Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop accu revitaliseren  (gelezen 15336 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Laptop accu revitaliseren
« Gepost op: 2011/03/07, 21:31:19 »
Mijn broer heeft een mooie HP Pavilion dv6000 laptop, gekocht in 2008. Nu is hij niet zo'n techneut, en heeft hij al die tijd lang zijn laptop aan de lader gebruikt. Dit puur uit gemaktzucht, hij nam de laptop simpelweg niet mee op pad. Nu is wel al die tijd lang zijn accu erin gebleven. De laatste tijd wordt de laptop, sinds de komst van wifi thuis, toch ook zonder lader gebruikt. Echter, Ubuntu geeft aan dat de accu nog maar 40% van de opgegeven fabriekswaarde aan energie kan opslaan en leveren. Nu vroeg ik mij af, is daar nog iets aan te doen, of kan ik de accu beter weggooien? Zijn er manieren om de accu weer wat meer leven in te blazen? En hoe nauwkeurig zijn die metingen die ubuntu doet?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/07, 21:42:14 »
testen, kijken hoelang hij het nog volhoudt is de enigste zeker manier,
maar ik kan je wel melden dat mits hij het niet meer naar behoren doet je de accu gewoon moet vervangen, alle "truckjes" die je leest leveren mischien een procent of twee winst op, dus te verwaarlozen ;)

jesse2314

  • Gast
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/07, 21:43:39 »
Acu leeg laten lopen, en dan je acu in een zak en die zak een nachtje of 3 in de vriezer, dan op kamer temperatuur laten komen en weer in je laptop steken.


Offline Luuk58

  • Lid
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/07, 21:44:26 »
Nieuwe laptopaccu kopen.

jesse2314

  • Gast
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/07, 21:45:41 »
@luuk TS vroeg.
Zijn er manieren om de accu weer wat meer leven in te blazen? En hoe nauwkeurig zijn die metingen die ubuntu doet?

Hij vroeg niet zal ik een nieuwe acu kopen :rolleyes:

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/07, 21:54:19 »
Jesse, zie mijn postje ;)  jouw "truckje" is een hoaks die al eeuwig over het net dwaalt.

Offline simthadim

  • Lid
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/07, 21:58:00 »
Batterijen gaan met gebruik achteruit. Deze processen zijn aardig complex en hebben (meestal) met de chemische conditie van je batterij te maken (Lithium-ion of Lithium-polymer voor laptops). Indien de batterij kwalitatief achteruit is gegaan kan je er dus weinig meer aan doen.

Een optie:
Laptop accu's zijn erg duur (voor mijn laptop bijv. €105,- ) Je zou op internet kunnen kijken of je los een set lithium batterijen kan vinden en zelf gaan vervangen :

http://www.youtube.com/watch?v=BtqRvAu71Gw

Ik raad je wel aan van te voren je goed in te lezen! Indien je broer zich hier ook niet lekker bij voelt (je zei dat je broer niet zo'n techneut was) kan je dit zelf doen/laten doen of niet doen. Ik heb het zelf gedaan bij mijn oude laptop en die liep weer als een trein!

LET OP: Batterijen kunnen exploderen indien je niet juist handelt, denk niet aan een grote vuurbal end.  maar ze kunnen uit elkaar knallen. Niet zonder gevaar!

Offline meldown

  • Lid
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/07, 22:12:33 »
Jesse, zie mijn postje ;)  jouw "truckje" is een hoaks die al eeuwig over het net dwaalt.
Ik wil niet zeggen dat dit geen hoax is, toch heb ik het eens geprobeert bij m'n Acer Aspire One A110 (wel niet zo lang) en dit werkte toch (van 20minuten naar 2u accu!), wel niet echt betrouwbaar denk ik
Wie vraagt die krijgt. Wie zoekt die vindt.

Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/08, 09:12:17 »
Die meting die Ubuntu doet is vrij nauwkeurig; heb verschillende afgedankte laptops hier en ja de accu is meestal effectief teloor gegaan.

Een batterij constant aan een lader hangen is het domste wat je kan doen. Beter is ze gewoon terzijde te leggen en af en toe opladen en drainen. Ik vrees (zeker de accu's van HP DV-reeks) dat je er een nieuwe zult moeten kopen. Dat verhaal van de diepvries is onzin; het betreft een Li-ion batterij.

 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/08, 09:57:03 »
Accu's of batterijen hebben nu eenmaal een beperkte levensduur, dat is een feit.

Er zijn wel wezenlijke verschillen.

Als je een NICd batterij hebt kan deze ongeveer 300X opgeladen worden, en dan begint het leven er snel uit te vloeien, hier is nix tegen te doen.
2e nadeel is dat dit soort een geheugen effect heeft.
Wanneer je hem leeg opbergt zal na een tijdje een chemisch proces ervoor zorgen dat hij zelfs de + en - omdraait, waardoor je hem niet meer opgeladen krijgt.
Maar zowel leeg als altijd vol houden zorgt er dus voor dat hij geen stroom (vermogen) afgeeft.
Als je hem altijd vol gehouden heb gebruikt, kan je proberen hem helemaal leeg te maken en weer volledig op te laden.
Dit moet je 4 a 5 keer doen, dan heb je de kans dat hij weer voor 90% goed werkt.

Li-ion batterijen ligt net iets anders.
Die hebben geen geheugen effect, maar wel nog altijd een beperkte levensduur.
Deze kan je ongeveer 1000 X goed opladen en ook dan begint de slijtage toe te slaan.
Soms kan er binnen die tijd door altijd opgeladen te houden de batterij lui worden.
In dat geval kan je hem wakker schudden door hem zover mogelijk leeg te maken en vervolgens met een dubbele spanning wakker te schudden.
Dus als het pakket 12v is, mag je 24v gebruiken en dan het draadje zeer kort een aantal keren tegen de batterij tikken.
En daarna gewoon opladen.

Bij pakketten die in laptops zitten komt er dan een probleem om de hoek.
Er zit vaak een stukje elektronica in deze pakketten die het laden in de gaten houden, waardoor alle acties van buitenaf geen effect hebben, zoals dat draadje met dubbele spanning !

Al met al een probleem dus en vaak resulteert het in een nieuwe batterij pakket kopen.

Dat met die vriezer of koelkast verhaal klopt gedeeltelijk.
Zink batterijen en of allerhande droge batterijen hebben er baad bij om koud/koel te worden opgeslagen.
Dit vertraagd het chemisch proces in de batterijen waardoor ze niet of nauwelijks leeg lopen!
Je kan ze dus langer veilig bewaren.
Of ze er beter van worden ? hmz denk het niet.......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/10, 13:41:17 »
ik had bij een vriend op een oude laptop ook ubuntu geinstalleerd, ik kreeg gelijk de melding "waarschijnlijk is uw accu kapot" mijn vriend zei gelijk "dat klopt, maar hoe ziet hij dat?"

Offline Ramana

  • Lid
Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/10, 14:07:20 »
En daarom twijfel ik zo aan de (volledige) elektrische auto. Het is helemaal waar dat de levensduur van de accu vrij beperkt is: na zoń 300x of 1000x opladen gaat de capaciteit achteruit.  M'n dochter vertelde dat haar Acer het nu nog maar 2 uur uithoudt, tegen 8 uur een jaartje geleden. 
Zij gebruikt het ding regelmatig zonder netspanning, dus geen volgehouden accu. Doe ik wel, en af en toe bijna geheel ontladen (niet helemaal i.v.m mogelijk ompoling van een cel (en dan kan je de stroomstoot truck toepassen en betreffende cel weer tot leven te wekken))

Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/11, 08:59:10 »
Er zijn al veel betere batterijen in omloop, echter om de 1 of andere duistere reden worden ze nog niet overal gebruikt.
De LiFePO4 is al meer dan 10 jaar oud en word nog steeds verbeterd.
Hij is niet milieu vervuilend, althans minder dan alle andere soorten.
Levert veel stroom en je houd nog 80% van de capaciteit over tussen de 2000 en 7000 X opladen en ontladen.
Ook vol bewaren is geen probleem, zelfs na 2 jaar op de plank leggen is de batterij nog bijna volledig opgeladen.
Hij is zeer snel te laden omdat iedere batterij zijn eigen laad regelaar heeft, dus ook in een samengesteld pakket is het geen probleem.
 
Dus waarom dit type nog niet overal ingezet word is mij een raadsel, dat hij goed voldoet in een electrische auto mag duidelijk zijn....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/11, 09:01:58 »
Marktwerking Gandyman, men wil dat mensen zo snel mogelijk een nieuwe laptop koopt zodat er bij fabrikanten weer geld in het laadje komt

Re: Laptop accu revitaliseren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/11, 09:04:23 »
Sja....

idd had ik ff niet bij stilgestaan, die troep die ze leveren is voor de handel tot eer en glorie van hun bankrekening.
En niet om ons een goed product te leveren, kapitalisme heet zoiets geloof ik ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D