Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden  (gelezen 12480 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Gepost op: 2009/05/14, 19:06:49 »
Ik zoek een handig rekenblad, met vooringevulde posten, voor het maken van een begroting voor een huishouden. Wie weet waar ik zoiets kan vinden?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 23:26:24 door Pjotr »

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/14, 19:16:39 »
Is dit misschien wat je zoekt wel in excel maar dat mag geen probleem zijn.

http://www2.computeridee.nl/downloads/200710/CID%20Vaste%20lasten.xls

Groeten,

Patrick

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/14, 21:55:21 »
Is dit misschien wat je zoekt wel in excel maar dat mag geen probleem zijn.

http://www2.computeridee.nl/downloads/200710/CID%20Vaste%20lasten.xls

Groeten,

Patrick

Ziet er goed uit! Bedankt.  :-)

Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/14, 22:34:59 »
Is dit misschien wat je zoekt wel in excel maar dat mag geen probleem zijn.

http://www2.computeridee.nl/downloads/200710/CID%20Vaste%20lasten.xls

Groeten,

Patrick

Ziet er goed uit! Bedankt.  :-)

Mmmmm, Ik zou de formule in P2 toch veranderen naar =ALS(AANTALARG(C2:N2)>0;O2/(AANTALARG(C2:N2));"") en deze slepen en/of kopiëren waar er staat =O??/12. Op deze manier wordt er altijd een correct gemiddelde berekent?  O0

Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/14, 23:19:37 »
Waar zie jij staan =O??/12
Ik heb ff naarstig zitten rondklikken in diverse kolommen en kan het niet vinden ??
Dus welke kolom of veld ?

BTW leuk en handig dingetje  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 23:23:15 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline hotrod

  • Lid
Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/15, 00:00:51 »
Waar zie jij staan =O??/12
Ik heb ff naarstig zitten rondklikken in diverse kolommen en kan het niet vinden ??
Dus welke kolom of veld ?

BTW leuk en handig dingetje  ;)

inderdaad ik zie geen enkele fout in de formules.
Inderdaad wel een leuk dingetje

Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/15, 04:50:17 »
Waar zie jij staan =O??/12
Ik heb ff naarstig zitten rondklikken in diverse kolommen en kan het niet vinden ??
Dus welke kolom of veld ?

BTW leuk en handig dingetje  ;)
Kijkt u eens in kolom P? De ?? na O staan voor een willekeurig getal. De formule O??/12 is slechts correct bij jaarlijkse betalingen zoals bijvoorbeeld bij een autoverzekering. Als u in de versie zoals die nu is 4 keer een maandloon invult van 3.000 € (we zijn half mei, dus april is uitbetaald) bekomt u een gemiddeld maandloon van 1.000 €? U mag dit een correcte versie vinden, zo'n foutmarges kan ik mij niet veroorloven?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 11:19:43 »
Ik heb dit handige rekenblad uiteraard omgezet in .ods. Ging prima.

Maar ik heb wel het volgende probleem: als ik het rekenblad nu open, als .ods dus, dan krijg ik een melding dat er macro's in zitten en dat dit potentieel onveilig is.

Nu heb ik alle vertrouwen in Computer Idee en in Linux, dus ik sta de macro's gewoon toe. Maar liever hou ik standaard de macrobeveiliging in Open Office hoog, dus met alle macro's uitgeschakeld.

Ik heb nu de volgende drie vragen, want van macro's weet ik niets af:

1. Om welke macro's gaat het?

2. Mis ik iets wezenlijks in de bruikbaarheid van het rekenblad, wanneer ik ze verwijder? Zo niet, hoe verwijder ik ze?

3. Als de macro's belangrijke functies vervullen: kan ik *op documentniveau* aangeven, dat macro's zijn toegestaan? Met andere woorden: kan ik de standaardbeveiliging van OO laten staan op "macro's altijd uitgeschakeld" (hoogste niveau van beveiliging), en dan toch alleen voor dit ene rekenblad macro's toestaan?

Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 12:10:42 »
Waar zie jij staan =O??/12
Ik heb ff naarstig zitten rondklikken in diverse kolommen en kan het niet vinden ??
Dus welke kolom of veld ?

BTW leuk en handig dingetje  ;)
Kijkt u eens in kolom P? De ?? na O staan voor een willekeurig getal. De formule O??/12 is slechts correct bij jaarlijkse betalingen zoals bijvoorbeeld bij een autoverzekering. Als u in de versie zoals die nu is 4 keer een maandloon invult van 3.000 € (we zijn half mei, dus april is uitbetaald) bekomt u een gemiddeld maandloon van 1.000 €? U mag dit een correcte versie vinden, zo'n foutmarges kan ik mij niet veroorloven?

Ik denk/vrees dat er bij jouw iets niet goed zit, of het fout gegaan bij het downloaden ??

Bij mij staat er nergens een ?
Wel staat er dit in de P kolom =O2/12 - =O3/12 - =O4/12 enz enz enz.

Bij Totaal Inkomsten staat er =SOM(P2:P16)

Zo heb ik alle kolommen door gelopen en vind nergens een vraagteken ?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 12:18:41 »

Ik denk/vrees dat er bij jouw iets niet goed zit, of het fout gegaan bij het downloaden ??

Bij mij staat er nergens een ?
Wel staat er dit in de P kolom =O2/12 - =O3/12 - =O4/12 enz enz enz.

Bij Totaal Inkomsten staat er =SOM(P2:P16)

Zo heb ik alle kolommen door gelopen en vind nergens een vraagteken ?



Misschien heeft het te maken met verschillende Officepakketten? Ik denk dat de analyse het beste kan gebeuren vanuit Open Office Rekenblad, na omzetting in .ods.

Iedereen hier heeft immers Open Office, maar lang niet iedereen heeft Microsoft Office.

Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/15, 12:32:49 »
Hmz
Ik heb alleen OOo, dat ding gedownload en meteen geopend.
Heb dus nix omgezet.
Zag/zie er ook ff de meerwaarde niet van omdat OOo hem perfect opent en ermee werkt.

Zal hem straks eens omzetten en kijken of dan de fout ontstaat.

BTW heb hetzelfde met die macro's en heb hem ook op vragen gezet.
Merk eigenlijk nix, of ik ze nu toelaat of weiger ??

Edit:
Nu met ingeschakelde macro's omgezet naar .ods en alles is nog net zo, dus nergens fouten of vraagtekens in de formules.
Denk dan dat het op dat punt bij hem is fout gegaan, geen macro's toelaten en dan omzetten ??
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 12:35:22 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/15, 12:34:52 »
Pjotr,

Er zit een macro in die niet word gebruikt. En al zeker niet onder linux heeft te maken met de VB detectie in Windows.
Je kan de macro gewoon negeren of weg gooien met marco's en dan Beheren.

Je zal hierdoor geen functie's of mogelijkheden verliezen.

Patrick

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/15, 12:44:06 »
OW en de formule in kolom P is inderdaad niet correct.
Het is exact hoe Pattattezak al eerder vermelde. Dit werkt alleen als het hele jaar is ingevuld, dan krijg je een gemiddelde in Kolom P

verander je dat in =ALS(AANTALARG(C2:N2)>0;O2/(AANTALARG(C2:N2));"") dan krijg telkens een gemiddelde wat netter is denk ik.



Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/15, 13:04:37 »
Pjotr,

Er zit een macro in die niet word gebruikt. En al zeker niet onder linux heeft te maken met de VB detectie in Windows.
Je kan de macro gewoon negeren of weg gooien met marco's en dan Beheren.

Je zal hierdoor geen functie's of mogelijkheden verliezen.

