Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegangstijd stempel uitschakelen  (gelezen 839 keer)

Offline Tom

  • Lid
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Gepost op: 2008/07/24, 21:19:58 »
[img=http://img170.imageshack.us/img170/5369/schermafdrukmq4.th.png]


Waar moet ik nu dat ...noatime.... achterzetten.

Groet Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

  • Lid
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/24, 21:43:17 »
Citaat van: wandarooze
[img=http://img170.imageshack.us/img170/5369/schermafdrukmq4.th.png]


Waar moet ik nu dat ...noatime.... achterzetten.

Groet Tom.
achter de utf8

.......,utf8,noatime

Het is een optie, bovenin de fstab zie je het formaat van een regel en daar zie je dat de opties in de 4e kolom staan.

#            
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

-----1----------------2--------------------3-------------------4-----------------5-----6
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/24, 21:51:32 »
Zou je dat nou wel doen? noatime is nogal drastisch, en kan wellicht onbedoelde neveneffecten hebben. Tegenwoordig is relatime de standaard bij installatie, en dat lijkt me een stuk veiliger. Wat wil je eigenlijk hiermee bereiken?

Offline Tom

  • Lid
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/24, 21:55:50 »
Ik heb daar twee keer utf8 staan en achter elk moet ik dan ,noatime zetten als ik U goed begrijp.
En voor de rest niks doen als alleen opslaan- sluiten- herstarten.
grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/24, 22:01:11 »
Citaat van: pjotr123
Zou je dat nou wel doen? noatime is nogal drastisch, en kan wellicht onbedoelde neveneffecten hebben. Tegenwoordig is relatime de standaard bij installatie, en dat lijkt me een stuk veiliger. Wat wil je eigenlijk hiermee bereiken?
Ik heb in de documentatie gekeken bij tips etc.
Om Uw systeem nog een tikkeltje stiller en sneller te maken.
Maar als U dat afraad blijf ik er natuurlijk met mijn pollekes af.
Het verwonderde mij al vroeger stond dat bij U in Uw Computertips , maar nu staat het er niet meer bij.
Groeten Tom.



Edit:  wil nog de Heer Ivo bedanken voor zijn reactie.
En als dat een risico kan zijn hoop ik dat ze het uit de Documentatie halen van Ubuntu.nl.org.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/24, 23:05:44 »
Citaat van: wandarooze
Citaat van: pjotr123
Zou je dat nou wel doen? noatime is nogal drastisch, en kan wellicht onbedoelde neveneffecten hebben. Tegenwoordig is relatime de standaard bij installatie, en dat lijkt me een stuk veiliger. Wat wil je eigenlijk hiermee bereiken?
Ik heb in de documentatie gekeken bij tips etc.
Om Uw systeem nog een tikkeltje stiller en sneller te maken.
Maar als U dat afraad blijf ik er natuurlijk met mijn pollekes af.
Het verwonderde mij al vroeger stond dat bij U in Uw Computertips , maar nu staat het er niet meer bij.
Groeten Tom.

Edit:  wil nog de Heer Ivo bedanken voor zijn reactie.
En als dat een risico kan zijn hoop ik dat ze het uit de Documentatie halen van Ubuntu.nl.org.
Ik heb dat (aanbeveling van noatime) indertijd, ten tijde van Gutsy 7.10, geschreven voor de docu van Ubuntu-NL, ja.

Maar met de komst van Hardy is dat niet meer nodig, want toen is relatime de standaard geworden, en dat is een goed compromis. In mijn eigen docu heb ik de aanbeveling van noatime daarom destijds geschrapt.

Offline Tom

  • Lid
Toegangstijd stempel uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/24, 23:26:17 »
Alles klaar.
Zal er afblijven is dan zekerder.
Heb niks veranderd en het gedit gewoon afgesloten zonder veranderingen en opslaan.
Maar ik hoop wel dat ze het ook uit de Documentatie halen bij tips etc.
Andere zijn niet zo voorzichtig  en komen dan misschien in de problemen.
Vriendelijke groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.