Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)  (gelezen 3176 keer)

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Gepost op: 2008/01/19, 12:56:19 »
Ubuntu 7.10
Probeer Samsung ML-2010 Laserprinter te installeren. *ALLES* geprobeerd : installatie-CD van Samsung, Splix driver, unified driver van Samsung website, ML-1710 driver, uninstall+reinstall CUPS, sysfsutils installeren en "module/usbcore/parameters/autosuspend = -1" toevoegen, etc etc ...
Nog steeds reageert de printer niet -zelfs geen testpagina- en de foutboodschappen (in CUPS via localhost:631) variëren: "failed", "reconnecting in 30 seconds", "job held" (en release doet niets).

Via google gevonden dat ik user cupsys moet toevoegen aan shadow group. Maar als ik "sudo adduser cupsys shadow" intik, krijg ik "the user cupsys does not exist" !?

CUPS werkt nochtans : met localhost:631 kan ik printers administreren en toevoegen etc. (al lukt printen niet)

Help aub, na een week proberen ben ik radeloos.  :o(
Dit is een printer die volgens anderen "out of the box" werkt !?!

Moedeloos geprobeerd ...
Ar

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 13:49:12 »
Op de site linuxprinting.org zeggen ze ok dat het "perfectly" moet werken, maar er worden wel wisselende resultaten gemeld:
Citaat
One user reported that the driver downloaded from the Samsung web site makes this printer working perfectly out of the box on Fedora Core 5.

Another user reported that once the (Samsung) driver is installed with a lot of pain, it fails to communicate properly with CUPS. It is just a frustrating experience. He returned the printer to the store, after the Samsung technical support told on the phone that they do not support Linux anyway.

The user H.Samm reported that his printer worked out of the box... so far his experience has been a very good one.
Aangeraden worden de Splix driver te gebruiken.

Tot zover heb je er niet veel aan, maar gebruik onderstaande link eens met instaleleren. Helpt dat?

http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/Database/DriverPackages
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 17:03:21 »
Bedankt voor de tip, ik ben dadelijk gaan kijken, heb de procedure stap voor stap gevolgd, maar helaas - nog steeds geen testpagina of printouts.

Ik vrees dat ik de printer dan maar terug aan de windows PC van vrouwlief moet hangen want na een week heb ik nog steeds geen bladzij kunnen printen.
Dit had ik niet verwacht van ubuntu - m'n eerste ijskoude douche  :(
Toch bedankt
Ar

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 17:21:53 »
Kun je aangeven wat je prcies allemaal gedaan hebt en (vooral) of je ook foutmeldingen gehad hebt. Het is namelijk erg moeilijk zo te bepalen waar het fout gaat. Heb je na het installeren van de drivers de printer wel geconfigureerd via printers?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/19, 17:49:13 »
Eerst de CD van Samsung gebruikt en de driver geïnstalleerd met autorun
Met datzelfde programma ook de printer geconfigureerd.
Testpagina printen resulteert in Internal Error - Incomplete Session by time out.

Vervolgens weer printer verwijderd en via System-Administration-Printing een nieuwe printer toegevoegd. De ML-2010 werd dadelijk herkend, de recommended driver gekozen en dadelijk ook geconfigureerd.
Printen van testpagina geeft zelfde resultaat.

Toen via google de Samsung unified driver gevonden. Download, extract, etc. Printer doet niets. Cups (localhost:631) zegt soms gewoon "Failed" na het printen van een testpagina, soms "job held since ..." en "release job" werkt niet.

Splix geprobeerd, dan zegt cups eerst dat de printer idle, published is en na proberen van testpagina dat ie "not connected" is. (hoezo ? hij zag 'em dan eerst wél en nou plots niet meer ???)

Heb ook geprobeerd om printer toe te voegen vanuit cups. Dat gaat goed, printer wordt herkend : usb/Samsung ML-201, wordt geconfigureerd, is beschikbaar en idle, maar reageert niet op print boodschappen.

Ook geprobeerd om zelf manueel de ppd file aan te duiden maar dit is niet zo eenvoudig omdat er ineens bijna dertig drivers staan, allemaal met dezelfde naam ML-2010 (Spl II). Goed, ik kies er daar één van, maar dan zegt ie "Internal error - please use the proper driver"

Ook de foomatic - gdi drivers geïnstalleerd en geprobeerd; werkt niet : Internal error - incomplete session by time out.

Sysfsutils geïnstalleerd en in cupsys.d (denk ik, of is het sysfs.conf ?) een regeltje bijgevoegd, maar geeft ook dezelfde fout  nl. failed.

Driver (manueel PPD gekozen) voor ML-1710 (iemand was daarmee succesvol) werkt ook niet : Internal error - FALSE.

Heb zelfs CUPS verwijderd (via synaptic) en daarmee samen de hele ubuntu (auw). Maar na herinstalleren (sudo apt-get install ubuntu-desktop; oef) nog steeds hetzelfde probleem.

