Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Timeshift en nier leesbare bestanden  (gelezen 905 keer)

Timeshift en nier leesbare bestanden
« Gepost op: 2021/10/15, 13:16:43 »
Hoi Allemaal,
Ik heb Timeshift nu 2 maanden werkend. Geplaatst op een weing gebruikte partitie en dus los van mijn dagelijks gebruikte partitie om bij eventuele problemen alles helemaal opnieuw te kunnen plaatsten. Goed, heb het gelukkig nog niet nodig gehad. Ik laat de snapshot één keer per maand maken en dat werkt prima. Nu mijn vraag om mogelijke problemen te voorkomen als het dan toch eens misgaat, beide keren dat die snapshot werd gemaakt stond er bij te lezen dat "sommige bestanden niet leesbaar" zijn ???

Wat houdt dit nu echt in? Kan het zijn dat er toegangsrechten niet worden "mee-gekopieerd" en dat als ik die snapshot dan eens zou willen terugzetten dat ik nergens meer inkom??? Of zou het kunnen zijn dat ik ergens een bestandje heb staan met "fouten"erin en dat die dan niet leessbaar is...?? Wat is wijsheid?

Groet,
Goese Duikertje

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/15, 15:03:28 »
In MInt is Timeshift standaard geïnstalleerd.
Ik heb het programma desondanks verwijderd; de documenten back-up ik handmatig (dan ben je ook niet van een of ander back-up programma afhankelijk) en als er met het besturingssysteem iets mis gaat, dan doe ik wel een herinstallatie.

Je weet pas echt of zoiets niet of wel werkt als het eigenlijk al te laat is...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/15, 21:30:28 »
de documenten back-up ik handmatig (dan ben je ook niet van een of ander back-up programma afhankelijk) en als er met het besturingssysteem iets mis gaat, dan doe ik wel een herinstallatie.
Dat is krek hoe ik er ook over denk.

@Goese Duikertje, wanneer krijg je die melding? Is dit een foutmelding van het programma tijdens het maken van de snapshot? Dan moet dit zeker onderzocht worden.

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/16, 10:21:42 »
Volgens mij is het beste systeem:
- Timeshift enkel voor het OS.
- een onafhankelijk ander backup programma voor je eigen data. Hier draait FreeFileSync, anderen gebruiken LuckyBackup

Dit systeem geeft het grote voordeel dat je net dat backupt of terugzet wat nodig is.
Had je alles via Timeshift genomen, kan je niet anders dan alles terug te zetten, zowel OS als data.
Bijkomend voordeel met je data op een eigen backup: als ik een nieuw OS installeer, kan ik mijn data veel makkelijker bereiken om terug te zetten.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/16, 13:35:21 »
Hoi Allemaal,
Bedankt voor de reacties. Om mijn vraag wat te verduidelijken, het gaat er om dat als ik rechts-klik op het net gemaakte Timeshift-backup, dan zie dus die tekst staan dat sommige files niet leesbaar zijn. Ik vraag me nu dus af wat dit betekent als ik het zou terugzetten. Gaat het om de eigendomsrechten of zou het alleen maar gaan om één of enkele  slechte bestandjes??

Er blijft inderdaad ook nog de vraag open staan dat áls het echt goed mis gaat en de hele pc is kapot, ben je dan dus ook al die backups kwijt, hetgeen me logisch lijkt. Dus zou ik die maar beter op een apparte opslag moeten gaan plaatsen. Maar kan dat zomaar? Omdat Timeshift een geinstalleerd programma is en wellicht niet zomaar gekopieerd kan worden naar een usb of externe hd?

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/16, 15:38:08 »
@Duikertje
Maak je geen zorgen want dat staat hier bij mij ook zo.
Als je dieper gaat zoeken heb je daarin de map localhost waarin de backup staat van het bestandssysteem.
Je zal zien dat enkel bij de mappen etc en var bij de eigenschappen dit bericht getoond wordt: sommige inhoud niet leesbaar

Bekijk nu ook eens de eigenschappen van die mappen etc en var in het actuele werkende OS (dus niet van de timeshift BU).
Je ziet daar net hetzelfde. Niets fout dus.

Ik heb reeds timeshift restores gedaan en telkens was dit gelukt.

Heb je een testbak en een USB-disk? Test het daar eens.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/16, 16:16:27 »
Die melding zie je alleen staan bij de eigenschappen van de map TimeShift zelf. Tijdens het maken van een backup verschijnt die melding niet. Je kunt er dus vanuit gaan dat die melding 'normaal' is. Mogelijk veroorzaakt door niet toegangelijke systeem bestanden.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/16, 16:22:27 »
Timeshift is een top programma en heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. Fouten door mijn eigen stomme schuld :'(. Ik gebruik het zowel in Xubuntu als in Mint.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/16, 16:24:19 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/16, 16:50:13 »
Dit bericht kan inderdaad veroorzaakt worden omdat er bestanden zijn die door de bestandsbeheerder niet kunnen geopend worden wegens geen permissie. Nogal een ongelukkige melding, waarover je je dus geen zorgen hoeft te maken. Timeshift gebruikt heel betrouwbare tools, en mocht er iets mis gaan tijdens de backup, dan zou je dat op dat moment al weten.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/16, 16:54:17 door vanadium »

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/16, 21:45:59 »
Echt simpel is Timeshift met een versleutelde installatie niet:
https://paulcolwell.com/?p=98

Zal verder best goed werken, maar aan mij niet besteed.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/16, 21:48:50 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Timeshift en nier leesbare bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/17, 11:15:08 »
Allemaal, dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat ik me dus geen zorgen hoef te maken over die melding. Ik ga het ook toch maar ook op een externe schijf zetten in geval van grote problemen. Fijn,bedankt voor het meedenken!

Groet,
Goese Duikertje