Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64  (gelezen 6039 keer)

Offline JvH

  • Lid
[OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Gepost op: 2009/04/20, 13:37:18 »
Ik loop al een hele tijd rond met het idee om over te stappen op de 64 bits versie van Ubuntu. Tot nu toe heb ik er nog van afgezien omdat ik hier en daar op dit forum geluiden oppikte van dingen die minder werken in de 64 bits versie (o.a. Flash).

Nu Jaunty, en daarmee een kersversie volledige herinstallatie, voor de deur staat is wederom de tijd gekomen om een keuze te maken: blijf ik op 32 bits werken, of stap ik over op 64 bits?
Mijn vraag is dus, met name aan de mensen die al (uitvoerig) hebben getest met Jaunty 64, of er nog steeds dingen zijn die in de 32 bits versie wel, en in de 64 bits versie niet (goed) werken.

PS: Ik heb 4GB RAM en een Core2 Duo in mijn PC, dus ik zou het in principe moeten kunnen draaien :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 16:08:27 door JvH »

Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/20, 13:41:23 »
Ubuntu 8.10 met KDE 4.2 (64 bits) een tijd geleden "getest". Alles werkte prima, geen echte problemen tegen gekomen. Het enige wat ik echt merkte was dat mijn 1Gbtje wel erg snel vol kwam te zitten :P Maar gezien de 4 Gb die jij hebt moet dat wel goedkomen.

Maar probeer het eens zou ik zeggen. Ik merkte wel wat snelheidsverschil, en als je ook nog eens overstapt op jaunty lijkt je pc ineens te vliegen  =D
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Mark81

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/20, 15:44:22 »
Ik draai nu ongeveer een maandje Jaunty 64-bits naar volle tevredenheid. Wat betreft je vraag naar verschillen 64-bits vs 32-bits, volgens mij ga je geen problemen ondervinden door de 64 bits versie te kiezen. Sterker nog, wil je dat die 4GB ten volle benut worden, ga dan gewoon voor de 64-bits.

Ik heb na de installatie gewoon het lijste gevolgd om de multimedia compleet te maken en heb geen problemen ondervonden met Flash, Java en dergelijke. Volgens mij ging het nog soepeler dan bij 8.10 en zeker niet moeizamer dan bij een 32 bits versie. Mijn advies is dus om gewoon over te stappen naar de 64-bits versie!

Offline JvH

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/20, 16:06:15 »
Citaat van: kebabfish
Maar probeer het eens zou ik zeggen.
Inderdaad, da's het mooie van Ubuntu... maar ik dacht: als iemand op voorhand al aan kan geven dat bepaalde dingen niet werken dan kan ik mezelf mooi tijd besparen :)
Ik wacht sowieso tot de daadwerkelijke release voor ik aan het downloaden en installeren sla.

Citaat van: Mark81
Ik heb na de installatie gewoon het lijste gevolgd
Bedoel je Pjotr's lijstje?

Offline Mark81

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/20, 17:51:11 »
Ja, werkt perfect!

Slim om even te wachten tot daadwerkelijke release. Succes ermee iig!  :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/20, 18:05:26 »
64 bit werkt hier perfect.

Wat kebabfish zegt over geheugen gebruik kan ik bevestigen. 64 bit gebruikt iets meer geheugen omdat bepaalde zaken van 32 naar 64 bit worden uitgerokken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/20, 18:32:17 »
64 bit werkt hier perfect.

Wat kebabfish zegt over geheugen gebruik kan ik bevestigen. 64 bit gebruikt iets meer geheugen omdat bepaalde zaken van 32 naar 64 bit worden uitgerokken.


Dat is inderdaad iets wat direct opvalt, maar met 4 gig geheugen (of 2 gig) maakt dat niet uit. En de topicstarter beschikt over 4 gig.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/20, 20:17:24 »
Gemiddeld tot 10% meer geheugen ja.
Maar dat maakt niet zo heel veel uit als je 4 GB hebt. Door de overstap naar 64 bit heb je immers al 1 GB extra gekregen. 32bit ziet maar 3 GB.

Hier werk ik al tijden met 64bits versies van Ubuntu en dat bevalt heel goed.

Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/21, 11:11:34 »
@Johan van Dijk
Citaat
32bit ziet maar 3 GB.

is dat zo Johan van Dijk ?

