Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: floppy  (gelezen 3650 keer)

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Gepost op: 2007/05/06, 14:32:31 »
Hallo,

Misschien heb ik deze vraag al eens gepost:
Ik heb een pc met Kubuntu en daarop zitten een cdrom en floppy drive. De cdrom heb ik eindelijk aan de praat, maar de floppy wil nog niet.
Iemand kan me vast helpen, hoe ik die aan de praat krijg?
Ik krijg bij het openen van de floppy de volgende mededeling:

The reported error was:

mount: wrong fstype, bad option, bad superblock on /dev/fd0
missing codepage or other error
in some cases useful info is found in syslog - try dmesg tail or so>

en dan tussen dmesg en tail een rechte verticale streep.


wie helpt me?

Marit

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/06, 14:41:25 »
En, hoe log ik ook alweer in als sudo? ik heb het geweten, maar ben het kwijt.....

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/06, 16:05:28 »
ik geef de moed op, om zelf uit te vinden wat ik moet doen. Ben de hele tijd bezig, krijg nu bij van alles de melding: su antwoordde met een foutmelding

niet erg leuk zo, mijn dochter heeft haar pc om werk boven en beneden te kunnen doen, maar zonder diskette kan dat niet. Hoe moet ik dan die floppy activeren als alleen root dat mag doen, en ik op geen enkele manier als root kan inloggen? Wie helpt, alsjeblieft?

Marit

reinhout

  • Gast
floppy
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/06, 16:13:15 »
kan je eens in je bios rondneuzen? bij het opstarten op del of een F... toets drukken en dan kijken naar devices.
Staat die er in,

floppy
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/06, 16:30:00 »
Als je iets als root wil doen typ je in je terminal sudo en dan je commando.
Om iets te mounten is dat dan:
sudo mount /media/floppy0

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/06, 16:51:03 »
Ja de floppy staat erin. Ik mag hem alleen niet activeren, alleen als root. En als root kan ik er niet inkomen, omdat ik het passwoord niet ken. Met sudo kom ik niet erg ver, helaas...... dan krijg ik het bericht su antwoordde met een foutbericht
maar welk foutbericht?

marit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
floppy
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/06, 17:06:55 »
Het wachtwoord dat je nodig hebt voor sudo is jouw eigen wachtwoord waarmee je normaal gesproken ook inlogt.
Probeer dit eens:
sudo echo "test"
Voer je eigen wachtwoord in en druk op enter.
Nu zie je als het goed is op een nieuwe regel in de terminal het woord test staan.

Guus

  • Gast
floppy
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/06, 17:39:36 »
Je kan in het "Hoofdmenu" "Terminal als root" zichtbaar maken onder "Systeemgereedschap"

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/07, 09:42:45 »
Dat met test lukt niet, heb een foutief wachtwoord ingevoerd en nu staat er dat het is voltooid bovenaan het venster.
En Terminal als root kan ik niet vinden, of beter het systeemgereedschap niet. Daarbij heb ik nu dus geen toegang meer tot de cdrom, en nog steeds niet tot de floppy. Ik had zelf al gedacht aan een clean install, maar zolang ik de cdrom niet kan aankoppelen wordt dat niks he?
Groet van Marit

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/07, 14:22:30 »
O, en by the way, die cdrom had ik aan de praat, maar als gewone gebruiker mag ik beide apparaten niet activeren. Dit wil ik wijzigen, is toch lastig als je ze altijd via root moet activeren, maar hoe doe ik dat zonder root password? Geen idee meer, ik ben uitgedacht over Kubuntu. Help me, want ik wil het wel graag kunnen gebruiken!
Marit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
floppy
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/07, 14:32:28 »
Type in de terminal eens het volgende commando:
groups
wat zie je dan?

Kan je trouwens wel normaal inloggen?
Dan werkt je wachtwoord in ieder geval wel.
Kan je ook adept gewoon opstarten vanuit het menu?
Werkt je wachtwoord daar wel?

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/07, 14:50:06 »
?

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/07, 15:32:07 »
waarom staan er nou 2 antwoorden? Heb maar 1 x op submit gedrukt, nou ja... sorry

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/07, 15:34:51 »
Oke dan, nog een keer.
Groups invullen, er gebeurt niks. Helemaal niks.
Adept kan ik openen, ja, maar niet inloggen. Wel gewoon inderdaad, onder mijn dochters naam, maar niet verder.
Ik ben natuurlijk zelf dom geweest, door meteen na ontvangst van de pc alles te wijzigen, zonder er al te veel verstand van te hebben. Maar het root passwoord is niet te wijzigen, ook niet met sudo of wat dan ook. Ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen!
Marit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
floppy
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/07, 15:43:25 »
Je gebruikt Kubuntu toch?
Dan kan je de Konsole openen, een soort DOS scherm.
Type daar het commando groups in.
Als het goed is krijg je nu een rijtje groepen waarvan jouw gebruikersnaam lid is.
Daartussen moet "admin" staan.

