Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor  (gelezen 1458 keer)

ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Gepost op: 2016/01/15, 18:01:22 »
Ik heb een oude computer zonder monitor waarop ik Ubuntu 15.10 wil installeren. Deze computer hangt in hetzelfde netwerk als mijn gewone werk-PC. Uiteindelijk wil ik op Ubuntu kunnen werken via putty of iets dergelijks. Maar is er überhaupt een mogelijkheid om Ubuntu geïnstalleerd te krijgen zonder monitor?

Vriendelijke groet,
Guido van Harten

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/15, 20:15:57 »
Volgens mij niet.
Gewoon even tijdelijk een monitor aansluiten, wanneer het is geïnstalleerd en de "remote" werkt, dan heb je deze niet meer nodig.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/16, 12:43:56 »
Uiteindelijk wil ik op Ubuntu kunnen werken via putty of iets dergelijks. Maar is er überhaupt een mogelijkheid om Ubuntu geïnstalleerd te krijgen zonder monitor?
Eventueel kan je de hardeschijf tijdelijk in een andere computer plaatsen, Ubuntu installeren inclusief ssh server en terug plaatsen in de computer zonder monitor.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/16, 14:50:47 »
Uiteindelijk wil ik op Ubuntu kunnen werken via putty of iets dergelijks. Maar is er überhaupt een mogelijkheid om Ubuntu geïnstalleerd te krijgen zonder monitor?
Eventueel kan je de hardeschijf tijdelijk in een andere computer plaatsen, Ubuntu installeren inclusief ssh server en terug plaatsen in de computer zonder monitor.

Kan dit eigenlijk wel straffeloos want dan heb je toch mogelijk de verkeerde drivers geïnstalleerd/geconfigureerd?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/16, 16:02:59 »
Kan dit eigenlijk wel straffeloos want dan heb je toch mogelijk de verkeerde drivers geïnstalleerd/geconfigureerd?
Geen probleem, Linux controleert dat bij het opstarten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu installeren op oude "lege" computer zonder monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/16, 19:03:00 »
Ik zou het ook gewoon even installeren met een monitor en toetsenbord (meer is niet nodig, eventueel een muis kan).
De pc zo instellen dat hij helemaal opstart met wat jij wilt als je de aanknop in drukt.
En als hij eenmaal draait kun je die pc van afstand bedienen met 'extern-bureaublad' vanuit . Remmina onder ubuntu mee geinstalleerd.

Vaker gewerkt met extern-bureaublad (onder win nog) en op zich werkt dat prima. Je kunt wel aanlopen tegen geluidsdriver-problemen als deze afwijkt binnen de twee betreffende pc's.
En let op dat vooral computernamen maar ook gebruikersnamen dermate verschillen zodat dit geen conflicten gaat opleveren.
En natuurlijk de pc meteen na installatie zo instellen dat hij na aanzetten ook met remmina te benaderen is.

Kan dit eigenlijk wel straffeloos want dan heb je toch mogelijk de verkeerde drivers geïnstalleerd/geconfigureerd?
Geen probleem, Linux controleert dat bij het opstarten.

Zo heb ik ook een linux verkregen op een oude laptop zonder dvd of usb-opstartmogelijkheid. Dat ging bij mij zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/16, 19:06:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore