Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klein verslag van ervaringen met Ubuntu  (gelezen 4429 keer)

neoqix

  • Gast
Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Gepost op: 2006/01/28, 01:33:13 »
Ik zou graag mijn eerste ervaringen met Ubuntu willen vertellen. Ten eerste ben ik al met GNU/Linux bekend. Ik ben begonnen met Debian (waar Ubuntu ook op gebaseerd is) en dat was echt even doorbijten. Het kostte me veel moeite om te wennen aan het feit dat ik de heletijd in text-mode moest werken. Eigenlijk was ik constant bezig met dingen werkend te krijgen.

Toch ben ik blij dat ik door heb gezet, want daardoor heb ik nu aardig wat kennis van het werken in een GNU/Linux-shell (bash). Dit is me altijd van pas gekomen met GNU/Linux, omdat ik altijd iets had om op terug te vallen. Als grafische programma's bijvoorbeeld crashen of niet precies doen wat jij wilt.

Via school heeft een klasgenoot van mij me gewezen op een andere GNU/Linux distributie: Gentoo. En die distributie is me heel goed bevallen. Je moet er nog redelijk wat met de shell doen, maar dat is een simpel commando. Zo kun je bijvoorbeeld met 1 simpel commando software ophalen en installeren, zodat het meteen klaar voor gebruik is. Daarnaast is Gentoo erg snel omdat erg programma gecompileerd voor jouw systeem.

Toen las ik wat op een site over Ubuntu en leek het me leuk om eens te kijken hoe gebruiksvriendelijk Ubuntu is. Ik heb namelijk nog nooit een gebruikvriendelijke distributie van GNU/Linux gezien.

Bij de installatie viel me op dat deze in tekst-mode is. Ik heb persoonlijk het idee dat tekst-mode niet erg gebruiksvriendelijk is. Ik snap natuurlijk ook wel dat het een videomode is die bijna elk systeem ondersteunt, en dat het dus bijna altijd goed gaat. Ook vond ik het partitie-gedeelte in de installatie lastig voor normale gebruikers. Deze hebben namelijk geen idee welke partities een GNU/Linux-systeem nodig heeft. Voor de rest beviel de installatie me wel.

Na de installatie startte ik voor het eerst een Ubuntu-systeem op. Toen zag ik nog iets wat ik raar vond: ik kreeg een tiental opties in mijn boot-loader. Dat lijkt me ook iets waar een normale gebruiker niet op zit te wachten, aangezien ze weinig van kernels afweten. Het opstarten van Ubuntu zelf ging goed en ik logde in met de gebruikersnaam die ik in de installatie had opgegeven.

Ik was erg blij dat een hoop dingen al werkte, zoals geluid. Geen hardwareversnelling voor mijn nvidia-kaart, maar dat kon ik met het commando "sudo nvidia-glx-config enable" verhelpen (daar kwam de terminalkennis weer van pas).

Mijn eerste taak die ik wou uitvoeren was het afspelen van mijn muziek. Deze muziekbestanden staan deels in ogg-formaat en deels in mp3-formaat en staan op een FAT32-partitie, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dus ging ik op zoek naar een muziekspeler, en vond alleen Rhythmbox. Hiermee kon ik alleen de ogg-bestanden afspelen. mp3-ondersteuning zit er blijkbaar niet in. Dus op zoek naar een ander programma. Het was even zoeken naar een manier om nieuwe software te installeren, maar dat lag aan mij. Ik kon het namelijk gewoon vinden onder Toepassingen > Installeer toepassing :). Ik vond daar onder "Geluid & Video > Meer applicaties" de mediaspeler XMMS. Dat programma had ik al vaker gebruikt en na de installatie kon ik al mijn muziek-bestanden gewoon afspelen. Ik denk dat het handiger zou zijn als XMMS standaard geinstalleerd is, omdat deze de meest populaire muziek-formaten afspeelt.

Als laatste kan ik niet in mijn NTFS schrijven komen omdat deze root-only rechten hebben (dr-x------). En aangezien ik het wachtwoord van de root (op mijn eigen systeem!) niet weet (niet gevraagd tijdens installatie), kan ik niet even onder root de handeling uitvoeren op die partitie. Dit kan wel via sudo, maar dat werkt niet erg handig. Plus dat normale gebruikers hiermee een groot probleem hebben.

Tot zo ver mijn ervaring met Ubuntu. Het kan nog een stuk gebruiksvriendelijker, maar het komt in ieder geval aardig in de buurt. Ik hoop dat iemand hier iets mee kan en dat deze punten verbeterd gaan worden.

Ik heb trouwens ook nog wat problemen met XMMS: deze  crasht erg vaak, niet tijdens het spelen maar als ik een nummer selecteer.

Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/28, 02:14:28 »
Citaat van: neoqix
Ik zou graag mijn eerste ervaringen met Ubuntu willen vertellen.
Dank je, zulke verslagen zie ik graag. Ik zal wat antwoorden geven op je opmerkingen.

Citaat
Ten eerste ben ik al met GNU/Linux bekend. Ik ben begonnen met Debian (waar Ubuntu ook op gebaseerd is) en dat was echt even doorbijten. Het kostte me veel moeite om te wennen aan het feit dat ik de heletijd in text-mode moest werken. Eigenlijk was ik constant bezig met dingen werkend te krijgen.

Toch ben ik blij dat ik door heb gezet, want daardoor heb ik nu aardig wat kennis van het werken in een GNU/Linux-shell (bash). Dit is me altijd van pas gekomen met GNU/Linux, omdat ik altijd iets had om op terug te vallen. Als grafische programma's bijvoorbeeld crashen of niet precies doen wat jij wilt.

