Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."  (gelezen 2111 keer)

Een maand of twee geleden is mijn computer gecrashed toen mijn modem haperde net tijdens het binnenhalen van een Ubuntu-update. Ik heb toen mijn hd geformatteerd en de nieuwste versie van Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Ik heb dus een relatief schoon systeem, lijkt me.
Maar kort na die installatie kreeg ik bij het binnenhalen van updates de foutmelding dat er te weinig schijfruimte was in het volume 'boot' en dat de update was mislukt. Sindsdien lukt geen enkele update meer.
De foutmelding die ik nu steeds krijg, is:
"Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over.
U kunt schijfruimte vrijmaken door ongebruikte bestanden of toepassingen te verwijderen of door bestanden naar een andere schijf of partitie te verplaatsen.
[Onderzoeken] [Negeren]"
Nu heb ik eens gekeken op de map 'boot' maar daar vind ik alleen maar bestanden met onbegrijpelijke namen, zoals abi-3.19.0-15-generic en memtest86+.bin. Ik heb geen idee wat dat voor bestanden zijn en durf ze dus ook niet zomaar weg te gooien of naar een andere schijf (als ik die al had) te verplaatsen.
Ik heb ook gekeken of mijn hd zelf misschien te vol is, maar dat lijkt geenszins het geval: ik heb 44,4 GB gebruikt en nog 63,7 GB vrij.

Wie kan mij adviseren hoe ik dit probleem kan aanpakken?
Dank alvast,
Erik Wannee.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/14, 12:32:55 »
Ja,maar misschien is het volume "boot" alleen vol..Dat zal wel de Home partitie zijn,dan heb je nog de swap partitie.En misschien is er bij installatie iets geks gebeurd waar door de home partitie te weinig is geworden.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/14, 13:59:35 »
Ik vermoed dat je encryptie gebruikt? Dan maakt Ubuntu inderdaad een (zeer kleine) aparte partitie aan voor /boot, en het is die welke nu is volgeraakt. Dit komt wegens kernelupdates: bij kernelupdates blijft de vorige staan. Dat kost zo een 600 MB.

Oplossing is oude kernels verwijderen. Om het probleem in de toekomst te vermijden dien je - eerst een oude kernel te verwijderen vooraleer je een nieuwe installeert, of - kernelupdates afzetten.

Mogelijk heb je synaptic niet, en mogelijk kan je voor het ogenblik geen nieuwe programma's meer installeren. Gebruik daarom de terminal.
- lijst op welke kernels geïnstalleerd zijn:
dpkg -l | grep linux-image-

Bij mij geeft dit:
dpkg -l | grep linux-image-
rc  linux-image-4.2.0-18-generic                                4.2.0-18.22                                amd64        Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-4.2.0-19-generic                                4.2.0-19.23                                amd64        Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-extra-4.2.0-18-generic                          4.2.0-18.22                                amd64        Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-4.2.0-19-generic                          4.2.0-19.23                                amd64        Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-generic                                         4.2.0.19.21                                amd64        Generic Linux kernel image
Ik heb nu 4.2.0-18 en 4.2.0-19 geïnstalleerd. De nieuwste hiervan is normaal in gebruik. Je kan controleren welke in gebruik is met het commando
uname -a
Bij mij geeft dit:
~$ uname -a
Linux vanadium 4.2.0-19-generic #23-Ubuntu SMP Wed Nov 11 11:39:30 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
4.2.0-19 is bij mij in gebruik. Die kan en mag je natuurlijk nooit verwijderen. Een vorige kernel kan ik verwijderen met het commando
sudo apt-get autoremove linux-image-4.2.0-18-generic
Jij moet natuurlijk de nummertjes invullen die voor jou gelden en die je terugvindt met het eerste commando dat ik gaf.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/14, 21:37:09 »
Je vroeg of ik encryptie gebruik. Ik heb geen idee; daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb gewoon de standaard Ubuntu geïnstalleerd en herinner me niet of er ooit gevraagd is naar encryptie.
Ik heb Synaptic, en na wat op het internet rondgeneusd te hebben had ik ook al gepoogd oude kernels daarmee te verwijderen. Echter dat lukte niet en het gaf telkens foutmeldingen.
Ik heb het nu met jouw methode via de terminal geprobeerd, en het lijkt erop dat dat gewerkt heeft.
Vreemd vind ik alleen dat als ik nu dpkg -l | grep linux-image- intik, weer dat hele lijstje te zien krijg, inclusief de versies die ik daarnet verwijderd had:
~$ dpkg -l | grep linux-image-
rc  linux-image-3.19.0-33-generic                        3.19.0-33.38                               amd64        Linux kernel image for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-3.19.0-34-generic                        3.19.0-34.39                               amd64        Linux kernel image for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-3.19.0-37-generic                        3.19.0-37.42                               amd64        Linux kernel image for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-3.19.0-41-generic                        3.19.0-41.46                               amd64        Linux kernel image for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-extra-3.19.0-33-generic                  3.19.0-33.38                               amd64        Linux kernel extra modules for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-extra-3.19.0-34-generic                  3.19.0-34.39                               amd64        Linux kernel extra modules for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-3.19.0-37-generic                  3.19.0-37.42                               amd64        Linux kernel extra modules for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-3.19.0-41-generic                  3.19.0-41.46                               amd64        Linux kernel extra modules for version 3.19.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-generic                                  3.19.0.41.40                               amd64        Generic Linux kernel image

