Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06  (gelezen 1744 keer)

libi20

  • Gast
Ik probeer de CD voor Dapper Drake uit op mijn HP Pavilion dv5000 / Compaq Presario.
Het wil niet werken. Ik heb een lspci | grep Broadcom uitgevoerd en ik blijk dus een 4311 te hebben.

Nu wil ik eigenlijk gewoon een duidelijke oplossing. Ik lees nogal wat verschillende dingen die
ik ook niet altijd begrijp.
Misschien weet iemand raad ?
Het is me wel duidelijk geworden dat "het draadloze" kennelijk een bron van problemen is. Ik ben
eigenlijk benieuwd waarom.
Misschien dat iemand dat weet ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/06, 23:23:20 »
Probeer eens 7.04 ? Die presteert veel beter met draadloos.

Hier haal je hem:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-desktop-i386.iso

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/06, 23:39:34 »
als je 7.04 hebt geinstalleerd zul je waarschijnlijk nog wel "bcm43xx-fwcutter" moeten installeren

open een terminalvenster:
toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster

copy de volgende regel:
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter

succes
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Polleke

  • Gast
Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/07, 16:19:03 »
Citaat van: Ronnie
als je 7.04 hebt geinstalleerd zul je waarschijnlijk nog wel "bcm43xx-fwcutter" moeten installeren
Als je bcm43xx-fwcutter gebruikt, kun je wel alleen maar gebruiken van een 802.11b netwerk, das dus maximaal 11Mbps. Als je je kaartje aan de praat helpt met Ndiswrapper, kan ie 802.11b en g en heeft dus een max van 54Mbps.

Daarbij komt ook dat het bereik aanzienlijk minder is met de fwcutter dan als je ndiswrapper gebruikt.
Het is even wat meer werk, maar dan heb je ook wat meer.

gr!

libi20

  • Gast
Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/09, 14:04:11 »
Alvast iedereen bedankt voor alle tips. Nou heb ik ook nog van iemand (die 'm toevallig over had) de Feisty Fawn (blijkt iets als het uitbundige reekalf te betekenen....geestige naam) op DVD te hebben gekregen.  Ik geloof dat je met ndiswrapper ook de al geïnstalleerde drivers van Windows XP kunt gebruiken. In ieder geval, degene van wie ik de DVD kreeg zei ook al iets daarover zo van "dat kun je het beste oplossen met ndiswrapper" of zoiets..
Ik begrijp dat ik dan iets als:
sudo ndiswrapper -i
sudo ndiswrapper -m
sudo modprobe ndiswrapper
Dan moet daarna de standaard geïnstalleerde module worden verwijderd:
sudo rmmod bcm43xx
sudo echo "blacklist bcm43xx" >>/etc/modprobe.d/blacklist
Met die laatste regel kun je er dan voor zorgen dat ubuntu het ding niet de volgende keer gaat laden.

Ik vermoed dat dat met die ndiswrapper het beste is.
Dat zal ik wel gaan proberen. Het bestandje op windows is voor mijn kaart (als ik het goed begrepen heb) bcmwl5.inf. Maar dan natuurlijk aan te duiden met het linux-pad (lijkt me).

Dat verwijderen van die modules met rmmod en zo snap ik wel. Die andere grappen (met modprobe ndiswrapper etc.) nog niet, maar daar kom ik denk ik nog wel achter.

Ik kom d'r nog wel op terug.

Groetsels

libi20

  • Gast
Wireless: Broadcom 4311 802.11b/g aan de gang krijgen onder 6.06
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/12, 11:58:33 »
Hallo,

Heb nu wel Ubuntu 7.04 (FeastyFawn) geinstalleerd, en wil graag iets met dat ndiswrapper doen, maar het zit kennelijk niet
op m'n systeem.
Hoe krijg ik het er zo makkelijk mogelijk op ?
Ik heb 'm dual boot, dus kan evt. via XP wel iets downloaden, als dat een optie is.
Heeft iemand een oplossing ?

Groetsels