Een 32-bit adres register betekent dat 2\32 adressen , oftewel 4 GB RAM geadresseerd kan worden.
Oftewel de range van een integer waarde die kan worden opgeslagen is 32 bit loopt van 0 tot 4,294,967,295.

Dus een processor met 32-bit geheugen adressen heeft direct toegang tot 4 GB of Byte-adresseerbaar geheugen.
https://help.ubuntu.com/community/32bit_and_64bit

Dus om optimaal je geheugen te gebruiken zou je theoretisch net zo goed 32 bit kunnen installeren.
64 bit gebruikt nu eenmaal meer geheugen bij normaal gebruik....

Je zou in theorie wat snelheids winst kunnen hebben met 64 bit echter of je dit wezenlijk merkt is nog de vraag .

nog een paar kleine note's om rekening mee te houden:

* NOTE: The 32-bit Linux kernel can be recompiled to handle up to 64GB of RAM if you're particularly concerned about staying 32-bit.

** NOTE: Although 64-bit Linux distributions do include a natively-compiled Linux kernel and several natively-compiled key applications, not every package in a 64-bit Linux distribution is 64-bit. The 32-bit library files and many 32-bit applications still exist and are used on a regular basis, so the idea that a 64-bit distribution is "native" is really a misnomer.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/21, 12:19:59 »
Ik dacht dat een 32 bit effectief maar 3 gig max. kan gebruiken. Dat heeft te maken met haar hardware/architectuur, een kernelaanpassing lijkt mij geen zin te hebben, er wordt misschien meer gig herkend maar ze kan het toch niet gebruiken/aanspreken.
( Sprak de niet-kenner)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 12:36:06 door leoquant »

Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/21, 12:29:07 »
Over dit onderwerp zijn al aardig wat discussies geweest, en steeds was het nog niet 100% duidelijk. Maar zoals ik al zei: Je merkt het alleen als je het probeert  =D Ik merkte bijvoorbeeld bij bepaalde handelingen wel snelheidswinst, maar ook regelmatig verlies door vollopend geheugen. Reden genoeg om weer naar 32 bits te gaan. (bij 2 Gb of meer geheugen was ik bij 64 bits gebleven).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline JvH

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/21, 18:55:01 »
Wat betreft de hoeveelheid geheugen die je aan kunt spreken: 232 komt idd uit op 4GB, maar als ik het goed begrijp is een deel ervan gereserveerd en kan dus niet 'vrij' gebruikt worden. Je houdt geloof ik iets van 3½GB over.

Maar ik zal het idd gewoon proberen. Het is per slot van rekening geen Windows. Kost verder niets, alleen maar tijd :) Ik ben benieuwd :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/21, 19:28:30 »
Daar gaan we weer, volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd :)

@Johan van Dijk
Citaat
32bit ziet maar 3 GB.

is dat zo Johan van Dijk ?

Een 32-bit adres register betekent dat 2\32 adressen , oftewel 4 GB RAM geadresseerd kan worden.
Oftewel de range van een integer waarde die kan worden opgeslagen is 32 bit loopt van 0 tot 4,294,967,295.

Dus een processor met 32-bit geheugen adressen heeft direct toegang tot 4 GB of Byte-adresseerbaar geheugen.
https://help.ubuntu.com/community/32bit_and_64bit
Er wordt altijd wat gereserveerd voor kernelgeheugen. Ook het geheugen van je videokaart gaat meetellen als je tegen die grens aan loopt. De volledige 4 GB kan je in de praktijk dus niet gebruiken. In de praktijk is dat dus 3.2 GB tot 3,8 GB. Dat hangt van meerdere factoren af.

Citaat
Dus om optimaal je geheugen te gebruiken zou je theoretisch net zo goed 32 bit kunnen installeren.
64 bit gebruikt nu eenmaal meer geheugen bij normaal gebruik....
In de praktijk zie je zo'n 10% meer geheugengebruik. Als dat echt een probleem is heb je sowieso te weinig geheugen en zal je dat dus moeten uitbreidn. Dat betekent: alsnog over moeten stappen om alles boven de 4 GB te kunnen gebruiken. PAE is mogelijk, maar staat standaard uit in de kernel van Ubuntu. Je kan een server-kernel gebruiken, maar dan kan je weer problemen met je drivers (videokaarten, wifi, etc.) verwachten. Een server-kernel is ook niet geoptimaliseerd voor desktopgebruik. Je kernel recompilen om PAE aan te zetten lijkt me ook veel werk. Bovendien is die "vertaalslag" die dan gemaakt wordt voor alles boven de 4GB trager...