Dus betwijfelde of ze wel echt verwijderd waren. Maar als ik nogmaals probeer ze te verwijderen dan krijg ik een melding dat dat niet kan omdat ze niet geïnstalleerd zijn.

Begrijp ik nu goed dat ik elke keer als ik een nieuwe update binnenkrijg (dat is soms wel dagelijks), deze actie moet doen om de oude versie te verwijderen, om te voorkomen dat die kleine boot-partitie volloopt? Dat lijkt me niet echt gebruikersvriendelijk. En voordat mijn computer crashte had ik dit probleem nooit. Is er een betere oplossing? En is die boot-partitie dan niet groter te maken?

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/14, 21:57:59 »
Herstart je computer eens, Erik
en voer dan dat grep commando nog eens uit.
dpkg -l | grep linux-image-En kijk of ze er dan nog tussen staan.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/14, 22:19:00 »
Positief: ze staan er na de herstart allemaal nog in.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/15, 05:04:08 »
Positief: ze staan er na de herstart allemaal nog in.
Je hebt nog niks opgelost,
hoeveel lege ruimte  heb je in je:
home map
boot map
/

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/15, 07:35:07 »
In mijn Home map heb ik 33,8 GB in gebruik; 64,8 GB vrij;
In mijn Boot map heb ik 79,1 GB in gebruik; 152,3GB vrij.
Dat klinkt hoopvol.

Ik heb opnieuw geprobeerd de zogenaamd niet verwijderde kernels te verwijderen met Synaptic, en tot mijn verbazing lukte het nu wel, en met het dpkg -l | grep linux-image- commando zijn ze nu niet meer te vinden.
Merkwaardig dat me dat na de vorige herstart niet lukte.

Het lijkt erop dat ik voorlopig weer even ruimte heb in mijn Boot directory. Maar het blijft vreemd dat ik dus kennelijk elke keer handmatig dat directory zou moeten opschonen, terwijl ik dat voor de crash nooit heb hoeven te doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/15, 07:42:59 door Erik Wannee »

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/15, 09:15:27 »
Ik vermoed dat je encryptie gebruikt? Dan maakt Ubuntu inderdaad een (zeer kleine) aparte partitie aan voor /boot, en het is die welke nu is volgeraakt. Dit komt wegens kernelupdates: bij kernelupdates blijft de vorige staan. Dat kost zo een 600 MB.

Oplossing is oude kernels verwijderen. Om het probleem in de toekomst te vermijden dien je - eerst een oude kernel te verwijderen vooraleer je een nieuwe installeert, of - kernelupdates afzetten.

Mogelijk heb je synaptic niet, en mogelijk kan je voor het ogenblik geen nieuwe programma's meer installeren. Gebruik daarom de terminal.
- lijst op welke kernels geïnstalleerd zijn:
dpkg -l | grep linux-image-

Bij mij geeft dit:
dpkg -l | grep linux-image-
rc  linux-image-4.2.0-18-generic                                4.2.0-18.22                                amd64        Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-4.2.0-19-generic                                4.2.0-19.23                                amd64        Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-extra-4.2.0-18-generic                          4.2.0-18.22                                amd64        Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-4.2.0-19-generic                          4.2.0-19.23                                amd64        Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-generic                                         4.2.0.19.21                                amd64        Generic Linux kernel image
Ik heb nu 4.2.0-18 en 4.2.0-19 geïnstalleerd. De nieuwste hiervan is normaal in gebruik. Je kan controleren welke in gebruik is met het commando
uname -a
Bij mij geeft dit:
~$ uname -a
Linux vanadium 4.2.0-19-generic #23-Ubuntu SMP Wed Nov 11 11:39:30 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
4.2.0-19 is bij mij in gebruik. Die kan en mag je natuurlijk nooit verwijderen. Een vorige kernel kan ik verwijderen met het commando
sudo apt-get autoremove linux-image-4.2.0-18-generic
Jij moet natuurlijk de nummertjes invullen die voor jou gelden en die je terugvindt met het eerste commando dat ik gaf.
bedankt voor de zeer goede uitleg hier kunnen mensen wat mee,top. :laugh:
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/15, 10:42:08 »
Als je geen encryptie gebruikt, is een eigen partitie voor /boot een nodeloze complicatie. Enfin, daar ben je nu wel achter gekomen.  =D

Ik raad aan, om de huidige kernel vast te prikken en geen nieuwe kernels meer toe te staan. Dat doe je als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Dat lijkt linke soep, maar is het niet. Kernel-updates zijn voor gebruik als bureau-PC doorgaans niet van belang, zelfs niet als het veiligheids-updates betreft (servers zijn een ander verhaal). Als je computer goed draait op je huidige kernel, dan kun je dus rustig kernel-updates uitschakelen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/15, 11:18:13 »
In mijn Home map heb ik 33,8 GB in gebruik; 64,8 GB vrij;
In mijn Boot map heb ik 79,1 GB in gebruik; 152,3GB vrij.
Als je gegevens over /boot correct zijn, dan heb je in de boot map zeeën van plaats, en kan "vollopen" het probleem niet geweest zijn. Dezelfde cijfers, maar dan in megabyte, kunnen ook niet, want te weinig. Hoe jou situatie is, is mij dus niet duidelijk, maar dat speelt voorlopig niet veel rol. Er zijn samengevat twee oplossingen
* kernel vastzetten, zoals Pjotr aangeeft
* er zelf voor zorgen dat er niet te veel oude kernels blijven staan.

Jij had vier kernels staan: dit is te veel. Als je er twee laat staan, kan je telkens een derde installaren, maar moet je wel de oudste weghalen (het is goed een voorlaatste kernel wel te laten staan om indien nodig op te kunnen terugvallen). Kies je hier voor het gemak, zet dan je kernel vast. Zoals Pjotr ook stelt: praktisch is dat voor 99.999% geen enkel probleem.

Citaat
Het lijkt erop dat ik voorlopig weer even ruimte heb in mijn Boot directory. Maar het blijft vreemd dat ik dus kennelijk elke keer handmatig dat directory zou moeten opschonen, terwijl ik dat voor de crash nooit heb hoeven te doen.
Zoals reeds aangegeven is een mogelijke verklaring dat je tijdens installatie voor encryptie gekozen hebt (één vinkje aanzetten). Bij een gewone installatie komt alles op één partitie terecht, en heb je dit probleem niet.

Offline Nero

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/15, 12:39:08 »
Als je geen encryptie gebruikt, is een eigen partitie voor /boot een nodeloze complicatie.
Wordt er bij gebruik van LVM ook niet een aparte /boot voorzien? Gewoon om te weten, ben niet direct zinnens LVM te implementeren.

In mijn Home map heb ik 33,8 GB in gebruik; 64,8 GB vrij;
In mijn Boot map heb ik 79,1 GB in gebruik; 152,3GB vrij.
Als je gegevens over /boot correct zijn, dan heb je in de boot map zeeën van plaats, en kan "vollopen" het probleem niet geweest zijn.
Ik vermoed dat TS hier MB bedoelde voor de /boot size.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/15, 13:17:18 »
Ik vermoed dat TS hier MB bedoelde voor de /boot size.
Dacht ik eerst ook, maar 230 MB voor een /boot folder leek mij zeer klein. Bij nazicht is dit inderdaad een typische minimumgrootte voor een boot partitie. Het zal dus wel zo zijn. Bij installatie volstaat het een vinkje te zetten, en er wordt met een geëncrypteerd volume, en dus een aparte boot, gewerkt.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/15, 16:20:14 »
Sorry, ik zie dat ik inderdaad een fout van een factor 1000 heb zitten maken, omdat ik dacht dat beide mappen in GB waren.
De werkelijke formaten zijn:
In mijn Home map heb ik 33,8 GB in gebruik; 64,8 GB vrij;
In mijn Boot map heb ik 79,1 MB in gebruik; 152,3 MB vrij.
Ik ga nu de huidige kernel vast prikken, en als ik ooit nog een nieuwe installatie moet doen (wat ik niet hoop, want het was een boel gedoe) zal ik kijken of ik het vinkje 'encryptie' uit kan zetten.
Dank allemaal!
« Laatst bewerkt op: 2015/12/15, 16:21:56 door Erik Wannee »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/15, 17:56:15 »
Ik ga nu de huidige kernel vast prikken, en als ik ooit nog een nieuwe installatie moet doen (wat ik niet hoop, want het was een boel gedoe) zal ik kijken of ik het vinkje 'encryptie' uit kan zetten.
Staat standaard uit  ;) Alleen opletten dat je het niet aanzet  :)

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/15, 18:04:24 »
Wat is eigenlijk het vóórdeel van encryptie? En wat wordt er dan ge-encrypteerd? Want de kernel zelf is toch vrije software; dat hoeft niet versleuteld te worden zou ik zeggen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/15, 18:56:28 »
Als je computer gestolen wordt, dan kan er niemand bij je data. Zowel systeem als gebruikersdata staan op één partitie, dus alles is versleuteld, wat ook de grootste veiligheid biedt in vergelijking met een situatie waarbij enkel de gebruikersgegevens zelf zouden geëncrypteerd zijn.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/27, 10:01:39 »
dag allemaal!, ja, alweer een hele tijd geleden maar dat komt toch door ubuntu (mint 17.3) omdat het zoooo mooi en soepel draait!   ^-^
tot gisteren: heb hetzelfde probleem van geen schijfruimte meer op "boot", en als ik probeer een oudere kernel te verwijderen krijg ik het volgende: zie bijlage.
het lijkt of het systeem in een loop zit: kan geen update of andere uitvoeren omdat "boot" vol zit, en kan er geen verwijderen omdat er gebroken pakketten zijn die eerst moeten hersteld worden maar dat kan niet omdat er geen plaats is.....
wat nu?
ah ja, rekenen op mijn goeie vrienden bij ubuntu hé   ;)
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/27, 10:11:47 »
Probeer dit eens in de terminal:

sudo apt-get clean
sudo dpkg --configure -asudo apt-get update
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/27, 10:20:14 »
Je kan beter voor dit probleem een nieuw topic openen want deze is al weer gedateerd en ook nog van iemand anders!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/27, 10:39:33 »
Geen probleem om hier te posten, want dat betekent dat de oplossing gevonden is en dat het probleem opgelost is  ;)
In de toekomst nu en dan eens een "sudo apt autoremove" uitvoeren in de terminal. Ubuntu heeft de eigenaardigheid dat bij kernelupdates de oude kernel blijft staan, en nooit automatisch opgeruimd wordt.

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/27, 10:45:13 »
Geen probleem om hier te posten, want dat betekent dat de oplossing gevonden is en dat het probleem opgelost is  ;)
In de toekomst nu en dan eens een "sudo apt autoremove" uitvoeren in de terminal. Ubuntu heeft de eigenaardigheid dat bij kernelupdates de oude kernel blijft staan, en nooit automatisch opgeruimd wordt.

Oké
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

DarkEra

  • Gast
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/27, 11:02:27 »
Geen probleem om hier te posten, want dat betekent dat de oplossing gevonden is en dat het probleem opgelost is  ;)

Dan nog is het wat onzinnig om een topic van drie jaar oud naar boven te halen. ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/27, 11:27:00 »
Dan nog is het wat onzinnig om een topic van drie jaar oud naar boven te halen. ;)
"Necrobumping" noemen we dat. Verboden op sommige fora  =D

Re: Updates: "Het volume 'boot' heeft nog maar 0 byte schijfruimte over."
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/27, 11:58:30 »
bedankt voor de tips en sorry om het hier bij te plakken nadat dit al verouderd was, maar ergens vond ik het wel leen beetje logisch.  :rolleyes:
intussen kwam ik zelf via nog een andere weg tot de oplossing, toevallig door in updatebeheer te gaan kijken waar ik, volgens de tip van Pjotr, de installatie van nieuwe kernels kon tegenhouden.
onder het tabblad "tonen" vnd ik "linuxkernels" en dat gaf me een heel goed beeld, ik vond het zelfs duidelijker dan via synaptic of via het terminalvenster, over wat en hoe er van kernels geïnstalleerd en in gebruik was, alsook de oudere kernelversies.
bij ket aanklikken van een kernelversie krijg je dag de mogelijkheid om te verwijderen wat dan heel properkes en vlot gebeurd.
heb dus alle oude -2 op die manier verwijderd, dan mijn wachtende updates laten bollen en zo werd alles weer properkes afgewerkt..
weet niet of dit wel een normale manier is, maar indien ja kan het misschien ook nog iemand helpen.

grtjs en prettige dag verder,

bud.  =D
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!