Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia drivers  (gelezen 3290 keer)

nvidia drivers
« Gepost op: 2008/02/16, 08:56:13 »
Iemand ervaringen met de geforce drivers van nvidia website? Ik heb namelijk altijd al die restricted drivers gebruikt!
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Offline siegi

  • Lid
nvidia drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 13:55:42 »
Je kan beter gewoon de nvidia driver gebruiken die restricted driver manager je aanbied. Dit is veel gemakkelijker.
Anders zal bij elke kernel upgrade je grafische omgeving niet meer opstarten. En zal je dus steeds vanuit tekst mode opnieuw de nvidia driver moeten installeren.

Persoonlijk gebruik ik wel de driver van de nvidia website maar dat is omdat ik een redelijke recente kaart heb die anders niet goed werkt.

nvidia drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/17, 09:33:09 »
De restriced driver is die van NVIDIA maar dan geïntegreerd in ubuntu packages.

Zolang de restricted driver werkt, is er geen reden om die van de website te gebruiken tenzij je altijd de aller laatste nieuwe versie wil gebruiken. Maar ja, dan ga je ook weer terug naar het windows-tijdperk...

mandje

  • Gast
nvidia drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 13:38:13 »
Mmm,
Verse install op een HP notebook met Geforce 8400M GS. Restricted driver doet het aardig bij gebruik 1 scherm. (hoewel altijd opstartend 1 resolutie lager dan de 1440x900 van het scherm).
Bij configureren 2e scherm wordt het een rommeltje. Hoofdscherm resolutie past niet meer binnen kader en secundair scherm krijgt veel lager dan de 1680x1050 die is ingesteld.
'nvidia-settings' package geprobeerd maar die geeft melding dat die de met de chipset weinig kan.
Dadio's opmerking doet vermoeden van niet maar zou de website driver verbetering kunnen brengen?

nvidia drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 14:36:34 »
Citaat van: mandje
Mmm,
Verse install op een HP notebook met Geforce 8400M GS. Restricted driver doet het aardig bij gebruik 1 scherm. (hoewel altijd opstartend 1 resolutie lager dan de 1440x900 van het scherm).
Bij configureren 2e scherm wordt het een rommeltje. Hoofdscherm resolutie past niet meer binnen kader en secundair scherm krijgt veel lager dan de 1680x1050 die is ingesteld.
'nvidia-settings' package geprobeerd maar die geeft melding dat die de met de chipset weinig kan.
Dadio's opmerking doet vermoeden van niet maar zou de website driver verbetering kunnen brengen?
Hier een nvidia 7300 go op de laptop. 2e schem geen probleem met restricted drivers. Heb je al eens: "gksudo nvidia-settings" geprobeerd? Daar kan je alle instellingen aanpassen ;)
Op de chat te vinden als debiantux

mandje

  • Gast
nvidia drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 17:30:03 »
Citaat van: kebabfish
Hier een nvidia 7300 go op de laptop. 2e schem geen probleem met restricted drivers. Heb je al eens: "gksudo nvidia-settings" geprobeerd? Daar kan je alle instellingen aanpassen ;)
Oh op die fiets.. Jemig..dat gaat beter. Bedankt voor de hint. Heel fijn zoals het nu blijkt te kunnen werken. Top. :)

Wel heel erg zoeken dan naar een fatsoenlijke tool die je de boel goed laat instellen. Mensen met minder geduld en ervaring dan ik waren allang afgehaakt. De gui geeft de indruk dat je geheel grafisch via gui-menu's kan configureren maar blijkt dat wat je echt nodig hebt via de console naar voren moet halen. Voelt als bedrog. En het gaat hier om de instelling van een basis-onderdeel op gangbare hardware. Niet een luxe exotisch extraatje.
Ubuntu is nog echt niet for the masses op deze manier stel ik helaas vast. Bill kan rustig gaan slapen. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nvidia drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/18, 17:39:59 »
Citaat van: mandje
Wel heel erg zoeken dan naar een fatsoenlijke tool die je de boel goed laat instellen. Mensen met minder geduld en ervaring dan ik waren allang afgehaakt. De gui geeft de indruk dat je geheel grafisch via gui-menu's kan configureren maar blijkt dat wat je echt nodig hebt via de console naar voren moet halen. Voelt als bedrog. En het gaat hier om de instelling van een basis-onderdeel op gangbare hardware. Niet een luxe exotisch extraatje.
Ubuntu is nog echt niet for the masses op deze manier stel ik helaas vast. Bill kan rustig gaan slapen. ;)
Tja... Daarvoor hebben we het forum dan, zou ik zeggen... Makkelijker kunnen we het niet maken, en persoonlijk vind ik de forumhulp makkelijk toegankelijk.

