Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen draadloos internet op HP Mini houdt me tegen om Ubuntu te leren kennen  (gelezen 1301 keer)

Offline Diether

  • Lid
Hallo,

Ik wilde al lang eens een ander OS uitproberen en heb op een oude pc Ubuntu geïnstalleerd.
Het leek iets te worden en daarom besliste ik een tweedehands HP Mini netbook aan te schaffen waar ik via Wubi de nieuwe 11.10 versie op heb geïnstalleerd (naast Win7 Starter)

Ik ben al uren bezig geweest het internet en fora aan het afschuimen om mijn draadloos internet aan de praat te krijgen.
Bekabeld werkt zonder problemen.
Mijn draadloos netwerk zie ik en ik kan mijn paswoord invullen maar toch komt er geen verbinding tot stand.

Ik vind van alle soorten info over de Broadcom BCM4313 driver of netwerkkaart en info over het één of het ander in een blacklist te plaatsen en blijkbaar zijn er velen met dit probleem.
Ik heb alles stap voor stap gevolgd (ik ben een Linux leek) met nog steeds geen resultaat.


Indien ik niet snel een oplossing vind dan hou ik Ubuntu voor bekeken... spijtig...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Pas dit stappenplan eens toe:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Overigens: ik tik dit berichtje op een HP Mini netboekje, vanuit Ubuntu 11.10 (eigenlijk familielid Xubuntu, maar dat is voor jouw probleem niet relevant). Het ding is drievoudig opstartbaar: Xubuntu 11.10, openSUSE 12.1 en Windows 7 Starter. Werkt allemaal perfect.

Leuk machientje; alleen jammer dat het een glimmende afwerking heeft waar je vingerafdrukken op ziet, en ook jammer dat de aanduiding van de functietoetsen (F1, F2, enz.) vrijwel onleesbaar is. En hij heeft maar één ingebouwd luidsprekertje, dus stereo alleen via externe geluidsboxen. Enfin, verder is het een goed, degelijk apparaat.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 23:27:52 door Pjotr »

Offline Ramana

  • Lid
Probleem zit 'm in de kernel en Broadcom-driver combinatie. Bij 10.04 heb je geen probleem, b.v met Bodhi-linux gebaseerd op Ubuntu 10.04 (zie net dat er een nieuwe Bodhi uit is) draait de HP-mini als een zonnetje.

Offline Diether

  • Lid
Is er dan op dit moment geen oplossing om het aan de praat te krijgen? Op internet staat het overvol van dezelfde problemen. Tot nu toe nog niks van de voorgestelde oplossingen die werken.

Ik heb ondertussen Ubuntu 11.04 geïnstalleerd en deze werkt perfect.

Nu ben ik ook nog eens Xubuntu 11.10 aan het proberen (zoals Pjotr blijkbaar)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De ene HP Mini is de andere niet..... Want HP wil weleens wisselen van chipleverancier. Bij mijn machientje zit er een Atheros draadloze kaart in.

Dit zou wellicht de oplossing kunnen zijn voor jouw Broadcomkaartje in 11.10:
http://nfolamp.wordpress.com/2011/10/15/ubuntu-11-10-getting-wireless-bcm4311-working/

Offline Diether

  • Lid
Hey Pjotr,

Toevallig kwam ik ook al op die website terecht

Ik heb inderdaad die stappen uitgevoerd en nu werkt mijn draadloos wel.
Enkel bij "sudo apt-get install firmware-b43-installer" kreeg ik een foutmelding (weet niet meer exact welke)
Ik heb ook de Extra stuurprogramma's die Ubuntu voorstelt (STA Broadcom) NIET geaktiveerd.

Ben tevreden dat ik Ubuntu nu wat kan ontdekken.