Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen  (gelezen 682 keer)

Offline Cme

  • Lid
Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Gepost op: 2016/04/22, 16:55:49 »
Er staan 4 bestandjes in de prullenbak van Xubuntu, type platte tekst van 0 bytes. 1 zonder extentie en 3 met ongeldige extenties die zich dus niet laten verwijderen. Andere bestanden geven geen problemen bij het legen.
Wat kan ik hieraan doen?
met vriendelijke dank
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/22, 19:12:41 »
Eens als beheerder die bestandjes uit de prullenbak verwijderen, hetzij met een terminalcommando, hetzij met een venster bestandsbeheer wat je als beheerder opstart.

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/26, 12:39:54 »
Vanadium, sorry dat ik niet eerder reageerde.
Ik ben in de veronderstelling dat als ik (X-)Ubuntu installeer en inlog met mijn wachtwoord, ik automatisch beheerder ben.
 Zo niet, hoe log ik dan in als beheerder? 
 Waar zit het venster bestandsbeheer?

Weet je het terminalcommando of weet jij waar ik dit commando kan vinden?
met dank,
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/26, 13:45:49 »
Als je inlogt, ben je geen beheerder, maar wellicht heb je wel als gebruiker beheerdersrechten - de eerste gebruiker die na een Ubuntuinstallatie aangemaakt wordt, heeft automatisch beheerdersrechten.

In andere linuxdistributies kan je inloggen als beheerder, in sommige distributies zoals Ubuntu niet. In plaats werkt men met een systeem waarbij je als gebruiker een commando kan uitvoeren met beheerdersrechten. Dit gebeurt door het commando te laten voorafgaan met "sudo". Zo kan je ook je bestandsbeheer opstarten als beheerder om er dingen mee te doen die je als normale gebruiker niet kan. In xubuntu heet de file manager "thunar". thunar opstarten als beheerder doe je door in een terminalvenster het volgende commando te geven:
sudo -H thunar

Met het venstertje dat nu verschijnt, kan je naar de folder navigeren die je prullenbak voorstelt, en daar de bestanden wissen. Dat is standaard .local/share/Trash/files in je home folder. .local is een "verborgen" folder: je zal hem enkel zien in bestandsbeheer door "verborgen folders tonen" aan te zetten.

Opgelet: de optie -H mag je hier zeker niet weglaten, omdat je een grafisch programma als beheerder opstart. De optie -H zal ervoor zorgen dat configuratiegegevens weggeschreven worden in de folder van de beheerder eerder dan in je eigen gebruikersfolder. Moest dat laatste gebeuren, dan zouden de bestandsrechten in je home folder verkeerd kunnen ingesteld worden.

Opgelet ook: sluit dat venster vlug terug af als je klaar bent: een fout is vlug gebeurd, en met dat venstertje zou je zonder erg gans je systeem kunnen wissen. Dat kan niet met gewoon bestandsbeheer.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/26, 14:36:05 »
Ubuntu.
Ik had ook regelmatig, dat ik de prullenbak niet kon legen. Bij mij was het probleem, dat ik bij een externe harde schijf of USB stick bestanden had weggegooid (in de prullenbak), en dan de schijf of stick verwijderd had. Dan stonden er nog bestanden in de prullenbak die ik niet kon verwijderen. Na het opnieuw aansluiten van de schijf of stick kon ik ze wel verwijderen.

Als ik niks deed, was de prullenbak leeg, na een herstart.

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/26, 14:52:44 »
Met externe schijven moet je een prullenbak aanmaken in de root van de schijf, maar wel met jouw UID/GID als user/group.
De eerste gebruiker op een K/L/X/Ubuntu systeem heeft standaard 1000 als UID en als GID. Heeft de schijf als label bv USB_DISK dan kan je volgende gebruiken bij het aanmaken van de prullenbak:sudo mkdir /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
sudo chown $USER:$USER /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
Hierna zie je de weggeworpen bestanden/mappen in de gewone trashcan, en kan je die daaruit ook verwijderen cq herstellen.

