Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een alternatieve visie op Windows  (gelezen 15525 keer)

Offline h2o

  • Lid
Een alternatieve visie op Windows
« Gepost op: 2013/01/18, 10:15:00 »
Niet om Windows te bashen (verre vandaar), maar dit artikel heeft wel een paar punten waar Windows gebruikers die kritiek hebben op Linux eens aan moeten denken.
Het artikel is geschreven door een Linuxgoeroe, dat verklaart een heleboel van de dingen waar hij tegenaan loopt. Nogmaals, hij heeft wel een aantal punten van kritiek waar je als Windowsgebruiker wel eens mag afvragen waarom het 'eigenlijk zo moet werken'. Dan blijkt dat Linux toch een aantal ijzersterke punten heeft.

Het verhaal is verre van compleet, en ook een andere invalshoek is mogelijk. Lees het artikel hoe Windows wordt bekeken door een doorgewinterde Linuxgebruiker.

Let er vooral op om niet te gaan bashen, en houd het netjes.

Hier de link naar het artikel: http://computerworld.nl/article/14275/een-alternatieve-visie-op-windows/1.html
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/18, 10:31:45 »
De bottom-line is wel juist; je kan Windows niet even uitproberen op je computer m.b.v. een Live-sessie. Je bent meteen verplicht om aan te kopen, of de illegale weg in te slaan.
Maar Windows met Linux vergelijken is zoiets als appelen en peren vergelijken.
Persoonlijk werk ik wel graag met een W7 maar als puur stand alone, dus zeker niet in dualboot of multi-boot met andere Linux-systemen.
Windows is daar duidelijk niet voor gemaakt, noch in voorzien. Dat is eigen aan Windows, like it or leave it.

Je kan perfect voor 150€ een occasie laptop op de kop tikken met, meestal, een perfect legale versie van Windows erop, dus ik zie de reden niet om puur de illegale weg in te slaan. Bevalt Windows je niet; zet  dan gewoon een Linux ernaast of erover. Punt aan de lijn.

Edit: je kan met Windows wel (ik dacht dat dat met W8 gedaan was, maar niet dus) een tijdelijke installatie uitvoeren; dus even een DVD lenen van iemand en voor een aantal dagen een testrun geven is perfect mogelijk met Windows voor dat je hem voor langere duur activeert. Dus er is geen reden om de illegale weg in te slaan, zoals het artikel suggereert.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 11:16:59 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/18, 10:43:40 »
Hij heeft natuurlijk een punt, maar ik vind dat hij ook een belangrijk punt uit het oog verliest, Windows is een mainstream OS. En mainstream gebruikers weten niet wat een bootloader is, en het kan hen nog minder boeien dat die overschreven wordt. Ook bijvoorbeeld het afspelen van gedecodeerde media werkt out-of-the-box op Win, niet op Linux. Ik denk dat een fatsoenlijke packetmanager (Appstore) iets is wat gebruikers nog iets zoiu kunnen schelen, dus hij heeft punten, maar ze zijn niet relevant.

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/18, 10:44:44 »
Ik zag dit op reddit gisteren, het originele artikel dan (gelinkt onderaan deze vertaling). Een grappig ironisch verhaal waar toch ook een flinke kern van waarheid inzit.

Laatst zag ik ook dit soortgelijke verhaal, Linux vs. Windows, misschien een wat sarcastischere toon, maar ook wel grappig.



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/18, 10:45:17 »
Goed geschreven, daar herken ik erg veel in .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/18, 11:05:48 »
Hij heeft natuurlijk een punt, maar ik vind dat hij ook een belangrijk punt uit het oog verliest, Windows is een mainstream OS. En mainstream gebruikers weten niet wat een bootloader is, en het kan hen nog minder boeien dat die overschreven wordt. Ook bijvoorbeeld het afspelen van gedecodeerde media werkt out-of-the-box op Win, niet op Linux. Ik denk dat een fatsoenlijke packetmanager (Appstore) iets is wat gebruikers nog iets zoiu kunnen schelen, dus hij heeft punten, maar ze zijn niet relevant.

