Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 13.10 lukt niet  (gelezen 778 keer)

Installatie 13.10 lukt niet
« Gepost op: 2013/11/12, 19:18:28 »
Ik heb momenteel Win XP en Ubuntu 13.04 op mijn computer. Ik zou graag 13.04 graag opwaarderen naar 13.10, maar dat wil van geen kanten. Als ik wil opwaarderen vanuit de updates in Ubuntu 13.04, klik ik op de knop opwaarderen (o.i.d.) en geef mijn wachtwoord in. Echter vervolgens gebeurt er niks.
De iso van 13.10 op een dvd gebrand, maar die pakt mijn computer niet. Ik had naar de BIOS gekeken, maar de instellingen zijn toch zo dat ie eerst vanaf de  cd-rom opstart.
Ik had 'm volgens deze methode willen opwaarderen: https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Als jullie meer gegevens nodig hebben, hoor ik het graag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/12, 19:19:29 »
Probeer 't eens met een USB-geheugenstaafje i.p.v. een DVD?

Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/12, 19:22:10 »
Dat had ik ook al geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Ik had in de BIOS wel zo ingesteld dat ie eerst van de "removable media" zou opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/12, 19:24:03 »
Dat had ik ook al geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Ik had in de BIOS wel zo ingesteld dat ie eerst van de "removable media" zou opstarten.
Het BIOS ziet zo'n geheugenstaafje vaak als *harde schijf*. Probeer dus eens om de opstartvolgorde *van de harde schijven* te veranderen (uiteraard met 't staafje in je machien geprikt).

Offline Nollie

  • Lid
Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/12, 22:00:51 »
is die dvd gebrand op de allerlaagste snelheid ?
moet je zelf aanpassen
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Theake

  • Lid
Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/12, 22:54:58 »
Het is soms een heel probleem een pc te laten opstarten vanaf een geheugenstaafje. Sinds ik  "plop boot manager" op cd heb gebrand is dat opgelost. Het is zo van de site op te halen.

Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/13, 19:28:35 »
Het lukt inmiddels om de computer op te laten starten vanaf USB stick. Er moest toch wat worden aangepast aan de volgorde van de "bootable media" in de BIOS.

Ubuntu werkt vanaf de USB stick, maar GParted werkt niet helemaal goed. Ik wil volgens deze handleiding Ubuntu opwaarderen naar 13.10 (https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen), maar als ik GParted opstart blijft ie hangen op "Scanning devices..."

Heeft iemand raad?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/13, 19:34:13 »
Vereenvoudig de apparatuur zoveel mogelijk: koppel eventuele externe harde schijven los, alsook alle andere apparaten. Behalve natuurlijk muis, toetsenbord en beeldscherm.

Lukt 't dan wel met Gparted?

Re: Installatie 13.10 lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/14, 11:03:32 »
Het opwaarderen van 13.04 naar 13.10 is gelukt! Het plan was om handmatig het opwaarderen te doen volgens deze handleiding (https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen), maar GParted werkte niet vanaf de USB stick. Gewoon de optie "Verwijder Ubuntu 13.04 en installeer 13.10" uit het installeermenu van Ubuntu uitgeprobeerd (ondanks de waarschuwingen uit het artikel). Dat ging zonder enig probleem. Mocht het fout zijn gegaan, dan had ik image backups van alle partities, dus...

Alleen waren alle icoontjes weg uit het startmenu nadat ik de Persoonlijke map terug had gezet vanuit de Ubuntu backup. Er moet vast ergens een soort config bestandje o.i.d. ergens zijn overschreven. Gewoon handmatig de icoontjes terug gezet.