Edit: koppelteken vergeten tussen Trash en 1000
« Laatst bewerkt op: 2016/04/26, 14:56:25 door Nero »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/26, 16:42:23 »
Met externe schijven moet je een prullenbak aanmaken in de root van de schijf.
Ubuntu doet dat automatisch.
@sidonia: dat is inderdaad iets wat kan verklaren dat een prullenbak niet leeggeraakt, tenzij na herstart (of wanneer de schijf weer aangekoppeld zou worden).

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/02, 16:11:03 »
Zo kan je ook je bestandsbeheer opstarten als beheerder om er dingen mee te doen die je als normale gebruiker niet kan. In xubuntu heet de file manager "thunar". thunar opstarten als beheerder doe je door in een terminalvenster het volgende commando te geven:
sudo -H thunar
Met het venstertje dat nu verschijnt, kan je naar de folder navigeren die je prullenbak voorstelt, en daar de bestanden wissen. Dat is standaard .local/share/Trash/files in je home folder. .local is een "verborgen" folder: je zal hem enkel zien in bestandsbeheer door "verborgen folders tonen" aan te zetten.
Het gaat hierbij om bestanden die (inderdaad ) op een USB stick staan en die zich vervolgens niet lieten verwijderen uit de Xubuntu prullenbak, er nu wel uit zijn maar in een niet door mij aangemaakte map explunged van de USB-Trash blijven rouleren, daar wil ik graag later op terug komen omdat het anders niet meer te behappen is voor mij. :D

Er staan op die stick bestanden (dus andere dan  in Trash-1000 van de USB-) die zich ook niet laten verwijderen dmv -H thunarHet pop-up venster verschijnt 'Kon ..bestand niet verwijderen.' oid.
 
Naar welke folder kan/moet ik navigeren om bij dat bestand te komen? Hoe benader ik de USB-stick via .verborgen mappen met thunar?
of gaat het alleen via de code die Nero aangaf?

sudo mkdir /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
sudo chown $USER:$USER /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 16:21:35 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/02, 21:07:12 »
Naar welke folder kan/moet ik navigeren om bij dat bestand te komen? Hoe benader ik de USB-stick via .verborgen mappen met thunar?
of gaat het alleen via de code die Nero aangaf?

sudo mkdir /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
sudo chown $USER:$USER /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
Het antwoord staat al in je eigen post onder je vraag. Navigeer eerst naar "Computer" in het linkerpaneel van je bestandsbeheer. Dit brengt je in de bovenste folder van het bestandssysteem, de root folder /. Je vindt daar de folder "media". Ga daar in. Je vindt daar minstens een folder met je login naam. Ga ook daarin: daarin bevinden zich alle koppelpunten van je USB schijven. Hoe die noemen, hangt van de USB schijf af. Zou USB_DISK kunnen zijn, maar net zo goed "Creuzer" zoals bij mijn USB stick. Ga je daarin, dan ben je op de bovenste folder van de betreffende USB. Met "Toon verborgen bestanden" aangezet moet je dan ook de .Trash folders zien.

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/03, 15:18:41 »
@Vanadium Duidelijke uitleg, dank.
Middels sudo -H thunar
naar de desbetreffende folder/bestanden gegaan maar kreeg opnieuw dezelfde melding: "Kan bestand niet verwijderen. Bestand of map bestaat niet."  Toch staan ze daar en ik wil ze weghebben.
Als ik naar de code van Nero kijk en besef dat ze niet in .Trash-1000 staan, is de volgende code dan juist? (ik durf het niet zonder goedkeuring uit te proberen omdat ik 'sudo' gebruik:
sudo mkdir /media/$cme-x/STORE_N_GO/Bewaarde_mails
sudo chown $cme-x:$cme-x /media/$cme-x/STORE_N_GO/Bewaarde_mails
hieronder de code Nero:
sudo mkdir /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
sudo chown $USER:$USER /media/$USER/USB_DISK/.Trash-1000
Naam USB stick: STORE N GO (Underscore ingevoegd, is dat juist?)
Folder waar de bestanden in zitten die niet bestaan: Bewaarde mails (Underscore ingevoegd, is dat juist?)




HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/03, 18:12:17 »
Bestand of map bestaat niet is logisch als je niet de juiste naam opgeeft. Als de schijf als label STORE N GO heeft is de juiste opdrachtsudo mkdir /media/$USER/STORE\ N\ GO/Bewaarde_mails
sudo chown $USER:$USER /media/$USER/STORE\ N\ GO/Bewaarde_mails
Een spatie in een naam kan je niet zomaar vervangen door een underscore in een opdracht. Een spatie moet je 'escapen' door een \ (backslash) voor te plaatsen.