Niet alle mediaformaten kunnen out-of-the-box worden afgespeeld op Windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/18, 14:17:06 »
Wel lachen zo'n artikel....  =D

Met een kern van waarheid: een Windows-systeem is vooral daarom "makkelijk", omdat het voorgeïnstalleerd is. Moet je 'm zelf installeren, dan zijn *buntu en vooral Mint, meestal veel en veel makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 14:32:30 door Pjotr »

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/18, 15:14:23 »
Windows installeren???? Wie doet dat nou, je koopt een computer toch met Windows! Niet gek dat ie tegen problemen aanloopt...

Die gast van dat artikel doet allemaal rare dingen met zijn computer... installeren van Windows, externe schijven aankoppelen, partities formateren... sja.. niet echt wat een normale gebruiker doet... tenminste, met Windows. ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/18, 15:22:28 »
dan zijn *buntu en vooral Mint, meestal veel en veel makkelijker.
Dat ligt maar net aan de hardware.
Op mijn PC's gaat het simpel, maar met één ex-laptop (scherm afgebroken) heb ik toch problemen, maar dat maakt het juist weer leuk !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bwman

  • Lid
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/18, 16:01:36 »
@ron je moet eens proberen om je beeldscherm van je moederbord af te "koppelen  dat deed bij mij het probleem verdwijnen, en hij koppelde het externe scherm automatisch aan. on topic wel een leuk artikel, ook de comentaren die erop volgen zijn wel leuk. Sommige lijken niet te begrijpen dat dit een ironisch geschreven artikel is
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/18, 17:29:32 »
Volgens mij kan de website www.Computerworld.nl alleen maar negatieve dingen zeggen over Windows. Maak er dan Linuxworld van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/18, 18:06:36 »
O ja, dat is waar ook.... Volgens sommige mensen mag je op dit forum niks negatiefs over Windows zeggen, maar wel heel veel negatiefs over Ubuntu. We leven in een bijzondere wereld.  :o

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/18, 20:07:14 »
Een van mijn laptops hier die ik niet meer gebruik kwam met Windows 7 voorgeïnstalleerd en guess what? Windows herkende de draadloze netwerkkaart die erin zit niet. Daarna Ubuntu erop gezet en die herkende hem wel.

Nooit problemen met een voorgeïnstalleerde Windows dus? I beg to differ.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/18, 21:35:28 »
Windows 8 download meestal alle ontbrekende drivers automatisch via Windows Update.
Aparte CD's met drivers voor videokaart, printer, smartphone, enz. zijn niet nodig (lijkt Ubuntu wel :))
De auteur had (toevallig?) pech met de driver van zijn draadloze netwerkkaart maar dat herken ik evengoed van Ubuntu (zonder netwerk is installeren via internet altijd lastig).
Niet alle mediaformaten kunnen out-of-the-box worden afgespeeld op Windows.
Niet alle mediaformaten kunnen out-of-the-box worden afgespeeld op Ubuntu.

Maar met enige moeite had de auteur wellicht zijn Matroska bestanden ook in Windows kunnen afspelen: http://matroska.org/technical/guides/playback/windows/index.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Gompie

  • Lid
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/18, 23:43:33 »
Vreemd verhaal.
Ik heb met 98SE en XP nooit installatieproblemen gehad en ook geen problemen met oem-versies
Vind wel dat hij op een paar punten gelijk heeft.
- Je kan Windows niet gratis uitproberen
- Raar dat de opstartrecord overschreven wordt.
Het wordt trouwens algemeen afgeraden om cracks te downloaden omdat hier vaak malware bij zou zitten.
So wie so wordt het gebruik van Windows steeds onveiliger.

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/19, 08:25:05 »

- Je kan Windows niet gratis uitproberen

Het wordt trouwens algemeen afgeraden om cracks te downloaden omdat hier vaak malware bij zou zitten.
So wie so wordt het gebruik van Windows steeds onveiliger.

