Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag een forum berichten censureren?  (gelezen 1549 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Mag een forum berichten censureren?
« Gepost op: 2011/04/27, 15:35:10 »
Ja.

ICT-jurist Arnoud Engelfriet beantwoordt op security.nl regelmatig juridische ICT-vragen. Dit keer ging het over het aanpassen van forumberichten. Zie het uitgebreide antwoord: http://www.security.nl/artikel/36930/1/Juridische_vraag%3A_Mag_forum_berichten_censureren%3F.html
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/27, 16:05:00 »
Een kleine toevoeging, het is daarbij volgens mij wel zo dat censureren betekent dat je bepaalde dingen mag schrappen. Het wijzigen van teksten, dat mag volgens mij niet zomaar. Dus als iemand een woord gebruikt dat volgens de forumregels niet is toegestaan mag je deze wel wissen (waarbij volgens mij moet worden aangegeven dat dit is gebeurd), maar je mag het niet zomaar vervangen door een ander, wel toegestaan woord, dan tast je namelijk het auteursrecht van de schrijver aan. Je legt dan namelijk iemand anders bij wijze van spreken woorden in de mond, en dat mag volgens mij dan weer niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/27, 16:07:00 door Thomas de Graaff »

Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/27, 16:35:42 »
op een forum mogen de berichten ook gewijzigd worden, echter mogen regels als "het beheer mag zonder opgave van reden berichten verwijderen of wijzigen" dus niet, want je moet een geldige reden hebben om de berichten te bewerken, en die reden moet je dus ook aangeven.

ook zie je vaak dat forum's niet melden dat een bericht is gewijzigd aan degenen die het geplaatst had, en dat moet wel.
berichten veranderen mag omdat de eigenaar en/of het beheer van een forum mag bepalen wat ze wel of niet toestaan op hun forum, maar wijzigingen moeten wel kenbaar gemaakt worden en er moet al vooraf aangegeven worden dat berichten gewijzigd worden in die situaties.

het mag gewijzigd worden, maar dan moet dus wel al in het forumregelement of de algemene gebruiksvoorwaarden zijn aangeven dat dit kan gebeuren.


met oog op wat Thomas zij, er mag wel een ander woord geplaatst worden, maar enkel als die de zelfde betekenis heeft, b.v.b. een iets netter woord,
een echt geheel ander woord mag inderdaad niet, en het mag ook enkel per woord worden vervangen, dus een woord vervangen door twee nettere woorden mag ook niet.
en de voorgaande regel dat wijzigen mag geld dus eigenlijk allen in de form van het verwijderen van stukken tekst, of vervangen van lossen woorden naar andere worden met de zelfde betekenis, en niet ook toevoegen van.

wel mag een gebruiker aangeven dat zijn of haar berichten gewijzigd mogen worden.
op een forum heb ik een gebruiker die aangaf dat dit mag om spelling en/of grammatica aan te passen, om zijn berichten beter leesbaar te maken.
maar dat mag dan weer enkel op verzoek van de gebruiker, en niet omdat het beheer het er wat netter uit wil laten zien.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/27, 16:39:17 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/27, 22:26:15 »
Hier zijn er woorden die automatisch aangepast worden, zoals bijvoorbeeld woorden die Windows en microsoft bashen. Probeer maar eens wind - hoos (aaneen wel te verstaan) te typen. Na het verzenden van je bericht zal je zien dat er een ander woord voor in de plaats is gekomen. namelijk: windows.

Wij als Forumteam verwijderen soms woorden/zinnen uit een bericht en dat word 99% van de keren wel aangegeven. Je kan dat trouwens ook zien onderaan het bericht als het aangepast is door iemand van het Forumteam.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/27, 23:24:14 »
Ik heb het artikel niet eens gelezen maar vind dat de beheerders van een forum altijd het recht hebben om dingen te censureren.
In de maatschappij worden bepaalde uitdrukkingen of uitspraken niet getolereerd, waarom moet dat op internet anders zijn?
Vuile worden als K*nker, Ho*r, Kloo*zak etc. gebruiken (gelukkig) het gros van de leden niet. Maar als iemand dat toch doet vind ik het niet meer dan normaal dat er ingegrepen word.
Zo praat je ook niet tegen je moeder! Dus wees niet zo slap om jezelf stoer te voelen achter je router.

Dingen als W1ndhoos: ja het zijn forum regels. Ik zal het ook vast weleens gebruikt hebben zonder erover na te denken. Ligt ook aan de context hoe het gebruikt word. Maar een filter om dat soort woorden naar een nette variant om te zetten vind ik ook een goede oplossing.
Zo behoed je mensen van een uitspraak die ze misschien niet eens zo kwaad bedoelde  :D


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/27, 23:33:50 »
In de forumsoftware zit een filter, die (te verwachten) basherige opmerkingen over een ander OS en haar browser automatisch omzet  :D

We halen wel eens dingen weg die in onze optiek niet kunnen, maar dat is zichtbaar in de post. Een enkele keer wijzigen we een statement in een mildere vorm, ook dat is zichtbaar, en meestens wordt dit met reden gezegd in de post. Waarmee het karakter van de post intact blijft.
Voor commentaar in deze kunt u altijd terecht bij forum@ubuntu-nl.org. We doen dit niet om te zeiken, maar om de goede sfeer te bewaren. Het is hier nl. geen moppersite, maar een fatsoenlijk forum van Linux/Ubuntu, en dit willen we uitstralen.

Waarvan akte  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline CasB

  • Lid
    • Mijn geekblog
Re: Mag een forum berichten censureren?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 14:02:18 »
Hier zijn er woorden die automatisch aangepast worden, zoals bijvoorbeeld woorden die Windows en microsoft bashen. Probeer maar eens wind - hoos (aaneen wel te verstaan) te typen. Na het verzenden van je bericht zal je zien dat er een ander woord voor in de plaats is gekomen. namelijk: windows.

Wij als Forumteam verwijderen soms woorden/zinnen uit een bericht en dat word 99% van de keren wel aangegeven. Je kan dat trouwens ook zien onderaan het bericht als het aangepast is door iemand van het Forumteam.



Wat als er nou een topic is over het weer, en er is een wind'hoos gesignaleerd? :P (j/k)

Het is niet meer dan logisch dat berichten worden bewerkt, als forum zijnde ben je verantwoordelijk voor datgene wat erop staat. Stel je voor dat alle open brieven die kranten/magazines ongezien gepubliceerd worden, dat zou een mooie boel worden.