Citaat
Je zou in theorie wat snelheids winst kunnen hebben met 64 bit echter of je dit wezenlijk merkt is nog de vraag .
Dat hangt helemaal af van wat je met je computer doet: Video's en foto's bewerken kan bijvoorbeeld 30% sneller zijn. Dat ga je wel degelijk merken. Hetzelfde geldt voor andere rekenintensieve taken.

Citaat
nog een paar kleine note's om rekening mee te houden:

* NOTE: The 32-bit Linux kernel can be recompiled to handle up to 64GB of RAM if you're particularly concerned about staying 32-bit.
Een kernel recompilen is lastig en veel werk. Zeker als je daar niet zoveel ervaring mee hebt. Bovendien moet je dat bij iedere kernelupdate opnieuw doen. Of bij driverupdates. O ja. Je moet dan ook zelf alle updates bij gaan houden. Synaptic werkt dan niet voor de kernel. Dit kan je wel oplossen door zelf .debs te gaan bakken, maar dat is weer meer werk en is ook weer ingewikkelder.

Citaat
** NOTE: Although 64-bit Linux distributions do include a natively-compiled Linux kernel and several natively-compiled key applications, not every package in a 64-bit Linux distribution is 64-bit. The 32-bit library files and many 32-bit applications still exist and are used on a regular basis, so the idea that a 64-bit distribution is "native" is really a misnomer.

Van diezelfde site:
Citaat
Applications found in the Ubuntu archives will however all work out of the box in 64-bit mode.

En ook van dezelfde site die jij linkt:
Citaat
What should I choose - 32 or 64 bit?

Unless you have specific reasons to choose 32-bit, we recommend 64-bit.

Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/21, 19:33:46 »
Citaat
Er wordt altijd wat gereserveerd voor kernelgeheugen. Ook het geheugen van je videokaart gaat meetellen als je tegen die grens aan loopt. De volledige 4 GB kan je in de praktijk dus niet gebruiken. In de praktijk is dat dus 3.2 GB tot 3,8 GB. Dat hangt van meerdere factoren af.

Klopt allemaal, echter dit geld ook voor 64 bit zolang je 4 Gig tot je beschikking hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline JvH

  • Lid
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/21, 20:58:28 »
Citaat van: Johan van Dijk
Daar gaan we weer, volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd Smiley
Klopt, deze discussie was ik al vaker tegengekomen op het forum, maar nog niet toegepast op Jaunty.
Zat sowieso te twijfelen of ik er een nieuwe topic over zou starten, maar ik was nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen met de 64 bits versie van Jaunty. Als hier overwegend negatieve reacties waren geplaatst had ik wrsl ook bij de overstap naar Jaunty direct afgezien van x64, en me de tijd en 'moeite' van een extra installatie bespaard.

mifi

  • Gast
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/22, 17:03:49 »
[...]
Er wordt altijd wat gereserveerd voor kernelgeheugen. Ook het geheugen van je videokaart gaat meetellen als je tegen die grens aan loopt. De volledige 4 GB kan je in de praktijk dus niet gebruiken. In de praktijk is dat dus 3.2 GB tot 3,8 GB. Dat hangt van meerdere factoren af.
Er zijn hardware apparaten die een stuk adresruimte nodig hebben voor memory mapped IO. En de adressen die daarvoor nodig zijn, gaan van de 4GB af die met 32 bits geadresseerd kunnen worden. De hardware is in 32 bits mode niet in staat de volle 4GB aan werkelijk geheugen te adresseren, omdat er adressen zijn die worden ingenomen door andere componenten.
Het zit hem volledig in het hardware ontwerp.

m

PeterZ

  • Gast
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/22, 19:51:20 »
Ook ik wil straks jaunty gaan installeren en had eigenlijk niet echt over een 64 bits versie nagedacht tot dit topic, kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van de 64 bits versie?

laat maar, was de zoekfunctie vergeten! :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 20:13:00 door PeterZ »

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Jaunty: 32 of 64
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/22, 21:21:11 »
De flash player uit de repository's installeert inmiddels de 64-bit versie :)

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/26, 16:09:42 »
Nou de keus is gemaakt. Ik heb dit weekend de 64 bits versie geprobeerd, maar dat ging niet echt van harte. Toch een aantal probleempjes dat ik nu, nadat ik de 32 bits versie heb geïnstalleerd, niet meer heb.