Je kan, nogmaals, Windows wel degelijk voor een aantal dagen wél 'gratis' uitproberen, dat is een veelgemaakte misvatting over Windows. Sterker nog, het is zelfs toegelaten van Microsoft (EULA) om Windows even in een testfase te gebruiken. Het enige misselijke is: dat je nergens zo'n versie even kan downloaden om dat te doen; je bent steeds aangewezen op iemand met een installatie-dvd. Maar er lopen veel wegen naar Rome, nietwaar ? 

Cracks gebruiken vereist wel een beetje gezond boerenverstand; een crack van een paar honderd megabite groot zijn te mijden als de pest, als je weet dat een simpele cracker maar om en bij 200 kb nodig heeft als bestand (je overschrijft namelijk maar 1 of 2 dll's van Windows). Maar dit is eigenlijk de illegale toer opgaan, en dat is tegen de forumregels.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/19, 10:04:19 »
wat ik denk van dit artikel is dat het perfect beschrijft wat voor een stap terug Windows eigenlijk is.
de meeste gebruikers die met Windows zijn opgegroeid weten niet anders dan dat je moet herstarten, drivers installeren, internet moet afzoeken, virusscanner moet installeren etc.
als ik bijvoorbeeld zeg dat een groot nadeel van Windows is dat hij continu moet defragmenteren dan krijg ik meestal als antwoord: maar dat is toch normaal? :o

t artikel is niet om Windows de grond in te boren, t is alleen om mensen duidelijk te maken dat dat soort "normale" ergernissen helemaal niet zo "normaal" zijn als ze misschien lijken en dat Windows eigenlijk het enige is wat daar echt last van heeft.

kortom ik deel de visie van de schrijver van het artikel want voor mij is het ook niet meer "normaal" dat mijn computer zomaar afsluit om updates te installeren  =D =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/19, 10:54:45 »
herstarten, drivers installeren, internet moet afzoeken, virusscanner moet installeren etc.
als ik bijvoorbeeld zeg dat een groot nadeel van Windows is dat hij continu moet defragmenteren
Dat is verleden tijd hoor! Windows 8 (nogmaals) installeert automatisch ontbrekende drivers via Windows Update, heeft een ingebouwde virusscanner en defragmenteert automatisch.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/19, 11:06:09 »
@femke: Ik had het over een voorgeïnstalleerde Windows. En FYI: ik was niet de enige die dat probleem had. Dus kan dat kulargument van dat het bij mij altijd anders is een keer ophouden?

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/19, 11:21:15 »
Tja een illegale versie downloaden, is lekker goedkoop, maar dan kan je ook problemen verwachten. Ik heb laatst Windows 8 op een netbook gezien met een touchscreen, werkt best handig denk ik, voor mensen die niet van die grote vingers hebben als ik. Of het snel is? Weet ik niet omdat ik Ubuntu er niet bij kon installeren, maar dat kan aan mijn onkunde met UEFI liggen. Ik denk dat voor veel jongere mensen Windows 8 best lekker "veegt" en zij verder niet in allerlei zaken diep in het systeem willen rommelen. Eens kijken als mijn dochter beter is of zij eens W8 kan uitproberen en wat zij er van vind.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/19, 11:52:35 »
Ik kan hem wel gelijk geven op een aantal punten (geen Live CD, gaat slecht om met al geïnstalleerde besturingssystemen, compileren is een ramp) maar over de problemen met filesystems moet ik toch even aanhalen dat Linux het ook niet zo goed doet... NTFS en exFAT kunnen enkel gebruikt worden via FUSE (niet iets waar de meeste eindgebruikers zich zorgen over moeten maken, maar toch — je kan niet booten van deze partities). HFS+ en UFS kan niet naar geschreven worden. Om ZFS-support te hebben moet je een kernel-module bouwen, waarvan de legaliteit in vraag kan gesteld worden.