Patrick
De macro wordt wel degelijk gebruikt. Ook onder OoO. Of hoe verklaart u anders dat in kolom P (Ook in andere rijen en kolommen met formules) geen 0 staat? 0/12 geeft als uitkomst toch 0? De macro zit wel verborgen in de programmacode van het werkblad zelf. Om deze te verwijderen, opent u het werkblad, drukt Ctrl A daarna Ctrl C, opent u een nieuw werkblad en drukt Ctrl V. U slaat deze nieuwe werkmap op, maar deze zal wel nulletjes bevatten ....  ^-^
OW en de formule in kolom P is inderdaad niet correct.
Het is exact hoe Pattattezak al eerder vermelde. Dit werkt alleen als het hele jaar is ingevuld, dan krijg je een gemiddelde in Kolom P

verander je dat in =ALS(AANTALARG(C2:N2)>0;O2/(AANTALARG(C2:N2));"") dan krijg telkens een gemiddelde wat netter is denk ik.



Dan kon ik ook gewerkt hebben met de functie GEMIDDELDE?   ^-^ Moest mijn manier van werken goed begrepen worden, dit is dus helaas het geval niet  :'(, zou men er de mogelijkheden van inzien. Een voorbeeldje? Men kan voor aankoop van tuingerief het gemiddelde gaan berekenen op basis van het aantal reeds uitbetaalde maandlonen. Tuingerief wordt meestal niet het gehele jaar door aangekocht ... Nu, ik zal wel een verwarde manier van denken hebben.  ^-^  :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/15, 14:52:44 »
Leuke discussie! Zo komen we steeds een stapje verder om dit handige rekenblad te verbeteren.

Ik heb inmiddels de macro gewist via Extra - Macro's - Macro's beheren... - Open Office.org Basic - naamdocument - Beheren - blad 2: verwijderen.

Het volgende punt is de verbetering van de formule in kolom P. Kan ik de wijziging die Paddy4all en Pattatezak voorstellen, ook zo toepassen in Open Office Rekenblad in een .ods-bestand? Of is die formule specifiek voor een .xls-bestand?

Voor alle duidelijkheid voeg ik het door mij herziene .ods-bestand (zonder macro) bij dit bericht.

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/15, 16:29:22 »
Hier de aangepaste versie.

Kolom P is aangepast heb de achtergrond even rood gemaakt waar het is aangepast.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/15, 17:13:02 »
Hier de aangepaste versie.

Kolom P is aangepast heb de achtergrond even rood gemaakt waar het is aangepast.

Dank!  :-)

Een prima hulpmiddel nu; ik ga dit zeker gebruiken.

Voor de volledigheid heb ik de voorbeeldbedragen gewist en de oorspronkelijke kleur hersteld. In de bijlage zit mijn laatste versie.

Eigenlijk is dit een aardig mini-voorbeeld van hoe de ontwikkeling van open-bron programma's ook gaat.... De gemeenschap werkt samen om iets te verbeteren.  :-)

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/15, 17:34:33 »
Hier de aangepaste versie.

Kolom P is aangepast heb de achtergrond even rood gemaakt waar het is aangepast.

Dank!  :-)

Een prima hulpmiddel nu; ik ga dit zeker gebruiken.

Voor de volledigheid heb ik de voorbeeldbedragen gewist en de oorspronkelijke kleur hersteld. In de bijlage zit mijn laatste versie.

Eigenlijk is dit een aardig mini-voorbeeld van hoe de ontwikkeling van open-bron programma's ook gaat.... De gemeenschap werkt samen om iets te verbeteren.  :-)

Zo hoort het ook vind ik.
Ik heb zoveel gehad (en nog steeds) aan dit Forum toen ik net overstapte naar Ubuntu dat ik graag iets terug doe als ik dat kan.
Ben nog steeds aan het leren maar het word me ook steeds duidelijker. Vind ook dat de mensen hier erg behulpzaam zijn. :D
groet,

Pat

Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/15, 20:41:24 »
Leuke discussie! Zo komen we steeds een stapje verder om dit handige rekenblad te verbeteren.

Ik heb inmiddels de macro gewist via Extra - Macro's - Macro's beheren... - Open Office.org Basic - naamdocument - Beheren - blad 2: verwijderen.

Het volgende punt is de verbetering van de formule in kolom P. Kan ik de wijziging die Paddy4all en Pattatezak voorstellen, ook zo toepassen in Open Office Rekenblad in een .ods-bestand? Of is die formule specifiek voor een .xls-bestand?

