Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP voor dualboot  (gelezen 1007 keer)

Offline VvdZ

  • Lid
TIP voor dualboot
« Gepost op: 2007/09/10, 13:38:46 »
Hallo Allemaal,

Dit is misschien al eens besproken, maar dit is misschien een nuttige tip voor dual boot als je al een windows schijf hebt. Vooral als je zoals ik windows op een raid schijf hebt staan en je dus niet zomaar even linux kan installeeren zonder linux raid drivers. zelfs niet op een niewe schijf want linux verandert je boot sector op je windows schijf. (Dit vond ik uit "the hard way", maar dat is een ander verhaal) Je kan je vast wel voorstellen wat er gebeurd als linux de boot sector verandert op een raid schijf zonder raid drivers......
 
Ik wilde dus een schijf (raid in mijn geval) met windows en een aparte schijf voor linux. Stop je nieuwe schijf erin, en disable in je BIOS de windows schijf (ven in mijn geval) Vervolgens installeer LINUX op je nieuwe schijf. Vervolgens enable je windws schijf in je BIOS en als het goed is start windows nu gewoon op. Nu kan je, tenminste als je moederboard deze functie hebt (In mijn geval een MSI moederboard), met F11 van een ander medium booten. In mijn geval F11, select hard disk, en select  je LINUX hard disk.  Als je moederboard de functie niets heeft moet je iedere keer in de BIOS de windows schijf disablen of je boot priority veranderen, en je linux start dan op.

Hopelijk is dit een nuttige tip voor iemand.

Victor

Offline betoel

  • Lid
TIP voor dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/10, 14:46:54 »
Hallo VvdZ,
Indachtig de dual-boot problemen destijds met win 98 en XP op 1 schijf heb ik wat xp en Linux betreft een andere weg gevolgd.
2 HD,s  80 GB ieder als master; eerst XP geinstalleerd op de ene (NTSF) en daarna Ubuntu FF op de andere. In de bios staat de Ubuntu-HD wel als eerste aangemeld.
Ubuntu heeft een keurige dual-boot aangemaakt. In de praktijk probeer ik zoveel mogelijk Linux toe te passen en geen win-progs  d.m.v. wine.
In uitzonderlijke gevallen kan ik nog terug naar XP maar dat wordt steeds minder nodig.
Na even wennen en vooral doorzetten ben ik tot de conclusie gekomen dat Ubuntu een schitterend programma is waar je goed mee uit de voeten kan.

Ook hier geldt een lijfspreuk:    Summis Viribus Victor
ofwel:                                    Door uiterste krachtinspanning overwinnaar

Groet

Betoel
AMD 64 X2 dualcore 3800+  -  4Gb 
Geforce 7200GS 256 MB
Syncmaster 720N - 1024 x786
Dualboot met XP - Win7 en Liinux Mint 13  XFCE 4.10

Offline shappie

  • Lid
TIP voor dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/10, 15:09:33 »
Ik draai hier ook dualboot. Alleen sinds mijn moederbord is vervangen en ik er een nieuwe videokaart in zette. Wil XP niet meer opstarten. Maar gelukkig kan ik inmiddels alles op ubuntu dus heeft het geen haast :).
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline betoel

  • Lid
TIP voor dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/10, 17:00:59 »
Als XP op een aparte schijf staat zou ik de ubuntu-schijf loskoppelen en kijken of XP dan wel opstart. Zo ja, daarna drivers installeren van videokaart en daarna ubuntu schijf weer aankoppelen
groet
betoel
AMD 64 X2 dualcore 3800+  -  4Gb 
Geforce 7200GS 256 MB
Syncmaster 720N - 1024 x786
Dualboot met XP - Win7 en Liinux Mint 13  XFCE 4.10

Offline shappie

  • Lid
TIP voor dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/10, 17:32:54 »
Dit lukt niet. Ik heb 2 schijven:
250GB
80GB

80GB is een oude schijf waar xp op staat maar die is stuk dus die moet ik nog formateren. En op mijn 250GB staat een 50GB partitie. Die moet ik repareren. En die 80 gebruiken lukt niet want die geeft grub error 22 als ik mijn 250 GB loskoppel. Dit komt doordat daar vroeger grub op stond met openSUSE. Ik kan die misschien wel repareren. Ik zal wel eens verder zoeken. Dit is niet iets voor het Ubuntu forum. Nogmaals hulde voor ubuntu want met een nieuw moederbord en AGP kaart draait alles meteen weer vloeiend!!
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -