Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zoveel smaken, zoveel verschillen  (gelezen 5867 keer)

Offline Timelord

  • Lid
zoveel smaken, zoveel verschillen
« Gepost op: 2011/03/29, 21:30:30 »
Ik verbaas me er over dat er zoveel verschillende Linux distro's zijn.
Ik krijg een link door: http://distrowatch.com
nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer !!.

Waarom zijn er zoveel verschillende versie's en is het echt zo dat ze onderling niet uitwisselbaar zijn
qua programma's ?

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/29, 21:41:13 »
Een ding hebben ze gemeen, de kernel. De schil eromheen verschilt en de pakket manager. Er zijn natuurlijk wel overeenkomsten, zoals de deb voor Debian, Ubuntu, Linux Mint etc. Zo ook de rpm voor Suse etc. Of heel basic de tarball. En de een vind pakket A belangrijker dan pakket B en omgekeerd. Dus inderdaad zoveel smaken, zoveel verschillen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/29, 21:44:53 »
Voor ieder wat wils.

Kijk, er zitten wat distro's tussen waarvan je je afvraagt: wat moet je ermee? Maar er zijn er ook die een bepaalde doelgroep aanspreken.
Een paar voorbeelden:

-Ubuntu: nieuwelingen
-Kubuntu: nieuwelingen (en KDE-liefhebbers)
-Linux Mint: nieuwelingen op haar eigen manier (maar is wel een afgeleide van Ubuntu)
-openSUSE: zoveel mogelijk tools voor een zo groot mogelijke doelgroep, zowel nieuwelingen als 'techneuten'
-Pardus Linux: making the most out of KDE en ook vooral op nieuwelingen gericht (plus hij is veel sneller dan Ubuntu of Kubuntu).
-MeeGo: mobiele apparaten en netbooks
-Mandriva: zoveel mogelijk tools voor een zo groot mogelijke doelgroep, zowel nieuwelingen als 'techneuten', plus een betaald pakket met extra's om zo winst te maken
-Red Hat en CentOS: serverdoeleinden en bedrijfsdoeleinden
-Slackware: de echte techneuten.
-Arch: nieuwelingen kennis laten maken met het techtneutgedeelde en rolling distro; rolling distro betekent dat elke nieuwe versie van een programma direct beschikbaar is

Onderling uitwisselbaar verschilt per distro. Er zijn een aantal pakkettypen, waarvan de meeste bekende zijn:

-DEB
-RPM
-Pisi

DEB wordt gebruikt op Debian en alle afgeleiden hiervan (Ubuntu, Linux Mint etc.). Deze pakketten zijn onderling uitwisselbaar.
RPM wordt gebruikt op openSUSE, Mandriva etc. RPM is soms onderling uitwisselbaar, maar soms ook niet. RPM is niet uitwisselbaar met DEB, hoewel je met het pakket 'alien' wel RMP>DEB of DEB>RPM kan doen, maar dit is niet altijd zonder risico's.
Pisi wordt alleen gebruikt op Pardus Linux en is niet uitwisselbaar met andere distro's.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/29, 21:57:47 »
en dan nog is er niet 1 geschikt voor mij en gebruik ik altijd een lege blokkendoos van 12 mb
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/29, 22:05:36 »
en dan nog is er niet 1 geschikt voor mij en gebruik ik altijd een lege blokkendoos van 12 mb

12 MB? Puppy Linux? DSL? ;)

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/30, 00:37:24 »
en dan nog is er niet 1 geschikt voor mij en gebruik ik altijd een lege blokkendoos van 12 mb

Hoezo? Gebruikt je Ubuntu in combinatie met Ratpoison? ;)
Of echt leeg? Dat kan ook, staat op de weblog van kmandla.wordpress.com

@Vistaus, die zijn te groot (MenuetOS of KolibriOS passen op een floppy) :D


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/30, 07:12:59 »
Ik las laatst een mooie blog in linuxmag.
Er zijn niet te veel distro's maar te weinig. Toen Windows Vista een ramp bleek te zijn, had de hele ict branche die op Windows vertrouwden geen stabiele oplossing. Als ubuntu 11.04 een ramp blijkt te zijn heb je nog opensuse, of linux mint. Dan heb je toch de nieuwste software! Als je ging downgraden naar XP liep je nog geen risico, nu wel want ie9 komt er niet voor XP. Dat zul je bij linux nooit merken.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/30, 08:00:41 »
Hey Vistaus, je vergeet nog een leuke: Debian.
Debian is niet gebruikersvriendelijker dan Ubuntu, maar wel een heel stuk lichter en sneller.
Ik gebruik dat op de meeste servers.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/30, 08:09:10 »
en dan nog is er niet 1 geschikt voor mij en gebruik ik altijd een lege blokkendoos van 12 mb

12 MB? Puppy Linux? DSL? ;)

mini iso alleen hoognodige met terminal
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/30, 10:48:05 »
Hey Vistaus, je vergeet nog een leuke: Debian.
Debian is niet gebruikersvriendelijker dan Ubuntu, maar wel een heel stuk lichter en sneller.
Ik gebruik dat op de meeste servers.

Ik zei al: "ik noem er een aantal". Ik ken er heus wel meer, ook zeker Debian, maar ik ga hier geen hele lijst zetten van distro's en doelgroepen, daar is Distrowatch voor. Ik noemde gewoon even wat voorbeelden om de TS zijn vraag te beantwoorden ;)

Offline Timelord

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/30, 11:00:17 »
Kijk, nu is me al weer meer duidelijker waar ik op moet letten en zo.  :)

Ik wil dat Pardus eens proberen, maar verder geloof ik dat ik me voorlopig maar als newbie tot de Ubuntu groep
moet beperken.  ;)

En wie weet, ooit, als ik er wat verder in ben, dat ik bewuster een keuze kan maken.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/30, 11:15:43 »
Ik zou eerst eens beginnen met Virtuele machines (VirtualBox is een leuke, als dat gratis moet, maar VMWare vind ik persoonlijk beter werken), als je nog geen keuze hebt.
Probeer ze stuk voor stuk uit, en maak dan je keuze.