Is een verse Gutsy install dezelfde op alle computers of niet ? Of is er een manier om de printer perikelen te loggen om zo min of meer gerichte troubleshooting te doen ? Misschien moet ik stap voor stap van nul terug beginnen, maar dan zou een automatische log van alle boodschappen wel handig zijn.
Ik weiger om te accepteren dat een printer die perfect kan werken op één (en zelfs meerdere) Gutsy niet kan werken op "mijn" Gutsy.
Uw hulp wordt ten zeerste geapprecieerd.
MVG
Ar

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 21:37:57 »
Kun je eerst proberen alles weer terug te zetten naar hoe het was en alles te uninstallen wat je hebt geïnstalleerd. Dan proberen we het daarna weer opnieuw...

stap voor stap...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/20, 11:59:55 »
Okay, zal zo gauw mogelijk *ALLE* printer-gerelateerde zaken verwijderen en bij het begin beginnen.
Ook CUPS verwijderen ? En welke methode kan ik best eerst proberen, denk je ?
Groeten,
Ar

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/20, 12:25:13 »
Alle de printerdrivers die jij  geïnstalleerd hebt en instelling die jij veranderd hebt verwijderen. CUPS is HET systeem dat het printen binnen Ubuntun verzorgt dus die moet absoluut nlijven.

Als je dat gedaan hebt voor je via Systeem > Beheer > Printers   de ML 2010 opnieuw toe en controleer je of je kunt printen. Ik neem aan, mdat het een USB printer is dat bij het eerste scherm de printer in de lijst van automatisch gevonde printers staat.

Als je niet kunt printen gaan we eventuele foutmeldingen in het systeem bekijken, maar dat komt dan wel.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/24, 08:12:07 »
Update.

Met de Ubuntu 6.06 LTS Live CD is er wél een user cupsys én de group shadow !
In System-Administration-Users en Groups kan ik dus ook cupsys toevoegen aan de groep shadow. En wanneer ik New printer kies in [System-Administration-Printing], dan detecteert hij de ML-2010 perfect, maar als ik een driver kies en apply klik, gebeurt er niets (het venstertje sluit wel, maar er verschijnt geen printer). Printen gaat dus niet want hij ziet de printer niet (alleen een generic printer en die geeft een error).

Dan de Live CD van Mint Linux 4.0 (Daryna) geprobeerd. Printer toevoegen gaat vanzelf, ik kies gewoon "ML-2010" als driver en na "apply" verschijnt de printer wél in het window met geïnstalleerde printers.
En ...... Printen vanuit OpenOffice Writer en OpenOffice Draw gaat perfect !!!!
Heb nog niet nagekeken of cupsys user en shadow group aanwezig zijn.


Dus :

* Ubuntu 6.06 LTS live CD toont wél user cupsys + group shadow terwijl user cupsys pertinent afwezig is bij mijn Ubuntu 7.10 install.

* Samsung ML-2010 werkt "out of the box" bij Linux Mint 4.0 live CD.

Ik ga dus opnieuw Daryna installeren op de desktop van mijn vrouw.
Wrange ironie : haar eerste stap van XP naar linux was juist met Mint 4.0 (wegens multimedia ondersteuning) maar op mijn aanraden is ze later naar Gutsy overgestapt - weliswaar vóór we de printer kochten.

Lessen geleerd : 1) "if it ain't broke, don't fix it"  (vb. Mint -> Gutsy)
2) altijd eerst Live CD gebruiken om hardware compatibiliteit te testen

Bedankt eendje voor de raad !
Ar

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/24, 13:48:36 »
Veel plezier met Linux Mint! Jammer dat het niet gewoon op Gutsy werkt.... Ik heb op launchpad ook een bug over jouw printer gezien, maar die stond daar als opgelost gemarkeerd. Erg vreemd. Nou ja, als je maar kan printen...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

avepee

  • Gast
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/25, 22:09:32 »
Printen met Ubuntu Gutsy 7.10 naar mijn Samsung ML-2010 werkt !!!
... al snap ik er nu niks meer van.  :O

Gisteren de printer nog eens ingeplugd in de USB-poort aan de voorkant van de PC om toch nog een laatste keer te proberen om de ML-2010 te installeren. Ben naar System > Administration > Printing gegaan en daar de printer als default ingesteld. En in CUPS natuurlijk ook gecontroleerd. Dat was alles.
Dus het werkt nu wel, maar ik weet niet hoe ?!
Ik gebruik de Splix driver en ik heb altijd alle updates geïnstalleerd - ik weet van recente CUPS updates, misschien dat die er iets mee te maken hebben ?

Een zeer gelukkige Ubuntu-liefhebber.  :)

Offline eendje

  • Lid
User cupsys bestaat niet ?? (Samsung ML-2010)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/25, 22:17:43 »
Leuke verassing :) Geniet er van!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?