Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP3Gain  (gelezen 2910 keer)

Offline Kazart

  • Lid
MP3Gain
« Gepost op: 2019/01/29, 11:24:20 »
Ik kan langs geen kanten mp3gain installeren,niet via synaptic en niet langs de site van Pjotr.nl
het bestand word gedownload , word geïnstalleerd via software.Eens software geopend 'install) maar daarna is er niets te vinden van mp3gain .Verscheidene malen alles verwijderd ,terug een install van mp3gain kiom ik terug op niets, geen mp3gain nergens te vinden.
Hier zou ik toch graag wat hulp kunnen gebruiken? 
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/29, 12:28:37 »
Mp3gain is een Windows programma (.exe). Het zou evt. mbv Wine onder Ubuntu kunnen draaien maar beter is het om hiervoor een Windows computer te gebruiken of een alternatief programma te zoeken in Ubuntu.

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van Wine.
https://www.winehq.org/
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3Gain
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/29, 12:48:50 »
mp3gain is een terminal programma.
Dus dat vindt je ook niet terug via het Menu.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/29, 13:10:03 »
mp3gain wordt niet meer ontwikkeld, en zit al sedert een aantal Ubuntu versies niet meer in de standaard softwarebronnen. Ik gebruik mp3gain al lang niet meer. In de softwarebronnen kan je het pakket <b>python-rgain</b> vinden. Als je dat installeert, dan heb je een commando "replaygain" ter beschikking.
replaygain *.mp3
zal de replaygain berekenen van alle mp3 bestanden, zowel de radio-replaygain (berekend op basis van enkel het nummer) als de album replaygain (berekend op basis van alle mp3 bestanden).

Het leuke is dat ditzelfde programma werkt voor alle muziekformaten, mp3, m4a, ogg, flac...

Het werkt door de benodigde volumeaanpassing op te slaan in tags in je muziekbestand. Tegenwoordig kan de meeste afspeelsoftware op je PC of mobile telefoon overweg met die wijze van replaygain correctie.

Wat mp3gain kon dat replaygain niet kan, is op een speciale manier replaygain correctie aanbrengen in een mp3 bestand. Die speciale manier is enkel met mp3 mogelijk. De methode houdt in, dat de amplificatiefactor van elke audioframe aangepast wordt in het mp3 bestand. Dit is omkeerbaar (zolang je onthoudt welke aanpassing je hebt doorgevoerd). Ook met die oudere methode krijg je dus volumecorrectie zonder kwaliteitsverlies. Specifiek voordeel is dat de volumecorrectie altijd werkt, dus ook op antieke afspeelapparatuur die geen replaygain tags ondersteunt. Nadelen: (1) er is maar één correctie mogelijk, hetzij radio, hetzij album. (2) De correctie is in stappen van 1.5 db en (3) zorg dat je "undo" tag (die sloeg de aanpassing op in een tag in het mp3 bestand) niet verloren gaat, want anders kan je het proces niet omkeren.

mp3 is een oud en inferieur formaat. Afspeelsoftware en apparatuur ondersteunt nu de replaygaintags. Redenen genoeg dus om mp3gain achter ons te laten.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 13:14:45 door vanadium »

Offline Kazart

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/29, 16:36:41 »
Wat ik nu niet goed begrijpt is dat mp3gain of easymp3gain het allebei  uitstekend doen op Linux Mint 18.3
Knippen of kopiëren (usb) vanaf Mint naar Ubuntu help ook niet . Zo te zien werken beide niet meer op Ubuntu 18.04.1
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline PKing

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/29, 16:37:58 »
Nooit te oud om te leren, ik heb mp3gain ook afgezworen, teveel vastlopers.

Heb dit commando eens getest, ben niet helemaal zeker of hij de db gelijk trekt?
Maar kan het mooi testen in de autoradio daar valt het meestal het ergst op.
Dat mp3 misschien een "oud" formaat is kan wel zijn, maar ik zie toch weinig autoradio's wat anders afspelen:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MP3Gain
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/29, 16:47:59 »
mp3gain loopt nooit vast, is mijn ervaring..... Alleen de grafische schil easymp3gain doet dat bij mij (barre rotzooi dus).  :)

Als je de speciale bionic-pakketjes voor mp3gain binnenhaalt vanaf mijn webstek, dan zou mp3gain ook in *buntu 18.04 en Mint 19.x moeten werken.