Offline Tom

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/30, 11:28:16 »
Kijk, nu is me al weer meer duidelijker waar ik op moet letten en zo.  :)

Ik wil dat Pardus eens proberen, maar verder geloof ik dat ik me voorlopig maar als newbie tot de Ubuntu groep
moet beperken.  ;)

En wie weet, ooit, als ik er wat verder in ben, dat ik bewuster een keuze kan maken.

Datum van registratie:    2011/03/27, 19:53:58 < Dus nog zoveel te leren over Ubuntu dat andere distro´s  nog wel tijd hebben.
Ben zelf ook nog niet uitgeleerd dus. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Timelord

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/30, 11:43:40 »
Virtualbox heb ik pasgeleden ontdekt onder Windows. Werkt inderdaad goed ja. (ik had de Oracle versie)

Ik heb hier een ongebruikte laptop staan, dus ik kan naar hartelust Linux distro's installeren.
Lijkt me toch wat prettiger/sneller werken dan in een vbox, vooral omdat ik Linux nog niet zo goed ken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/30, 17:10:23 »
Ik zou eerst eens beginnen met Virtuele machines (VirtualBox is een leuke, als dat gratis moet, maar VMWare vind ik persoonlijk beter werken), als je nog geen keuze hebt.
Probeer ze stuk voor stuk uit, en maak dan je keuze.

VMWare is ook gratis.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/30, 17:11:29 »
Ik zou eerst eens beginnen met Virtuele machines (VirtualBox is een leuke, als dat gratis moet, maar VMWare vind ik persoonlijk beter werken), als je nog geen keuze hebt.
Probeer ze stuk voor stuk uit, en maak dan je keuze.

VMWare is ook gratis.

Maar een pain in the *ss om het te installeren in Linux.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/30, 17:16:02 »
Ik zou eerst eens beginnen met Virtuele machines (VirtualBox is een leuke, als dat gratis moet, maar VMWare vind ik persoonlijk beter werken), als je nog geen keuze hebt.
Probeer ze stuk voor stuk uit, en maak dan je keuze.

VMWare is ook gratis.

Maar een pain in the *ss om het te installeren in Linux.

Nee hoor had hem er zo op staan.
Even lezen en gewoon doen wat er staat en hop hij staat er op.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/30, 17:18:15 »
Heb het 2 keer geprobeerd. 1 keer op stabiele release, ging prima na even gegoogled te hebben hoe ik dat bestand moest openen. 2e keer op 11.04 maar geen enkel iets lukt, hoewel het sommige met een kernelpatch wel is gelukt. Maar dan moet je wel weten hoe je die kernelpatch moet toepassen. En zelfs op 10.10 schijn je te moeten patchen volgens een aantal mensen, dus vind dat niet zo gebruiksvriendelijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/30, 17:36:14 »
Heb ik niet hoeven doen.
Heb gewoon gedaan wat er stond en iedere keer is het in 1x gelukt.

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/30, 18:34:43 »
Ubuntu heeft natuurlijk het voordeel van relatief veel gebruikers en een aantal fora (zoals deze :)). Mijn ervaring is dat eerst veel ervaring opdoen met Ubuntu kan helpen als je later andere distributies wilt proberen.

Overigens leven Timelords vrij lang (Dr. Who al 907 jaar) dus je hebt vast wel genoeg tijd om alle distributies die er zijn uit te proberen :D.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/30, 18:47:20 »

nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer !!.

Waarom zijn er zoveel verschillende versie's en is het echt zo dat ze onderling niet uitwisselbaar zijn
Over bomen gesproken, klik voor de gein eens op het plaatje aan de rechterkant: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution#History
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/30, 20:42:00 »

nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer !!.

Waarom zijn er zoveel verschillende versie's en is het echt zo dat ze onderling niet uitwisselbaar zijn
Over bomen gesproken, klik voor de gein eens op het plaatje aan de rechterkant: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution#History

Alleen Debian al... :o

Offline Timelord

  • Lid
Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/30, 21:24:00 »
Ik heb net virtualbox er weer op gezet. Ik vind het fijn om te gebruiken, dus voorlopig maar even niks anders.  ^-^

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/30, 22:57:55 »
Ik heb net virtualbox er weer op gezet. Ik vind het fijn om te gebruiken, dus voorlopig maar even niks anders.  ^-^

Als je klaar bent met het bekijken van de verschillende distro's kun je nog verder :P
Een ubuntu-blokkendoos installatie en dan zijn er -tig verschillende window managers.
Woteb heeft verschillende dingen gepost in het forum over hoe je zoiets doet.
Ik las dat je vrij nieuw bent met linux, dan is het sowieso geen gek idee.
Je steekt er ontzettend veel van op.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: zoveel smaken, zoveel verschillen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/31, 09:32:01 »
Ik zou eerst eens beginnen met Virtuele machines (VirtualBox is een leuke, als dat gratis moet, maar VMWare vind ik persoonlijk beter werken), als je nog geen keuze hebt.
Probeer ze stuk voor stuk uit, en maak dan je keuze.

VMWare is ook gratis.
Maar die gratis versie is wel het minst functioneel.
En VMWare heb ik eigenlijk onder OS X draaiend, niet onder Linux, want Linux wil ik zo licht mogelijk houden.