Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext. HD  (gelezen 491 keer)

Ext. HD
« Gepost op: 2013/05/08, 16:10:55 »
Mijn computer, een half jaar oud, is net terug van de leverancier. Er waren problemen met chips die niet met elkaar communiceerden ???
Bij het in gebruik nemen nu merk ik dat deze leverancier allereerst Ubuntu 13.04 heeft geïnstalleerd, prima wat mij betreft, maar ook dat hij als hoofd gebruiker staat aangegeven en ik sta daar onder met mogelijkheid van alle toegangen, dus hetzelfde als de hfd gebruiker. Ook dat is voor mij geen probleem, alleen kan ik:
  • niet mijn wachtwoord wijzigen en
    niet in de bestanden van mijn Externe Harddisk komen.
Heb inmiddels het wachtwoord van mijn leverancier ontvangen en zie dat ik via die weg wel in de bestanden van mijn externe harddisk kan komen.

Wie weet hier voor deze twee ongemakken een oplossing aan te dragen.
Bij voorbaat mijn dank.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ext. HD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/08, 16:38:48 »
De user die je aanmaakt, met installeren, is niet hetzelfde als de 2e, 3e, etc user die je extra aanmaakt. Hier zit veel verschil in.
Of je dit kunt recht trekken weet ik niet.
Opnieuw installeren lost het wel op.

Van de externe hd moet je jezelf eigenaar maken, dus van de files en mappen.
In de terminal openen,(dos scherm),
gksudo nautilus
hier wachtwoord ingeven,
dan kun je alle files wijzigen op je pc, is dus gevaarlijk,
dan op je externe hd, op de mappen, rechtertoets met muis, eigenschappen, en daar je user de eigenaar maken.
Rebooten om te testen of het werkt.

Re: Ext. HD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/08, 16:44:56 »
Bedankt voor je reactie.
 Heb nog wel een vraag, kan ik op de site die de leverancier heeft aangemaakt als main user het wachtwoord en zijn naam veranderen, zodat ik dan die site gebruik en daarop verder ga?
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ext. HD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/08, 18:49:26 »
Welke site heb je het over?

Re: Ext. HD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/08, 19:03:53 »
Ik bedoel, waar je voor het inloggen de keuze hebt in de "hoofdgebruiker", "Gebruiker" en "anderen".
Omdat ik het wachtwoord van de leverancier heb, heb ik al het e.e.a. uitgeprobeerd; heb zijn hoofdbevoegdheden veranderd in "standaard" en in die van mij als "beheerder". Dit verandert niet veel aan het probleem en ben ik dus begonnen Ubuntu 13.04 maar te downloaden om opnieuw zelf deze te installeren.
Wat betreft de Externe HD, die blijft in een bestand van de leverancier zitten en heb ik daar dus ook geen toegang toe, ondanks de wijziging in de bevoegdheden.  >:(
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Ext. HD
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/10, 09:43:43 »
Hi Femke,
Ja je hebt gelijk, een verse installatie moet het verhelpen. Ga ik ook doen.
Heb inmiddels wel de bevoegdheid op mijn naam gezet en kan ik nu bij de bestanden van de ext. hd.. Wel is er een Exel-bestand dat zegt dat ik er geen bevoegdheid heb om het te wijzigen.
Vond het alles bij elkaar wel interessant om te zien wat er mogelijk is met het wijzigen van de bevoegdheid.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)