Voor alle duidelijkheid voeg ik het door mij herziene .ods-bestand (zonder macro) bij dit bericht.
De toegevoegde macro (basic code) kan u onmogelijk verwijderen op deze manier? In kolom O staat =SOM(C??:N??) (Opnieuw staan de dubbele vraagtekens voor een willekeurig getal.) En toch staat er in geen enkele cel 0!! Opent u een nieuw rekenblad en typ in een willekeurige cel =SOM(kies maar uit). U zal zien dat er een 0 staat.

Ik zal mijn povere poging toevoegen, deze is zonder de basic code maar met aangepaste formules. U kan de formules niet zien tenzij u de beveiliging van het blad "Begroting" opheft. Er is geen paswoord voorzien. De hyperlink die verborgen zit achter "Keuze" zal niet meer werken. U dient het path naar onderstaand bestand aan te passen naar waar u het op uw pc heeft geplaatst. Enkel en alleen al aan de bestandsgrootte kan u zien dat de basic code is verwijdert.

Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/15, 23:33:42 »
Dit is idd heel leuk om mee te stoeien zeker ook ter lering en vermaak,
ik geef toe doe er te weinig mee om enig ervaring hierin te krijgen.
Dus waardeer dit zeer  ;)

@ Pattattezak
Ik bedoelde het niet negatief, maar wilde meekijken en eventueel verbeteren maar kon en kan nu nog steeds nergens een vraagteken ontdekken in de formules.
Daarom opperde ik dat het misschien op jouw pc mis gaat ??
Puur speculatief..

Ondertussen ga ik me zoon+vriendin heel blij maken hiermee.
Sja of verdrietig als ze nu eens alles op een rijtje zien staan  =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline hotrod

  • Lid
Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/16, 00:38:36 »
Misschien kijk ik verkeerd maar ik zie geen verschil tussen de 1 en de laatste versie (formules dan he)
Ik heb hem bekeken in open office als wel in exel.
Gemiddelde is een gemiddelde als je in twee maand 2000 euros hebt verdiend en  de rest verdien je niets dan klopt de formule gewoon bij mij (zowel in exel als in open office).

Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/16, 00:57:39 »
Gandyman,
Hopelijk vindt u niet dat ik het onsportief heb opgenomen. Ik zag dat u het niet begreep, maar ik ben te lomp om het op een efficiënte manier uit te leggen ...

Hotrod,
Er zou geen verschil mogen zijn zolang u geen JA selecteert in kolom Q. Maar geen verschil in formulering?? In het eerste bestand staat er in cel P2 =O2/12 In mijn bestand is de formulering in cel p2 als volgt: =ALS(Q2="JA";ALS(AANTAL($C$17:$N$17)>0;O2/(AANTAL($C$17:$N$17));"");ALS(O2<>"";O2/12;"")) Het verschil is misschien niet groot te noemen, maar het is er wel.   ;)  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/05/16, 18:33:10 door Pattattezak »

Re: [opgelost] Rekenblad voor begroting huishouden
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/16, 01:31:26 »
Gandyman,
Hopelijk vindt u niet dat ik het onsportief heb opgenomen. Ik zag dat u het niet begreep, maar ik ben te lomp om het op een effectieve manier uit te leggen ...

neuh vind nix onsportief  XD

Citaat
Hotrod,
Er zou geen verschil mogen zijn zolang u geen JA selecteert in kolom Q. Maar geen verschil in formulering?? In het eerste bestand staat er in cel P2 =O2/12 In mijn bestand is de formulering in cel p2 als volgt: =ALS(Q2="JA";ALS(AANTAL($C$17:$N$17)>0;O2/(AANTAL($C$17:$N$17));"");ALS(O2<>"";O2/12;"")) Het verschil is misschien niet groot te noemen, maar het is er wel.   ;)  =D
Sja nu valt het mij ook op, moest het nog wel iets vergroten .....
 =D =D =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D