Offline PKing

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/29, 16:50:28 »
Ja maar ik wil nu eenmaal liever een grafische schil:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Tom

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/29, 18:04:23 »
mp3gain loopt nooit vast, is mijn ervaring..... Alleen de grafische schil easymp3gain doet dat bij mij (barre rotzooi dus).  :)

Als je de speciale bionic-pakketjes voor mp3gain binnenhaalt vanaf mijn webstek, dan zou mp3gain ook in *buntu 18.04 en Mint 19.x moeten werken.

Ik vind hem niet op Uw stek ,en om nu de hele Mint liturgie daarvoor door te spitten daar de zoek functie nog niet werkt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MP3Gain
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/29, 18:25:21 »
mp3gain loopt nooit vast, is mijn ervaring..... Alleen de grafische schil easymp3gain doet dat bij mij (barre rotzooi dus).  :)

Als je de speciale bionic-pakketjes voor mp3gain binnenhaalt vanaf mijn webstek, dan zou mp3gain ook in *buntu 18.04 en Mint 19.x moeten werken.

Ik vind hem niet op Uw stek ,en om nu de hele Mint liturgie daarvoor door te spitten daar de zoek functie nog niet werkt.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/vragen-3.html#ID4

Offline Kazart

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 18:34:33 »
 

      Deze gevonden ( easymp3gain-gtk2_0.5.0-2_i386.deb )
   Probeer hem maar  =D =D =D
   Ook op Ubuntu 18.04.1
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 18:42:28 »
@Pjotr, behalve als je mp3 collectie uit losse nummers bestaat, vind ik het een verkeerde suggestie om een ganse muziekcollectie te behandelen met "find . -name *mp3 -exec mp3gain -a -k {} \; " Met dit "find" commando worden alle mp3 bestanden individueel behandeld. De "album" gain zal enkel op het individuele bestand berekend worden, zelfs al gaf je de "-a" optie mee. Verschillende nummers van hetzelfde album zullen dus een andere versterking krijgen.

Gelukkig geef je ook het commando mee om dit ongedaan te maken  ^-^

Offline Tom

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/29, 19:27:26 »

Ik vind hem niet op Uw stek ,en om nu de hele Mint liturgie daarvoor door te spitten daar de zoek functie nog niet werkt.
[/quote]
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/vragen-3.html#ID4
[/quote]

Dank u vriendelijk ,heb hem binnen  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: MP3Gain
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/29, 20:30:10 »
mp3gain wordt al niet meer bijgewerkt sinds 2017
Misschien toch de toepassing van vanadium overwegen?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

drum

  • Gast
Re: MP3Gain
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/30, 08:57:41 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MP3Gain
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/30, 11:31:07 »
@Pjotr, behalve als je mp3 collectie uit losse nummers bestaat, vind ik het een verkeerde suggestie om een ganse muziekcollectie te behandelen met "find . -name *mp3 -exec mp3gain -a -k {} \; " Met dit "find" commando worden alle mp3 bestanden individueel behandeld. De "album" gain zal enkel op het individuele bestand berekend worden, zelfs al gaf je de "-a" optie mee. Verschillende nummers van hetzelfde album zullen dus een andere versterking krijgen.

Gelukkig geef je ook het commando mee om dit ongedaan te maken  ^-^
OK, daar zal ik nog eens naar kijken....  :P

Maar ze worden met die opdracht in elk geval wel allemaal individueel teruggezet op 89 dB, want dat is de standaard van mp3gain.

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP3Gain
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/30, 11:42:58 »
Maar ze worden met die opdracht in elk geval wel allemaal individueel teruggezet op 89 dB, want dat is de standaard van mp3gain.
Zeker, maar dat is hier niet het punt. Het probleem is dat de relatieve volumeverschillen tussen tracks van een zelfde album verloren gaan. En dat kan de ervaring van het beluisteren van een album ruïneren, bijzonder als het gaat om een album met doorlopende tracks. Een audiocollectie in de vernieling, dus  =D.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MP3Gain
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/30, 12:30:56 »
Maar ze worden met die opdracht in elk geval wel allemaal individueel teruggezet op 89 dB, want dat is de standaard van mp3gain.
Zeker, maar dat is hier niet het punt. Het probleem is dat de relatieve volumeverschillen tussen tracks van een zelfde album verloren gaan. En dat kan de ervaring van het beluisteren van een album ruïneren, bijzonder als het gaat om een album met doorlopende tracks. Een audiocollectie in de vernieling, dus  =D.
Daar heb je gelijk in. Die opdracht is eigenlijk alleen handig voor het afspelen van muziek in de auto, wanneer je de afspeelvolgorde op "willekeurig" hebt ingesteld.

Ik zal heb de tekst in mijn handleiding dienovereenkomstig aanpassen aangepast....
« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 12:48:58 door Pjotr »