Overigens: deze kwestie ligt aan fabrikant Nvidia, want de afstelmogelijkheid is gekoppeld aan de beperkt ondersteunde fabrieksdriver van Nvidia zelf. Als het gaat om een videokaart met een open-bronstuurprogramma, zoals de videokaartjes van Intel, dan kun je alles wel degelijk geheel grafisch instellen.

Ubuntu "nog niet voor de massa's": jouw woorden, op basis van een beetje ervaring met Ubuntu. Kort door de bocht, vind ik: hoe lang heb je erover gedaan om Windows te leren kennen?

Groet, Pjotr.

nvidia drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 20:42:52 »
Citaat van: mandje
Citaat van: kebabfish
Hier een nvidia 7300 go op de laptop. 2e schem geen probleem met restricted drivers. Heb je al eens: "gksudo nvidia-settings" geprobeerd? Daar kan je alle instellingen aanpassen ;)
Oh op die fiets.. Jemig..dat gaat beter. Bedankt voor de hint. Heel fijn zoals het nu blijkt te kunnen werken. Top. :)

Wel heel erg zoeken dan naar een fatsoenlijke tool die je de boel goed laat instellen. Mensen met minder geduld en ervaring dan ik waren allang afgehaakt. De gui geeft de indruk dat je geheel grafisch via gui-menu's kan configureren maar blijkt dat wat je echt nodig hebt via de console naar voren moet halen. Voelt als bedrog. En het gaat hier om de instelling van een basis-onderdeel op gangbare hardware. Niet een luxe exotisch extraatje.
Ubuntu is nog echt niet for the masses op deze manier stel ik helaas vast. Bill kan rustig gaan slapen. ;)
Ik ben begin november begonnen met ubuntu ;) Beetje zoeken helpt vaak veel, al moet je wel weten waar te zoeken natuurlijk. Ik heb zelf een starter gemaakt met dat commando, zodat ik simpel de instellingen kan aanpassen. Werkt natuurlijk erg handig.
Op de chat te vinden als debiantux

mandje

  • Gast
nvidia drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 00:52:13 »
Citaat van: pjotr123
Tja... Daarvoor hebben we het forum dan, zou ik zeggen... Makkelijker kunnen we het niet maken, en persoonlijk vind ik de forumhulp makkelijk toegankelijk.

Overigens: deze kwestie ligt aan fabrikant Nvidia, want de afstelmogelijkheid is gekoppeld aan de beperkt ondersteunde fabrieksdriver van Nvidia zelf. Als het gaat om een videokaart met een open-bronstuurprogramma, zoals de videokaartjes van Intel, dan kun je alles wel degelijk geheel grafisch instellen.

Ubuntu "nog niet voor de massa's": jouw woorden, op basis van een beetje ervaring met Ubuntu. Kort door de bocht, vind ik: hoe lang heb je erover gedaan om Windows te leren kennen?
'Hoe lang ik er over heb gedaan om Windows te leren kennen'  Is dat relevant dan?  Waarom een treurig produkt maatgevend laten zijn?
Als Ubuntu een inspirerend produkt neer wil zetten zal ze toch uit de schaduw van die ouderwetse winstmaximaliserende moloch uit Redmond moeten treden.

Beetje fris denken misschien?
Tuurlijk is het wel makkelijker te maken. Als de Linux gemeenschap en vooral Ubuntu nou es die slachtofferrol achter zich laten en in plaats daarvan gebruik maken van hun potentie. Altijd dat gejammer over die nare hardware-fabrikanten die het vertikken bruikbare code bij hun spul te leveren. Al jarenlang...beeeuuuhh.