De volgende release zal ik het weer eens proberen...

Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/26, 16:51:43 »
Nou de keus is gemaakt. Ik heb dit weekend de 64 bits versie geprobeerd, maar dat ging niet echt van harte. Toch een aantal probleempjes dat ik nu, nadat ik de 32 bits versie heb geïnstalleerd, niet meer heb.

De volgende release zal ik het weer eens proberen...

Ben ik eigenlijk wel benieuwd welke problemen je tegenkwam :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/26, 18:39:03 »
Citaat van: kebabfish
Ben ik eigenlijk wel benieuwd welke problemen je tegenkwam Smiley
Sorry dat had ik hier idd nog niet aangegeven. Had voor mijn problemen al wat aparte draadjes aangemaakt...
Nou wat niet goed ging:
- Bij het inschakelen van de restricted ATI driver kreeg ik een vage foutmelding. Iets met jockey, iets met een proces dat niet meer reageert... Had toen nogal haast dus heb de melding niet goed gelezen. Stom van me. Hoe dan ook, de driver werkte na herstarten wel... Vreemd.
- De MediaPlayerConnectivity-wizard loopt consequent vast bij het zoeken naar spelers. In de instellingendialogen waren bepaalde opties ook uitgegrijsd.
- Ik gebruik een Kylix-applicatie waarvoor ik een symbolische link naar een shared library moet aanleggen. In de 32 bits versie werkt dit gewoon, in de 64 bits versie haalt die oplossing niets uit.

Nou goed deze problemen zullen allicht op te lossen zijn, maar aangezien 3,5GB ipv 4GB RAM ook ruim voldoende is voor Ubuntu leek het me niet de moeite waard de uitdaging aan te gaan :)

@femke98: ik zag een opmerking van je over het gebruiken van de zoekfunctie. Ik heb de zoekfunctie ook gebruikt; ik heb gezocht op 'jaunty 32 64' zonder resultaat, 'jaunty x32 x64' zonder resultaat. Als ik 'jaunty' vervang door '9.04' krijg ik zoveel resultaten dat het onbegonnen werk is ze allemaal uit te pluizen. Als ik je topic gevonden had ik er beslist geen aangemaakt. Maar ik ben wel benieuwd waar die topic van je staat - ik kan 'm iig niet vinden...

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/27, 08:47:37 »
Ja sorry was weer een lekker wakkere actie van mij. Haalde ff 2 draadjes door elkaar.
Over het algemeen zoek ik, voor het starten van een topic, ook op dit forum en op het internet. In het geval van het MPC-draadje had ik er even niet aan gedacht. Mijn excuses.

Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/27, 08:56:59 »
Je bent ook niet de minste problemen tegen gekomen... Hopelijk bieden de nieuwe versies uitkomst ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/27, 10:00:21 »
Zeker. Dat is toch het mooie van Ubuntu... Het kost geen geld (het is gratis) en het kost geen CD's (gebruik UNetbootin). Dus het kost alleen tijd... en dat heb ik er wel voor over :)

Maar ik zal het de komende releases steeds proberen. Maar goed, voor zover ik het begrijp is het enige wat ik met die 64 bits versie win een halve GB RAM. En tja 3,5 ipv 4 GB is ook ruim voldoende voor Ubuntu, dus wat dat betreft :)

Re: [OPGELOST] Jaunty: 32 of 64
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/27, 10:56:10 »
Lees nog ff terug ?
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/jaunty-32-of-64/msg400249/#msg400249

Je verliest helemaal geen 1/2 Gig.
Ubuntu kan zonder problemen gewoon 4 Gig adresseren.

Sterker nog!
In principe zou je met 64bit slechter af zijn omdat die voor hetzelfde werk meer geheugen nodig heeft dan 32 bit.

In windows is dit een ander verhaal, die kan niet de volledige 4 Gig adresseren.


I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D