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/07, 15:49:46 »
In de konsole heb ik groups ingevuld. Dan verschijnen er 2 dingen, de inlognaam van mijn dochter, en de inlognaam van mijn dochter met erachter een @ plus de naam van de buurvrouw.

Verder niks. Kunt u daar wat mee?

Marit

edit: de naam die boven de konsole staat is: Tira@anne
Daarvan is Tira de inlognaam van mijn dochter en anne de naam van de buurvrouw. Die namen staan dus in de konsole met een @ ertussen, vul ik hier groups in, komt alleen de naam van mijn dochter tevoorschijn, dus Tira. Daarna staat er weer het bovenste, dus die 2 namen met een @ ertussen. Snapt u het nog? Ik niet ;)

Marit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
floppy
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/07, 15:56:47 »
Is er maar 1 gebruiker waarmee je in kan loggen op het systeem?
Zo ja, dan heb je een probleem die alleen in de recovery modus opgelost kan worden.

floppy
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/07, 16:10:28 »
Tira is de naam van de huidige aangelogde gebruiker.
anne is de naam van de computer in het netwerk. Deze naam kan je zelf kiezen tijdens de installatie.

Misschien heeft de gebruiker Tira niet veel rechten op de computer.
Dat wil zeggen dat ze niet tot de groep van administrators behoord en dus niet al te veel kan uitspoken op de computer.

Als je Ubuntu installeert moet je een login naam en een paswoord ingeven. Dit paswoord is hetgene je gebruikt om in te loggen als root.

Heb je Tira als nieuwe gebruiker ingesteld? En heb je dus nog een andere gebruiker (die je tijdens de installatie hebt aangemaakt?)

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/07, 17:26:24 »
Klopt, ik heb een gebruiker, dat is mijn dochter. Anne was de vorige gebruiker. Waarschijnlijk komt dit, doordat ik anne heb gewijzigd in Tira. Dus niet nieuw aangemaakt, maar een bestaande gewijzigd. En verder is er geen gebruiker, en als anne kan ik ook niet meer inloggen. Hoe kan ik het oplossen? Ik heb al geprobeerd om de recovery mode te laten draaien, maar daar kan ik zelf niet veel in veranderen.
Helpt het om een nieuwe gebruiker aan te maken? Of nee, dat kan zeker niet als ik geen systeembeheerdersmodus kan maken ;).
Marit.

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/08, 16:34:32 »
Uiteindelijk ben ik begonnen aan een clean install van Kubuntu. Helaas, zelfs dat werkt niet, ik heb al wel 3 cd's gebrand, maar de pc is unable to read cd. Nou ja, dan zal ik de moed maar opgeven? Ik hoop, dat er toch ergens een oplossing is, want dit is niks natuurlijk.

Groet van Marit.

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/08, 20:15:24 »
Ik neem aan, dat dit te maken heeft met het feit dat de cdrom speler niet is aangekoppeld. Dus daar zit dan toch de fout wel, denk ik. Ontzettend, wat een lastig iets is dit, ik ben nu al anderhalve maand aan het goochelen. En ik kom geen stap dichter bij heb ik het idee!. Nou ja, ik zoek verder en verder!
Marit.

floppy
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/08, 23:35:35 »
Maar zelfs als je cd-rom niet aangekoppeld is in Ubuntu moet je toch kunnen opstarten van een Ubuntu Live CD.
Je moet dan gewoon zien dat je cd-drive aan staat in je Bios.
Ook al heb je in Ubuntu geen rechten tot je cdrom drive dat heeft toch normaal geen invloed op het opstarten.
Zou ik zo denken.

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/09, 07:16:00 »
zou ik ook denken. Kan het aan de cd liggen? Ik heb er 3 gemaakt, en geen van drieen werkt, heel vervelend. Bij allen gewoon na 15 % cannot read cd, reboot.
Ik weet het niet meer. Misschien dan maar cd's bestellen en 6 tot tien weken wachten? Of zou het daarmee niet beter gaan?

Marit.

maritmanelleke

  • Gast
floppy
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/12, 19:13:27 »
Niemand meer? Dan moet ik toch maar met een langzaam gebrande cd werken, en dat proberen...

Offline Dave

  • Lid
floppy
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/12, 19:49:54 »
tsja sommige dingen krijg je nooit antwoord op en gaat niet werken.
Ik heb me er bij neergelegd.