Ik kan hier nu ook afsluiten met een noot in de trant van "We leven in de éénentwintigste eeuw, hallo, wie moet nu nog zelf zijn drivers compileren?" maar gezien de consensus binnen deze community zal ik dat maar niet doen...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/19, 11:53:03 »
herstarten, drivers installeren, internet moet afzoeken, virusscanner moet installeren etc.
als ik bijvoorbeeld zeg dat een groot nadeel van Windows is dat hij continu moet defragmenteren
Dat is verleden tijd hoor! Windows 8 (nogmaals) installeert automatisch ontbrekende drivers via Windows Update, heeft een ingebouwde virusscanner en defragmenteert automatisch.

Let wel dat dit alleen goed gaat bij hardware die het MS keurmerk heeft en waarvan MS de drivers heeft.
Geloof me als ik zeg dat er nog bergen hardware te koop is waarbij deze windows versies nooit automatisch de goede drivers zullen gaan vinden voor je.

En hoe het wend of keert drivers is in beide besturing systemen noodzakelijk en zullen linksom of rechtsom aanwezig moeten zijn, anders werkt het besturing systeem niet goed.

Feit is wel dat men altijd over Windows spreekt dat het allemaal vanzelf gaat en het altijd goed gaat.
Terwijl in Linux iemand een nerd moet zijn om daar een driver in te kunnen installeren.
En dus zegt iedereen dat windows makkelijk is en Linux moeilijk, echter in de praktijk is het toch iets anders.

Daarnaast is men in het algemeen gewend een pc te kopen die werkt als je hem opstart en dus is zowiezo alles wat anders is moeilijker.

In de praktijk en dus de echte wereld is het zo dat ik jarenlang zonder enige inspanning iedere dag kan werken op mijn pc, en als ik met een windows pc wil werken ik altijd veel uren per dag bezig ben om de pc aan het werk te houden.
Waarbij ik iedere dag weer zat te wachten bij het opstarten of die NTLDR weer eens ontbrak, of dat de HD weer eens niet in orde was door wat voor wazige reden.,
last but not least, op de meest vreemde momenten dat je zat te werken en een BSOD voor je neus krijgt.

Kijk dat is er niet in Linux, en dat bevalt me perfect, wacht ik heb wel eens een enkele keer dat hij me ineens aflogt en ik weer moet aanloggen, met name in Gimp als ik een aantal tekeningen open heb staan, maar voor de rest nooit iets.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/19, 12:04:56 »
Daarnaast is men in het algemeen gewend een pc te kopen die werkt als je hem opstart en dus is zowiezo alles wat anders is moeilijker.
Als ik een nieuwe Windows-PC voor de eerste keer opstart, dan ben ik wel een paar uur zoet voordat ik ermee kan werken..... Rotzooiwaar eraf gooien, updates binnensleuren (met talloze herstarts), gevolgd door de bekende operatie Schoonmaak & Defrag, etc....
*buntu installeren en afwerken kost me aanmerkelijk minder tijd.  =D
Citaat
ik heb wel eens een enkele keer dat hij me ineens aflogt en ik weer moet aanloggen, met name in Gimp als ik een aantal tekeningen open heb staan, maar voor de rest nooit iets.
Overbelasting van de grafische omgeving? Probeer het eens in een 2D-werkomgeving?

Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/19, 12:33:31 »

Overbelasting van de grafische omgeving? Probeer het eens in een 2D-werkomgeving?

Mja zou heel goed kunnen, dit gebeurt trouwens alleen nog in 10.4 ik zal de compiz-switch eens gebruiken en dan kijken of het nogmaals gebeurt.

BTW de Ubuntu 12.xxxx  staat op de andere HD in deze pc, maar is nog niet naar me zin dus werk eigenlijk nog dagelijks in deze oude versie.
Zal binnenkort wel afgelopen zijn dan ben ik klaar met die andere HD.  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een alternatieve visie op Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2013/01/19, 12:53:55 »
*buntu installeren en afwerken kost me aanmerkelijk minder tijd.  =D
Citaat
Mijn data staat op en aparte partitie, een backup maken van een installatie doe ik nooit, alleen van de /home partitie.
Een verse installatie van *buntu  gaat sneller dan een image terugzetten (op mijn hardware) !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.