Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]  (gelezen 1462 keer)

sasa

  • Gast
Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]
« Gepost op: 2007/09/01, 18:39:13 »
Hallo,

Ik ben hier de zoveelste linuxnoob die wil beginnen met ubuntu maar zijn draadloos internet niet aan de praat krijgt...

Ik heb nu rechtsboven in de menubalk een "netwerkicoontje", en als je er op drukt heb je keuze tussen
- Wired Network
- Wireless Network
Linksys (en dan "signaalblokjes")

Nu is het echt vreemd, want ik heb soms 2 van de 5 blokjes signaal, maar als ik dan wil verbinden met mijn linksys krijg ik "no network connection".

Moet ik nog andere dingen bijpassen ofzo?


En effe off-topic: Kan ik er iets aan doen dat mijn PC niet kan afsluiten?
Als ik op shutdown druk, begint hij met afluiten, maar bij het "UBUNTU"-scherm valt hij stil!

Alvast erg bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/01, 22:17:18 »
Ik heb ook al 's voor je lopen zoeken, maar niet veel bruikbaars gevonden. Kijk eens op het enorm grote Engelstalige forum?
http://ubuntuforums.org

De ondersteuning voor draadloze kaarten zal in de komende versie van Ubuntu, 7.10 Gutsy Gibbon, sterk verbeteren. Die komt uit op 18 oktober.

Je zou voor de grap eens kunnen kijken of de huidige alfaversie (instabiel!) in de LiveCD-sessie al ondersteuning biedt voor je draadloze kaart (je hoeft 'm dus niet te installeren):
http://cdimage.ubuntu.com/releases/gutsy/tribe-5/gutsy-desktop-i386.iso

Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/02, 10:39:37 »
Bij mij werkt de D-Link perfect alsook op de andere pc de Belkin.
- Vanuit de Networkmananger gaat Belkin uitstekend, direct verbinding, het blauwe trapje wijst zo'n 90% linkkwaliteit aan en ik zit ver van de router.
- de D-Link moet ik configureren vanuit BEHEER... NETWERK onder Wireless.
A : ESSID : bvb in mijn geval wifi49
B : Uw wepkey verkregen door uw netwerkprovider, bvb 27c00D2003
C : De verbinding onder DHCP...

Dit is bij mij het geval, heb daar weinig of geen problemen mee, juist dat in beheer, Netwerk wel eens Wired ook wordt aangevinkt, dat is wel wat hinderlijk. Doch na afvinken draait de zaak weer normaal. Dit komt echter niet veel voor.
Dit is voor de 7.04 Feisty. Bij de Gutsy is dit probleem voorbij, wireless werkt beter en vlugger zonder haperen.
Doch was even niet mee door wat gesukkel met de pc en wacht nu de Béta van de Gutsy af.

Meer kan ik U er niet over meedelen.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

sasa

  • Gast
Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/02, 14:50:12 »
Johow! Het is gelukt! Ik zit nu op het net met mijn Linuxje! Ik heb wel eerst ndiswrapper gedownload en de drivers van de d-link- cd moeten halen. Daarna heb ik ook wel "manual configuration" moeten veranderen en bij Network settings Properties van de wireless verbinding van WEP ASCII naar Hexadecimaal zetten. Nu werkt het!!

Allemaal erg bedankt! Als ik nu mijn computer nog deftig zou kunnen afsluiten is mijn linuxdroom uitgekomen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless met D-link DWL-G510 [ubuntu 7.04]
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/02, 14:56:39 »
Goed dat je je internet aan de praat hebt!

Voor dat afsluiten zou je kunnen kijken of er een recenter BIOS beschikbaar is voor je moederbord. Een BIOS flitsen naar een versie van na 1-1-2000 wil nog wel eens helpen.

-toevoeging-
Bij de komende nieuwe versie 7.10 van Ubuntu, zul je ndiswrapper waarschijnlijk niet meer nodig hebben voor je internetverbinding.