Kweetniet hoor. Maar als je overtuigd bent van hoe goed je produkt de mensheid wel niet kan dienen dan doe je er toch alles aan om dat zoveel mogelijk te realiseren? Onder de douche bedenk ik dan dat het de gemiddelde pc-gebruiker een weldaad zou zijn als ie bruikbaar hardware aankoop advies op de Ubuntu site zou kunnen krijgen. Een stroom schema leidt je van 'waar gebruikt u hem voor' tot aan een boodschappenlijstje met de hardware die gaat werken met Ubuntu.
Aan zoiets kan Canonical toch wel wat man/vrouwkracht besteden?

Wat denk je dat mensen vinden van een bedrijf dat software levert die werkelijk innovatief en nuttig is PLUS daarbij de verantwoording neemt om aan te geven hoe die software zonder gezeik draaiende te krijgen en te houden is.
Apple kan het en dwingt de klant naar eigen overprijsde en gelikte hardware.
Ubuntu zou het kunnen. De klant een duidelijk overzicht geven van welke hardware de software belofte inlost met het minste gezeik en tegen een scherpe prijs.

Binnen 5 jaar is dan de hele markt naar de hand gezet van Ubuntu. Consumenten willen niets liever dan een makkelijke en goedkope oplossing voor hun ict behoeftes (terecht) en bedrijven willen verkopen. Hardware fabrikanten zullen staan te dringen om maar een Ubuntu Certified stickertje te mogen voeren.

Ik zou bijna 1 van van Gaal's bekendere uitspraken gaan quoten maar toch maar niet.
En het gebruik van het werkwoord zeiken ligt aan vrij lang in Amsterdam gewoond te hebben.

nvidia drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/19, 07:39:55 »
Ik wil niet veel zeggen, maar er is al een documentatie met hardware wat geschikt is voor ubuntu. En het is zeker lastig om een ATI kaart te laten werken, als de fabrikant geen drivers levert. Hoe krijg je hem dan aan het werk? Ik vind dat de personen die de ubuntu drivers ontwikkelen zeer goed werk leveren op dat gebied, maar het zou niet nodig moeten zijn.
Op de chat te vinden als debiantux

oscar

  • Gast
nvidia drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/21, 14:29:28 »
zojuist ubuntu geinstalleerd, werkt goed.
kreeg nieuwe driver aangemeld voor mijn NVIDIA GeForce MX-440 videokaart.
Deze geinstalleerd, waarna ubuntu niet meer opstart.
Mijn tft scherm geeft de melding `buiten bereik`

Hoe kan ik de oude driver herstellen, wie kan mij helpen,
...help

Het werkt weer, met behulp van

https://help.ubuntu.com/community/Latest_Nvidia_Dapper

Opgelost!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nvidia drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/21, 14:35:39 »
Citaat van: oscar
zojuist ubuntu geinstalleerd, werkt goed.
kreeg nieuwe driver aangemeld voor mijn NVIDIA GeForce MX-440 videokaart.
Deze geinstalleerd, waarna ubuntu niet meer opstart.
Mijn tft scherm geeft de melding `buiten bereik`

Hoe kan ik de oude driver herstellen, wie kan mij helpen,
...help
Geen zorgen, komt goed. Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen

Kies de "nv" driver. Verder geen eigen keuzes maken.

Overigens: je kunt ook kijken of het toch wil werken met de "nvidia" driver. Probeer dat eerst, zou ik zeggen. Dat dus eerst selecteren in de vragenriedel. Heeft het geen succes, pak dan alsnog de "nv".

Groet, Pjotr.

Offline bootrob

  • Lid
nvidia drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/21, 23:24:15 »
Citaat van: mandje
Citaat van: pjotr123
Tja... Daarvoor hebben we het forum dan, zou ik zeggen... Makkelijker kunnen we het niet maken, en persoonlijk vind ik de forumhulp makkelijk toegankelijk.

Overigens: deze kwestie ligt aan fabrikant Nvidia, want de afstelmogelijkheid is gekoppeld aan de beperkt ondersteunde fabrieksdriver van Nvidia zelf. Als het gaat om een videokaart met een open-bronstuurprogramma, zoals de videokaartjes van Intel, dan kun je alles wel degelijk geheel grafisch instellen.