En de vermelding $USER moet letterlijk zo blijven staan. Tenzij je $USER vervangt door je gebruikersnaam, maar dan wel met het $-teken inbegrepen. In een opdracht is elke term die begint met een $-teken een variabele die door de shell wordt vervangen door de 'echte' naam.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/03, 18:15:46 »
Jij wil bepaalde bestanden verwijderen. De code van Nero daarentegen doet iets anders: die maakt een Trash-folder aan en maakt jou eigenaar ervan (normaal zou dit automatisch moeten gebeuren, maar ook het systeem zelf kan niet naar de USB schrijven).

Ik zou nu eens het bestandssysteem van de USB controleren. Fouten in het bestandssysteem kunnen de oorzaak zijn dat geen schrijfoperaties (of wisoperaties) meer lukken.

* Open de terminal
* Zoek uit hie de partitie van je USB schijf noemt. Dit kan je (ondermeer) zien in de uitvoer van het commando
df -Th
In de eerste kolom zie je de namen van de partities: zien er uit als /dev/sdx# waarbij x een letter voorstelt, # een cijfer. Ik vul in verdere commando's /dev/sdx# in, waar jij de werkelijke naam moet invullen, /dev/sda1 of /dev/sdb2 of /dev/sdc1... Je herkent je USB stick wel doordat je ook andere informatie hebt, zoals de bestandsgrootte en het koppelpunt (laatste kolom). Jou USB zal onder /media/<jegerbuikersnaam> aangekoppeld zijn.
* Ontkoppel nu je USB stick:
sudo umount /dev/sdx#
* Doe nu de schijfcontrole
sudo fsck /dev/sdx#
Rapporteer alle uitvoer van deze commando's hier (kopieer en plak vanuit de terminal).

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/04, 15:40:19 »
Hopelijk de juiste commando's uitgevoerd:

cme-x@cmex-Lenovo-Z710:~$ df -Th
Bestandssysteem Type     Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
udev            devtmpfs    3,9G     4,0K  3,9G   1% /dev
tmpfs           tmpfs       791M     1,2M  790M   1% /run
/dev/sda4       ext4         14G     4,9G  8,3G  38% /
none            tmpfs       4,0K        0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
none            tmpfs       5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none            tmpfs       3,9G      84K  3,9G   1% /run/shm
none            tmpfs       100M      28K  100M   1% /run/user
/dev/sdc1       fuseblk     7,5G     189M  7,4G   3% /media/cme-x/STORE N GO
cme-x@cmex-Lenovo-Z710:~$ sudo umount /dev/sdc1
[sudo] password for cme-x:
cme-x@cmex-Lenovo-Z710:~$ sudo fsck /dev/sdc1
'fsck' uit util-linux 2.20.1
fsck: fsck.ntfs: not found
fsck: error 2 while executing fsck.ntfs for /dev/sdc1
cme-x@cmex-Lenovo-Z710:~$

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/05, 09:10:39 »
OK, ntfs geformatteerde USB. ntfs is het bestandssysteem van MS Windows. Hang de USB aan een MS Windows, en voer daar een schijfcontrole/schijfherstel uit. Daarna zal de USB terug correct werken onder Ubuntu.

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/05, 11:23:57 »
In MS Windows geconstateerd dat de schijf aldaar niet herkent wordt en als beschadigd/onleesbaar beschouwd wordt.
Eigenschappen: Algemeen geeft aan: Gebruikt/Beschikbaar/Capaciteit: allen 0 bytes
          "                :Extra Foutcontrole: geen toegang

In de Xubuntu omgeving gewoon inzetbaar, ik gebruik de USB-stick om Thunderbird-mail te openen en mijn post uit te lezen.

Misschien toch een aanwijzing van Windows om de stick te vervangen.
Bedankt voor de ondersteuning en het meedenken.
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan prullenbak in Xbuntu niet geheel legen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/05, 13:32:37 »
Hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat de USB aan het kapotgaan is. Mogelijk maakt eens herpartitioneren en herformatteren de USB stick als nieuw.