Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 8.10 boot probleem  (gelezen 1057 keer)

johan_tre

  • Gast
Installatie 8.10 boot probleem
« Gepost op: 2008/11/01, 22:45:45 »
Hi iedereen,

ik heb onlangs een machine gereserveerd om kubuntu op te zetten, om geleidelijk het beestje te leren kennen en zo mezelf in Linux te werken.

Toch heb ik bij de installatie toch wel een héél vervelend probleem om de install kubuntu cd's te booten.

De hardware:
Athlon 2.6GHz, 2Gb ram, 80Gb HD, DVD/RW,  
ATI 9800XT(agp), erin en 2 SyncMasters 245b+. (analoog aangekoppeld)

Hier is wat ik tot hiertoe gedaan heb om uit te vlooien wat er mis kan zijn.

Initieel had ik er een opensuse op geinstalleerd om uit te testen.
Bummer: netwerk kaart werkt niet, mijn schermresolutie wordt niet netjes gezet op breedbeeld (ik zie links-rechts een zwarte band ondanks 1920*1200 resolutie ingesteld), en ik denk dat ook mijn graka niet juist herkent is. (hoewel desktop effects het vrij vlot doen)

Gezien dit enkel als test moest dienen, en Kubuntu de final install moest worden was dit niet zo erg.

* Ik had al een install cd 8.10 beta van een paar maand terug en die boot netjes, maar blokkeert ergens midden in de installatie. (heb toen geen MD5 check gedaan)
* Ik heb een laatste release iso gedownload, (MD5 check is ok) en die CD boot NIET.   De cd was geschreven in full speed.
* dezelfde cd geschreven in 8x met Nero.               Boot ook niet.
* dezelfde cd geschreven in 4x met Nero.               Boot evenmin.
* dezelfde cd geschreven in 4x met InfraRecorder.  Boot evenmin.

Het leuke aan de 2 laatste cd's (de eerste 2 heb ik n geprobeerd) is dat ze perfect booten om de machine waarop mijn winXP nu draait.
Dus die cd's lijken in orde.

Even dacht ik dat OpenSuse hiervan de oorzaak was, en een manier had op de bootsequence te omzeilen ofzo.
Maar zelfs met de HD eruit, wil de machine niet booten met de kubuntu cd's.

Kan me iemand nog een tip geven wat ik nog kan doen om iets wijzer te worden?  
Ik voel me op de zwarte lijst van Kubuntu staan :)  Ze willen mij nie meer :D

lekkergewoon

  • Gast
Installatie 8.10 boot probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 23:21:52 »
Hallo,
Had ik ook, maar kwam er achter dat ik de verkeerde uit de lijst op cd had gezet, tot twee keer over een cd naar de kl... geholpen.
Heb toen via Google de laatste versie opgevraagd en via die link weer opnieuw een cd gebrandt, deze boot meteen overal op, op mijn Acer laptop en mijn twee desktopś, geen probleem.
Gisteren,kwam ik de laatste versie tegen, ook weer een probleem, omdat mijn pc tijdens het branden aangaf dat het 735 mb was,mijn Aldi cd hield bij 722.9 mb helaas op...Vol dus.
Oplossing hiervoor was...Iets langzamer branden dan gaat hij er wel op en geeft 699 mb aan... Oh ja, natuurlijk wel even je cd in je boot bovenaan zetten, maar dat weet je denk ik wel ??
Gr. Hans..

johan_tre

  • Gast
Installatie 8.10 boot probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/02, 13:27:31 »
Hans, thx voor je reply

Ik zit met het probleem dat die cd wel kan booten op de een machien, en de andere dan weer niet.
Terwijl op de machine waarop hij niet opstart, wél met andere cd's kan booten.

De cd's die ik gebruik zijn 700Mb-80Min.   Is dit voldoende?

Jouw eerste poging:  "de verkeerde uit de lijst" wat bedoel je daar mee? (misschien heb ik ook die fout gemaakt)
En wat bedoel je met "cd in je boot bovenaan": je bedoeld daar je bios settings neem ik aan?


Mijn besluit van mijn pogingen is dat die cd iets heeft bij het booten wat die machine niet aankan ofzo...    alleen is mijn kennis van cd's enzo nu niet zó diep dat ik hiermee verder kan :)

Tx!

johan_tre

  • Gast
Installatie 8.10 boot probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/07, 00:41:13 »
hoi
Voor diegenen die hetzelfde probleem hebben:

De installatie is nu gedaan vanaf de alternative CD.  Text based, maar evengoed.
Installatie liep als een fluitje van een cent.  Geen boot problemen, geen vervelende onverwachte IO errors tijdens de install.  
En... het werkt nog ook. :)

Op een gegeven moment, had ik wel de indruk dat lezen van de CD wat moeilijk was:  dit was rond 6% install progress geloof ik. (óf het was een heel groot bestand)
Dus als het daar al fout liep in de installatie, zou een timeout misschien wel de oorzaak kunnen zijn.  
Hoedanook; dit probleem is opgelost, ik weet nie exact wat de oorzaak is.  Maar de oplossing was de alternative CD.

HTH,              Johan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie 8.10 boot probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/07, 00:46:18 »
Voor die harde waren is de uiterst stabiele en betrouwbare LTS-versie 8.04 waarschijnlijk beter geschikt....
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

Er zitten nog een hoop rafels in 8.10. En het is een gewone versie, geen LTS.

Als je installeert met de Alternate van 8.10. dan staat er trouwens bij de softwarebronnen geen vinkje bij de veiligheidsupdates (!!).

Systeem - Beheer - Softwarebronnen
Tabblad Updates
zet alsnog het vinkje bij Belangrijke veiligheidsupdates.

Die 6 % die lang in beeld blijft is normaal, trouwens. Daar doet hij heel lang over, om verder te komen. Grote klus blijkbaar.

johan_tre

  • Gast
Installatie 8.10 boot probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/07, 01:09:08 »
Thx.
Gelukkig geen hardware probleem dus van mijn kant...  (want daar was ik al bang voor: een loze zoektocht van eleminatie tot het slechte stuk eruit komt)