Via school heeft een klasgenoot van mij me gewezen op een andere GNU/Linux distributie: Gentoo. En die distributie is me heel goed bevallen. Je moet er nog redelijk wat met de shell doen, maar dat is een simpel commando. Zo kun je bijvoorbeeld met 1 simpel commando software ophalen en installeren, zodat het meteen klaar voor gebruik is. Daarnaast is Gentoo erg snel omdat erg programma gecompileerd voor jouw systeem.
Dat compilen je systeem sneller maakt is een mythe, zeker omdat het je flink wat uren kost om alles to compileren, die je met Ubuntu niet kwijt bent ;)

Citaat
Toen las ik wat op een site over Ubuntu en leek het me leuk om eens te kijken hoe gebruiksvriendelijk Ubuntu is. Ik heb namelijk nog nooit een gebruikvriendelijke distributie van GNU/Linux gezien.

Bij de installatie viel me op dat deze in tekst-mode is. Ik heb persoonlijk het idee dat tekst-mode niet erg gebruiksvriendelijk is. Ik snap natuurlijk ook wel dat het een videomode is die bijna elk systeem ondersteunt, en dat het dus bijna altijd goed gaat. Ook vond ik het partitie-gedeelte in de installatie lastig voor normale gebruikers. Deze hebben namelijk geen idee welke partities een GNU/Linux-systeem nodig heeft. Voor de rest beviel de installatie me wel.
Op dit moment is Colin Watson bezig met een flink verbeterde installer die vanaf het live systeem installeert en grafisch is. Dit zou de beginnersvriendelijkheid enorm moeten verbeteren

Citaat
Na de installatie startte ik voor het eerst een Ubuntu-systeem op. Toen zag ik nog iets wat ik raar vond: ik kreeg een tiental opties in mijn boot-loader. Dat lijkt me ook iets waar een normale gebruiker niet op zit te wachten, aangezien ze weinig van kernels afweten.
Dat doet Ubuntu voor de veiligheid, elk windows/mac besturingssysteem komt in het menu, Ubuntu zelf 2 keer (standaard en recovery mode), memtest 1 keer en elke andere kernel van een linuxsysteem dat gevonden wordt komt er ook in.

Citaat
Het opstarten van Ubuntu zelf ging goed en ik logde in met de gebruikersnaam die ik in de installatie had opgegeven.

Ik was erg blij dat een hoop dingen al werkte, zoals geluid. Geen hardwareversnelling voor mijn nvidia-kaart, maar dat kon ik met het commando "sudo nvidia-glx-config enable" verhelpen (daar kwam de terminalkennis weer van pas).
Nvidia is non-free dus kan niet 100% ondersteund worden. Daarom staan de binaire drivers standaard niet aan.

Citaat
Mijn eerste taak die ik wou uitvoeren was het afspelen van mijn muziek. Deze muziekbestanden staan deels in ogg-formaat en deels in mp3-formaat en staan op een FAT32-partitie, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dus ging ik op zoek naar een muziekspeler, en vond alleen Rhythmbox. Hiermee kon ik alleen de ogg-bestanden afspelen. mp3-ondersteuning zit er blijkbaar niet in. Dus op zoek naar een ander programma. Het was even zoeken naar een manier om nieuwe software te installeren, maar dat lag aan mij. Ik kon het namelijk gewoon vinden onder Toepassingen > Installeer toepassing :). Ik vond daar onder "Geluid & Video > Meer applicaties" de mediaspeler XMMS. Dat programma had ik al vaker gebruikt en na de installatie kon ik al mijn muziek-bestanden gewoon afspelen. Ik denk dat het handiger zou zijn als XMMS standaard geinstalleerd is, omdat deze de meest populaire muziek-formaten afspeelt.
Net als nvidia is mp3 ook non-free dus kan er standaard geen mp3 afspeelmogelijkheid ge

neoqix

  • Gast
Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/28, 22:08:56 »
Wow, bedankt voor de snelle reactie! Ik begrijp nu een aantal beslissingen die gemaakt zijn, maar zit nog steeds met 1 probleem. En dat is de toegang tot mijn NTFS-partities. Ik heb geprobeerd "user" toe te voegen bij de opties in /etc/fstab, maar dat verholp het probleem niet. Ook "sudo chmod 644 /dev/hda1" hielp niet. Misschien dat ik het helemaal verkeert aanpak, maar ik kom er niet uit.

En het compileren van programma's onder Gentoo is maar eenmalig, het programma opstarten doe je veel meer en dan heb je zeker wat aan die snelheidswinst.

Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/28, 22:27:08 »
Bij elke upgrade moet je opnieuw compilen, en 18 uur kde compilen voor 3 seconden snelheidswinst betekent dat je 32400 keer kde kan opstarten voor je de snelheidswinst terug hebt :)

Wat die NTFS partites betreft probeer deze opties: user,fmask=0333,dmask=0222

neoqix

  • Gast
Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/28, 22:43:15 »
Ok, over die snelheidwinst heb je inderdaad wel gelijk en het heb /etc/fstab aangepast zoals je zei en het werkt daardoor, bedankt!

Ik was eigenlijk van plan om Gentoo weer te installeren als ik daar tijd voor heb, maar ik wacht er nog maar even mee. Ik zal eerst Ubuntu nog wat beter leren kennen en misschien blijf ik wel bij Ubuntu :).

Klein verslag van ervaringen met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/29, 18:08:39 »
wat betreft die ntfs schijf die is gemount onder /media ik heb hem daar weggehaald om vervolgens dit te doen.

su mkdir /mnt/ntfs
mount /dev/naamvanschijf /mnt/ntfs

dan is je ntfs schijf gemount en staat ie daar. nog even bij schijf beheer alles goed gezet wat betreft die /media en /mnt.

op een ntfs valt toch niet te schrijven alleen te lezen dus.
homemade HTPC