Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( Opgelost ) waar op te letten bij aanschaf NAS ?  (gelezen 3837 keer)

( Opgelost ) waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Gepost op: 2013/02/13, 22:50:34 »
Ik ben aan het rond kijken om een Nas aan te schaffen  , hoofdzakelijk voor het streamen van muziek en films naar div tv's , smartphones en PC's. ( niet alles tegelijk  8-) ).
Mijn pc en één van de laptops draait Ubuntu 12.10 en de smartphones zijn Android.
Mijn vraag is of ik nog op moet letten welk merk NAS ik koop omdat er bij de meeste product omschrijvingen Linux niet vermeld wordt als ondersteund OS.

Eventuele andere tips en aanwijzingen zijn natuurlijk ook van harte welkom   ;)

B.v.d. Jan
« Laatst bewerkt op: 2013/03/23, 14:17:05 door jannenman63 »

Offline rja

  • Lid
Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/14, 06:37:22 »
Wil je eigelijk geen mediaplayer die heb je ook met een harddisk, die zijn wel duurder

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/14, 08:43:07 »
Ik zou geen kant-en-klare NAS kopen, maar zelf eentje samenstellen. Dan heb je een computer die alles kan wat jij wil. De standaard NAS-systemen die je in veel winkels ziet zijn te traag om als DLNA server te dienen, dus je kan niet tegelijkertijd een video transcoderen en streamen zodat je die op je telefoon kan kijken.

Op tweakers.net kan je wel een hoop handige tips vinden, bijv. hier: http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/8232/mux-vragenuurtje-07-09-2012-bbg-zuinige-nas.html (al wat ouder)
Of hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1535944

Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/14, 19:28:31 »
Hartelijk dank voor de reacties.
Waar ik de NAS voor wil gaan gebruiken doe ik nu ( voor een deel ) al via m'n pc , het afspelen van films en muziek op m'n tv.
Ik heb een Samsung smart tv dus netwerk kabeltje er in en via PMS-Linux server afspelen.
Ik wil mijn oude mediaserver ( zonder HDD ) bij mijn dochters tv aansluiten maar als zij iets wil kijken / luisteren moet mijn pc aanstaan .
Het lijkt mij wel makkelijk om daar een NAS voor te gaan gebruiken daar die ook aanzienlijk minder stroom gebruiken , PC 400W , NAS +/- 20W.
Ik zit te denken aan een Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB (2x 1TB) waar ook een cloud service op zit zodat je via het net de NAS kan benaderen wat weer makkelijk is voor telefoons.
Op de site van Iomega staat dat deze ook overweg kan met Linux. (      http://go.iomega.com/en/products/network-attached-storage-nas/ix2/ix2/?partner=4740#overviewItem_tab     )
Heeft iemand ervaring  met deze Nas ?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 19:30:46 door jannenman63 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/15, 09:45:46 »
Pc's gebruiken geen 400 W, tenzij je een monsterlijke gamepc gebruikt. De pc's die je via mijn links kan vinden gebruiken ook 20 W of iets in die buurt. En die zijn veel krachtiger dan een NAS.
Dat de voeding 400 W kan leveren betekent niet dat de pc ook altijd zoveel gebruikt ;)

Als je geen zelfbouw maar kant-en-klaar wil, dan zou je ook nog eens kunnen kijken op http://www.smallnetbuilder.com/nas die hebben ook een hoop reviews.

Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/16, 12:47:20 »
Dat de voeding 400 W kan leveren betekent niet dat de pc ook altijd zoveel gebruikt ;)

Daar heb je helemaal gelijk in , dat ik als elektricien daar niet zelf op gekomen ben  :-[

bedankt voor de smallnetbuilder site , die ga ik eens goed doorspitten want mijn voorkeur gaat toch uit naar een kant en klaar systeem

Offline Gamer

  • Lid
Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 22:52:58 »
 Zo als eerder al werd geschreven. Zou ik geen kant en klare nas kopen. Je weet namelijk nooit wat voor schijven er in zitten. Vaak zitten er gewoone desktop schijven in. Terwijl nas schijven niet altijd veel duurder hoeven te zijn. En nas schijven zijn er special voor gemaakt om 7x24 aan te staan.
En de cloud functie zit ook op veel andere nas-en.
Advies kijk op de site van de fabrikant.

En nog even terug koment op het stroom verbruik. Ik heb van diverse pc's het stroom verbruik gemeten. En ik kwam uit op z'n 35 a 40 watt voor een normale pc

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/26, 19:12:23 »
Ik zelf heb de Iomega Home Network Hard Drive 1 TB.
Bevalt mij uitstekend, maar ik doe er niet zo veel mee als jij zou gaan doen. Ik heb hem wel in het netwerk (uiteraard) maar dan om mijn belangrijke zaken op te zetten.
Configuraties van mijn websites, administratie en verslagen van mijn eigen praktijk en dat soort dingen. handig, omdat ik dan met alle pc's in huis hier bij kan.

Dat kan ook met een cloud service denk ik. Wat is/doet een NAS eigenlijk anders dan wat je eerder noemde.
(Hier spreekt een leek op NAS gebied)

Re: waar op te letten bij aanschaf NAS ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/23, 14:16:07 »
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en reacties.
Ik heb een Iomega storcenter IX2 gekocht en alles werkt ( na enig puzzelen en instellen ) naar wens.