Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.  (gelezen 5908 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #25 Gepost op: 2008/09/26, 20:04:48 »
Citaat van: nor
Citaat van: pjotr123
Makkelijk een etiket zetten op een EXT3-partitie doe je met e2label.

Voorbeeld voor partitie sda5, die je het etiket "appelflap" wil geven:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (zonder het woordje Code):
sudo e2label /dev/sda5 appelflapdruk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo.

Daarna volledige herstart van je PC.
Overal in je grafische omgeving heet sda5 nu appelflap, maar onder de motorkap heet hij nog steeds sda5.

Let op: e2label werkt alleen bij partities die geformatteerd zijn in EXT3 of EXT2.
Krijg je de benaming "appelflap" alleen op je eigen PC te zien? Of geldt dat voor elke PC dat je externe HD aansluit?
Het etiket zie je op elke computer waar je het ding op aansluit.  :-)

Ik heb er gelijk maar even een tip van gemaakt op de Tips en Trucs-pagina van m'n docu.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #26 Gepost op: 2008/09/28, 17:08:10 »
Ik heb 21 GB aan data naar externe HD gekopieerd. Toen ik de eigenschappen van deze schijf bekijk, bleek het dat hij 65 GB in het gebruik was :( Ik heb geen idee waar ongeveer 40 GB gebleven is. Onder Windows XP stond het zelf dat het 80 GB in het gebruik was.

Ook als ik de verborgende mappen/bestanden aanzet, kan ik geen verdacht vinden. Na herstarten van externe HD bleef het probleem zich voordoen. Komt het door EXT3-formaat?

Na het zoektocht, vond ik deze thread. Hier stond het dat EXT3 een soort dagboek bijhoudt, en daarom veel MB innemen. MAAR 40 GB aan onvindbare informatie kan ik me niet voorstellen. Graag hoor ik van iemand hoe het dat zit.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #27 Gepost op: 2008/09/28, 20:53:31 »
Ja, het probleem is opgelost. Blijkbaar reserveert EXT3 bij alle opslag 5% van totale HD voor Root. Mijn partitie was 932 GB groot, dus 0.05 * 932 GB = 46.6 GB aan reserving. Het klopt wel.

Gelukkig is het eenvoudig aan te passen. Wel eerst externe HD umounten, en uitzoeken welke /dev/ID het externe HD heeft.

Umounten => start terminal => typ "sudo tune2fs -m 0.5 /dev/???". Ik heb voor 0.5% gekozen, wat het ongeveer gelijk is aan 5 GB. Nu heb ik meer ruimte over :)

Meer informatie over tune2fs, typ je "man tune2fs" in terminal.