Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home uitbreiden  (gelezen 758 keer)

Charlo

  • Gast
/home uitbreiden
« Gepost op: 2007/12/17, 02:59:13 »
Kun je in Ubuntu server je /home zo instellen dat ie over twee verschillende harde schijven beschikt?

/home uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 03:06:28 »
Als ik je vraag goed begrijp, dan
Ja dat kan.

Linux werkt anders dan Windows...

In Linux kan je een ruimte ( partitie ) mounten aan een willekeurige folder.
Dus kom je ruimte te kort in je /home folder, zou je een lege partitie al dan niet van een andere HD kunnen mounten aan die /home folder.

Let wel dit is de smerige of dirty way, zoals ze dit noemen.

Mocht je ooit om wat voor reden dan ook die gemounten partitie weghalen ben je zwaar de klos.
Linux verdeelt alles over de ruimte die hij tot zijn beschikking heeft.
Dus het is niet zo dat alles wat nu in je /home staat daar ook blijft staan en alleen de nieuwe zaken die je erbij zet op die nieuwe partitie komen.

Het kan dus wel maar tis tricky.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Charlo

  • Gast
/home uitbreiden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 03:09:07 »
Dus van de moment dat die extra partitie gelinkt is aan /home, gaat Ubuntu zelf alles verdelen?

Moet GParted dan niet gebruikt worden om /home te vergroten?

Offline vanadium

  • Lid
/home uitbreiden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 12:46:01 »
Ik denk niet dat dat correct is. Als je een lege partitie (al dan niet van een andere HD) mount aan je home, dan zal die lege partitie in de plaats komen van je huidige home. Met andere woorden, als er reeds gegevens in je home staan, dan zulen die niet meer zichtbaar zijn wanneer een ander volume in de /home directory werd gemount.

Een manier om verschillende opslagmedia te behandelen als één groot opslagvolume is RAID, maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee.