Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedit, txt/batch bewerken  (gelezen 1275 keer)

itsbram

  • Gast
gedit, txt/batch bewerken
« Gepost op: 2007/01/09, 22:22:42 »
Beste allemaal

Ik ben onlangs begonnen met ubuntu, en ik moet zeggen het bevalt me goed!
Nu loop ik alleen tegen een lastig probleem.
Zodra ik een batch file bewerk in gedit, en deze dan later weer in windows open met notepad.
Dan staan er in plaatst van enters (regel einde), lege vierkantjes.
Als ik het batch file dan weer bewerk met notepad, en de enters weer herstel en het later open in ubuntu met gedit ziet het er weer goed uit.

Het gaat ook fout, als ik een batch bestand bewerk met gedit, en deze via Terminal Server Client plak naar notepad onder windows. Dan zijn wederom alle enters veranderd in lege vierkantjes.
Is er iets fout met m,n toetsenbord instellingen, of zit het probleem ergens anders?

Groet, Bram

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/09, 23:23:58 »
Heb ik ook bij sommige documenten die ik open met notepad, nu gebruik ik notepad++ die laat het wel goed zien, werkt met syntax kleuring en is lekker snel

http://notepad-plus.sourceforge.net/nl/site.htm
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Aline

  • Gast
gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/10, 07:19:58 »
In tekst zit code voor de regeleinden, aangeduid met 'LF' voor LineFeed en CR voor "Carriage Return" (alsof je nog zit te typen met een tiepmasjien). Unix/Linux doet regeleinden anders dan Windows. Waar het een rol speelt - zoals in jouw geval - moet je zoeken naar een instelling die zegtr: Opslaan voor Unix / Opslaan voor PC (regeleinden met LF of met LF/CR of andersom, ik weet het even niet zeker). In gEdit 2.14.4 zie ik die mogelijkheid zo gauw niet staan. Zoek in Ubuntu en Windows naar teksteditors die die mogelijkheid hebben.

Sorry voro het korte antwoord, moet naar mijn werk.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/10, 07:58:27 »
Bewerken in windows met wordpad lost je probleem ook op.

succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MBS

  • Lid
Re: gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/20, 19:20:24 »
Het is al een ouder draadje en derhalve hoop ik op een eenvoudige oplossing... :rolleyes:

Er zitten een flink aantal tekst editors standaard in Ubuntu, maar nog geen enkele kunnen vinden met deze mogelijkheid.
Vroeger (in m'n Windows periode) gebruikte ik altijd Metapad en die is perfect maar heeft geen Ubuntu installatie mogelijkheid of er moet iemand zijn die iets met source materiaal aan kan vangen en daar behulpzaam mee is.
Je kunt daarin heel eenvoudig kiezen of je wilt opslaan in Unix mode (LF) of Windows mode (CR+LF).

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 20:02:24 »
De oplossing is zeer eenvoudig geworden met Ubuntu 10.04. Daar heeft Gedit standaard deze mogelijkheid gekregen. Schijnbaar zijn jullie niet de enige die hier last van hadden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/20, 20:22:10 »
Yep, en zelfs de keuze voor MacOSX, hoewel ik er geen flauw benul van heb hoe die het dan weer doen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline MBS

  • Lid
Re: gedit, txt/batch bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/20, 22:48:19 »
Da's heel mooi, toevallig net geprobeerd te updaten vanaf 8.04 maar heeft nog wat problemen met m'n Nvidia.....maar eenvoudig is het zo wel. =D