mee zouden kunnen uitvoeren.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/30, 12:49:33 »
Niet alleen de repo's zijn een probleem. Het hele programma haalt rare fratsen uit met je systeem.

Edit: Topic verplaatst naar een plek waar hij beter thuishoort.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/30, 13:23:08 »
Een waardeloze versie van Toepassingen>installeren/verwijderen dus?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/30, 13:46:48 »
Citaat van: cumulus007
Een waardeloze versie van Toepassingen>installeren/verwijderen dus?
Inderdaad. Je hebt het niet nodig omdat er al zulke functionaliteit in Ubuntu zit. En je wil het niet hebben omdat het rotzooi is.

Offline chaos7

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/30, 21:36:00 »
nu heb ik er niet veel verstand van en misschien is het een domme opmerking maar kan je het niet als een soort van virus beschouwen omdat virussen bij Windows ook de gehele installatie erg instabiel kan maken?
hoe herken je stukjes software wat niet veilig is?
is alles wat in ubuntu 8.04 via installeren/verwijderen veilig?

ben pas een maandje of 2 op ubuntu en erg tevreden maar huiverig voor software wat niet helemaal pluis is

greetz
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/30, 21:49:15 »
Via de officiële repos haal je geen troep binnen, buiten die repos is niets gegarandeerd. Kwaadaardige scripts kunnen wel degelijk wat, als ze jou om het wachtwoord vragen.

Offline Dave

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/31, 02:09:15 »
Nou das misschien allemaal wat overdreven wat virussen betreft.
Op een eenvoudige manier installeer je van alles en nog wat.
En dat kan vaak best nuttig zijn vooral in multimedia zaken.

Probleem is meer dat je er later achter komt dat het niet samenwerkt met je eigen pakketbeheer en wil je later wat opwaarderen of verwijderen of wat ook het niet zo goed gaat.
En wat ik verder van hier lees dat ook je aanhankelijkheden in pakketbeheer niet meer kunnen deugen.
En dan krijg je dus probleem na probleem en als dergelijk probleem voor veel vragen zorgt op een forum en achteraf blijkt het door deze software veroorzaakt te zijn, dan steek je toch liever de energie in andere zaken.

Dacht het zo wat samen gevat te hebben.

Offline Hanssun

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/31, 07:24:37 »
Ik hou het toch bij de officiele Ubuntu , dus die troep komt er bij mij niet op :)

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/31, 08:32:27 »
Ik heb me eens flink ingelezen op hun site.
Technisch gezien hebben ze een grote sprong gemaakt sinds automatix.
Uiteraard zijn er nog enkele hiaten in hun hoofd-script, geven ze zelf ook toe.
Gezien de aard van het script is dit inderdaad niet aan te raden voor beginners.

Toch fijn dat er op dit forum over kan worden gesproken zonder dat het topic direct wordt gesloten.

Monk.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/31, 12:38:00 »
Man van linux wordt je al lui omdat dingen vaak voor je gedaan worden met paar commandos en als je dit gebruikt dan bereik je wel de toppunt van luiheid en instabiliteit blijkbaar.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/31, 19:28:35 »
Citaat van: Monkwarrior
Ik heb me eens flink ingelezen op hun site.
Technisch gezien hebben ze een grote sprong gemaakt sinds automatix.
Hun script lijkt anders nog heel veel op het oude automatix script. De problemen die er met automatix waren zijn er nog steeds met ultamatix. De grootste verandering is dat ze overal automatix vervangen hebben door ultamatix.
De meeste opmerkingen van hier gelden volgens mij nog steeds.

Citaat
Uiteraard zijn er nog enkele hiaten in hun hoofd-script, geven ze zelf ook toe.
Gezien de aard van het script is dit inderdaad niet aan te raden voor beginners.
Het is niet aan te raden voor iedereen, omdat het gewoon niet goed werkt en rare dingen uithaalt met je systeem.
Het idee voor dat script is misschien wel OK, maar de uitvoering is echt dramatisch slecht.
Niet gebruiken die zooi, hoe goed of slecht je bent met Ubuntu.

Citaat
Toch fijn dat er op dit forum over kan worden gesproken zonder dat het topic direct wordt gesloten.

Monk.
Gelegenheid tot vragen stellen of opmerkingen maken is wel belangrijk, zeker als het iets is wat je systeem kan slopen.