Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] HP all-in-one printer/scanner delen  (gelezen 3420 keer)

Offline custk9

  • Lid
[OPGELOST] HP all-in-one printer/scanner delen
« Gepost op: 2010/09/22, 18:46:28 »
Een eerste post en al direct een opgelost voor de titel  ;)

Ik ben recent Ubuntu 10.04 gebruiker geworden en ik moet zeggen, het bevalt me enorm. Het gevoel terug volledige controle te hebben over je systeem, dat heb ik verloren sinds de introductie van win3.1   =D

Jullie (en de engelstalige fora) hebben me enorm geholpen met het tweaken en naar-mijn-hand zetten van mijn ex-vista laptop en Ubuntu server(tje) en dual-boot Netbook  XD

Maar goed. Waar ik lang mee aan het sukkelen ben geweest is het delen van mijn HP-All-in-one F2480 printer/scanner. Locaal (op de server) werkte die zoals het hoorde maar op het netwerk kwam er geen milliliter inkt uit de printkop en scannen over het netwerk ging al helemaal niet. De oplossing: zorg ervoor dat eerst cups, hplip en hplip toolbox geïnstalleerd worden op de computer waar de printer fysiek aanhangt. ZORG ER EERST VOOR dat alles, printen en scannen, lokaal werkt. Dit is zeer belangrijk.

Het printen over het netwerk is al genoeg besproken in andere topics, eens goed geïnstalleerd zal Ubuntu (maar ook de verschillende Windows versies) de printer automatisch (voor Windows semi-automatisch  ;) )vinden op het netwerk. Je kan de URI ook gemakkelijk terugvinden via
http://[IP-adres-van-de-computer-waar-de-printer-aanhangt]:631druk dan op het tabblad "Printers" en de URI komt in je adresbalk.

Waar ik lang mee gesukkeld heb is het scannen via het netwerk. Eén link en tien minuten later en het probleem was opgelost.

HOWTO: Share a scanner on your network in Karmic Koala/Lucid Lynx

Het deel over de scanner beschikbaar stellen via een webpagina heb ik niet uitgevoerd gezien er (voor Windows) SaneTwain bestaat en perfect werkt.

Deze info heb ik hier niet gevonden dus ik dacht deze te delen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 15:39:23 door custk9 »