Ubuntu "nog niet voor de massa's": jouw woorden, op basis van een beetje ervaring met Ubuntu. Kort door de bocht, vind ik: hoe lang heb je erover gedaan om Windows te leren kennen?
'Hoe lang ik er over heb gedaan om Windows te leren kennen'  Is dat relevant dan?  Waarom een treurig produkt maatgevend laten zijn?
Als Ubuntu een inspirerend produkt neer wil zetten zal ze toch uit de schaduw van die ouderwetse winstmaximaliserende moloch uit Redmond moeten treden.

Beetje fris denken misschien?
Tuurlijk is het wel makkelijker te maken. Als de Linux gemeenschap en vooral Ubuntu nou es die slachtofferrol achter zich laten en in plaats daarvan gebruik maken van hun potentie. Altijd dat gejammer over die nare hardware-fabrikanten die het vertikken bruikbare code bij hun spul te leveren. Al jarenlang...beeeuuuhh.

Kweetniet hoor. Maar als je overtuigd bent van hoe goed je produkt de mensheid wel niet kan dienen dan doe je er toch alles aan om dat zoveel mogelijk te realiseren? Onder de douche bedenk ik dan dat het de gemiddelde pc-gebruiker een weldaad zou zijn als ie bruikbaar hardware aankoop advies op de Ubuntu site zou kunnen krijgen. Een stroom schema leidt je van 'waar gebruikt u hem voor' tot aan een boodschappenlijstje met de hardware die gaat werken met Ubuntu.
Aan zoiets kan Canonical toch wel wat man/vrouwkracht besteden?

Wat denk je dat mensen vinden van een bedrijf dat software levert die werkelijk innovatief en nuttig is PLUS daarbij de verantwoording neemt om aan te geven hoe die software zonder gezeik draaiende te krijgen en te houden is.
Apple kan het en dwingt de klant naar eigen overprijsde en gelikte hardware.
Ubuntu zou het kunnen. De klant een duidelijk overzicht geven van welke hardware de software belofte inlost met het minste gezeik en tegen een scherpe prijs.

Binnen 5 jaar is dan de hele markt naar de hand gezet van Ubuntu. Consumenten willen niets liever dan een makkelijke en goedkope oplossing voor hun ict behoeftes (terecht) en bedrijven willen verkopen. Hardware fabrikanten zullen staan te dringen om maar een Ubuntu Certified stickertje te mogen voeren.

Ik zou bijna 1 van van Gaal's bekendere uitspraken gaan quoten maar toch maar niet.
En het gebruik van het werkwoord zeiken ligt aan vrij lang in Amsterdam gewoond te hebben.
Ik ben het wel voor een groot deel met mandje eens, ik begon in de 70er jaren met een 4bits processortje op een bordeje met 20 hex toetsjes daarna kwam MSDOS van Bill, code intikken, code intikken. Wat waren we blij  dat er operatingsystems kwamen waarbij dat niet meer nodig was. Alle magazines, insiders en lieden die zijdelings betrokken waren bij computers, he, he, daar zijn we van af. By the way, we droomden toen ook van het papierloze kantoor, lachertje achteraf. Nu schrijven we 2008, even kort door de bocht, we kloppen nog steeds code in, in mijn geval kort door het pas beginnen met Linux.

Ik ben vastbesloten door te gaan met Linux en waardeer de hulp van het forum dan ook zeer, maar ik wilde bovenstaande toch even gezegd hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nvidia drivers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/21, 23:31:35 »
Citaat van: bootrob
Nu schrijven we 2008, even kort door de bocht, we kloppen nog steeds code in, in mijn geval kort door het pas beginnen met Linux.

Ik ben vastbesloten door te gaan met Linux en waardeer de hulp van het forum dan ook zeer, maar ik wilde bovenstaande toch even gezegd hebben.
Als je bij die nieuwe flaptop die je hebt besteld, de handleiding volgt die ik je in een ander draadje heb gegeven, dan hoef je waarschijnlijk geen letter code in te kloppen. Ook na de installatie niet.

Installeren van Ubuntu is een stuk eenvoudiger dan Windows installeren, dat roep ik hard. Behalve als je pech hebt, zoals jij. Dat is vervelend voor je. Ik waardeer je doorzettingsvermogen.

Groet, Pjotr.